Bespisning
Turen min skulle være inkludert frokostbuffet. Det stod imidlertid kun at det var inkludert en kryptisk kode og ikke eksplisitt at det var frokost. Jeg ringte da for sikkerhets skyld support som kunne fortelle at frokost ikke var inkludert og at de bare kunne beklage at om jeg ikke var fornøyde, men det var ikke noe de kunne gjøre. Men jeg kunne jo melde fra til
feedback@hurtigruten.com om jeg ikke var fornøyd.
Jeg sendte en mail dit og sa også noe om forbrukerombud. De la da på frokost for meg og sa de beklaget at det var en feil ved bookingen.
Ved bookingen kunne man velge å legge til "Aftens" til 380,- som var en buffet eller "Middag" til 380,- som så ut til å være den spesielle menyen. Det stod ikke noe om dette var kun for én eller for begge dagene. Da skipet gikk sent fra Bergen ville jeg helst ha den spesielle menyen dagen etter. Jeg spurte derfor support på telefonen om jeg hadde middag for én eller to dager. Hun kunne fortelle at jeg kun hadde middag for den første kvelden og at dette ikke kunne endres.
Ved innsjekking fikk alle boardingkort, konvolutt med påskrevet plan og et ark med en helt annen plan for første kvelden.
Skulle man tro boardingkortet hadde jeg halvpensjon, de hadde muligens lagt på noe pga. frokost-feilen. Skulle man tro konvolutten hadde jeg helpensjon og middag 20:15 første kvelden, men det var også med et ark som kunne fortelle at jeg hadde buffet uten fast tid eller bord første kvelden.
Buffeen første kvelden var grei, middagen med spesiell meny som support og konvolutten kunne fortelle at jeg skulle ha var ikke noe sted. Det var kun en større restaurant med organisert servering og første kveld var det kun buffet. Ovnsbakt laks var godt tilberedt og var høydepunktet. Det var også blandt annet multekrem, men uten kromkaker og uten at det stod noe om hva det var.
Frokosten var grei, men jeg kunne godt tenkt meg litt grovere brød og eggerøre eller stekt egg i en eller annen form. De hadde derimot svenske kjøttboller og noe jeg tror skulle være chilli con bacon. Alle melkekartonger stod ute uten kjøling for frokosten som ble severt i 3 timer, utrolig amatørmessig.
Kvelden etter var det ingen buffet til middag, men kun den spesielle menyen. Tid og bordsetting man hadde fått opplyst stemte imidlertid ikke.
Menykort:
Selv om jeg hverken liker erter eller asparges var klippfisk med det jeg trodde var guakamole og agurk i lake en helt grei forrett.
"Salta lammelår fra Hellesylt med rotfrukter, dillpoteter og pepperrotsaus" hadde riktignok ikke dillpoteter, men det var også med granateple som løftet en god hovedrett til utmerket og reddet hele middagen.
Hele servitørlauget stilte opp med flagg og sang burtsdagssangen på norsk. Dette hadde de gjort før og det høstet mye applaus. Ellers har det vært fint lite med underholdning ombord i forhold til andre båter.
"Rabarbra- og blåbærpai med krokanis" var ganske smått og uinspirert. Om det ikke stod på menyen kunne man ikke gjette seg til rabarbra, blåbær eller krokan. Ingen stor avslutning av måltidet.
Foruten resturanten, kiosk/cafeen og baren var det ingen servering ombord. Og ingen betjening gikk rundt for å hente bestillinger. Det var heller ingen som reagerte på folk som åpenlyst hadde med egen mat og drikke som de inntok i fellesarealene.
De kunne også bli bedre på å ikke gi så mye feil og motstridende informasjon om serveringen. Konseptet deres er jo ganske enkelt å forholde seg til om man bare får riktig informasjon.