Flere sikkerhetsbrudd hos Norwegian

LN-BIZ

ScanFlyer Blue
Selskapets ledelse ble i fjor høst kalt inn til hastemøte - med trussel om å miste driftslisensen.

Luftfartstilsynet har avdekket flere brudd på sikkerhetsrutiner hos flyselskapet Norwegian.

- Vi er overrasket over det vi fant, det er vi, sier direktør i Luftfartstilsynet, Heine Richardsen til TV 2 Nyhetene.

I fjor sommer gjorde tilsynet ved flere anledninger funn hos flyselskapet Norwegian som beskrives som foruroligende.

LES mer http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2596724.ece!
 
Innslaget finnes her: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2596724.ece

Virker som gammelt oppgulp fra i fjor, og intervjuene ser egentlig ut til å være opptak gjort for en dokumentar (eller noe) det ikke har blitt noe av. Så derfor har det blitt redigert sammen til en nyhetssak i stedet.

Men uansett sjelden man ser Kjos så alvorlig...
 
Internkontrollen er noe man ikke skal ta lett.

Luftfartstilsynet passer sikert på Norwegian i fremover også.
 
Flyselskaper har én offentlig forpliktelse: å ivareta sikkerheten i luften. Avvik i forventede rutiner og krav er selvfølgelig svært alvorlig. Kjos' kommentarer er åpenbart nøye planlagt, de gir medietreningsassosiasjoner, og selskapet kommer dermed så heldig ut av det som mulig.
 
De som har fulgt med på Luftfartstilsynets postjournal har ikke kunnet unngå å få med seg den utstrakte kommunikasjonen mellom Luftfartstilsynet og Norwegian Air Shuttle i løpet av høsten vedrørende prosedyrer og da spesielt JAR-OPS 1 (Requirements for AOC holders), Maintenance Requirement Manual, Maintenance Organisation Exposition og CAME (Continuing Airworthiness Management Exposition). Det som forundret meg at det tok så lang tid før noen journalister ble interessert i dette.

Utsatt frist på tilbakemelding på Part-M Subpart G Continuing Airworthiness Management Organisation Approval var fremdeles en sak denne siste uken, så her arbeides det fremdeles med problemer.

Postjournalen til Luftfartstilsynet er en fin må å ta pulsen på industrien, og den finner dere her: http://www.luftfartstilsynet.no/postjournal/
 
Last edited:
Henger dette sammen med "hendelsen" i høst, da Luftfartstilsynet satte en haug med 737'er på bakken etter at en del papirarbeid ikke var utført av sertifisert personell?
 
Henger dette sammen med "hendelsen" i høst, da Luftfartstilsynet satte en haug med 737'er på bakken etter at en del papirarbeid ikke var utført av sertifisert personell?

Ja, det sies i innslaget.
 
CK, andre avsnittet i TV2-artikkelen var slik og svaret på ditt spørsmål er gitt i kursiv:

Fulgte ikke rutinene
- Vi avdekket at det var en del rutiner og prosedyrer som ikke ble fulgt i henhold til den godkjennelsen som selskapet har, sier Richardsen.

Bakgrunnen for kontrollene var en episode i fjor sommer, der Norwegian selv valgte å sette 18 fly på bakken etter å ha funnet ut at de var kontrollert av en tekniker uten gyldig sertifikat.

I oppfølgingen av saken fant både Luftfartstilsynet og den europeiske luftfartsmyndigheten EASA at sikkerhetsrutinene og prosedyrene for å følge disse hos Norwegian ikke var gode nok.
 
Back
Top