Dette var flotte bilder alle sammen, men siden det er kommet en ny tråd der folk vil at vi ska si hva som kunne vært forbedret på bildene så tar eg en sjanse å skrive litt her...
1. Rett opp bildene dine i Picasa. Det gjør at det ser mye bedre ut i forhold til horisont og bakgrunn.
2. Ta det rolig med metningen på bildene. Den likte eg også veldig å dra mye opp på i picasa. Du bør være ekstra forsiktig med rød og blåfarge. Den SAS på touchdown og NAX maskinen fikk litt unaturlige farger. Samme gjelder Air Berlin.
3. Viss du ikke har andre etterbehandlingsprogram enn Picasa er det ingen vits å ta i RAW siden Picasa konvertere RAW bilder automatisk til JPEG når du åpner de i Picasa. Det kan også være en faktor når det gjelder fargene dine på bildene du tar. Så mitt tips vil være at du tar bilder i JPEG inntil du skaffer deg ett annet bilderedigeringsprogram
4. Prøv deg litt fram med "Gjør skarpere" funksjonen i Picasa. Kan gjøre en stor forskjell på f.eks det SAS bildet på touchdown du har
Håper dette kommer til nytte! En ting ska du ha, og det er at du har forbedret deg i en forrykende fart!
tusen takk for tips Benjamin! jeg bruker DPP ( redigerings program som kommer med canon kameraer) da må jeg ta bilder i RAW. DPP er litt vanskelig fordi jeg ikke helt vet hvordan man retter opp bildene osv. men dett kommer nok etter hvert
Skal jeg være dønn ærlig med deg MÅ du begynne å rette bildene etter beste evne. Ta steg for steg så skal du se at du får det til etterhvert. Uskarpe bilder trenger du ikke å spare på, du vil allikevel få så mange nye sjanser senere.
Helikopteret og KLM falt i smak. Forresten, etterlyser litt mer miljø rundt bildene. Fjellknausen i bakgrunnen bør du få med neste gang