• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian

Økning for Norwegian
Av TDN Finans

Norwegian Air Shuttle fraktet totalt 184.043 passasjerer i september 2004, mot 129.298 i tilsvarende periode i fjor.

Det er en økning i passasjertrafikken på 84 prosent i september 2004 sammenlignet med samme måned i 2003.

Kabinfaktoren falt med ett prosentpoeng til 63 prosent i samme periode, mens kapasiteten målt i ASK (antall setekilometer) steg med 88 prosent til 224 millioner kilometer. Dette opplyser flyselskapet i en melding tirsdag.
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

September er vel tradisjonelt sett en laber måned?

Lav utnyttelse av setekilometer kombinert med enormt høye fuel-kostnader er nok ikke så heldig for Norwegian.
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

pluss en helt ødeliagt start på høstferien...takket være "gutta i Røyken"
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Med en Dollarpris på oppunder 50 USD pr fat så må det bli dyrt å fly... det er jo relativt logisk egentlig.

Norshuttle er på vei til å prise seg selv ut av markedet hvis de ikke klarer å dekke sine egene kostnader.

Noen som forresten vet hvordan økonomien til NAS er generelt ?
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Det stod en ganske utfyllende artikkel om både SASBraathens og Norwegian i gårsdagens Finansavisen.

Stort sett analytikre som uttalte seg.

Er vel mange som frykter en emisjon hos Norwegian.
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

De har vokst fort og mye. Dette medfører også til at det etter hvert vil bli vanskeligere å ”plukke” kunder fra konkurrentene. Som LCC er ikke dette godt nok, men tatt i betraktning det Skandinaviske markedet med ekstremt godt innarbeidede produkter fra SAS, WF og SAS Braathens må man si at dette er bra. Hvem andre hadde turt?:spin:
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

børsverdien på NAS ligger vel rett over 160 millioner nå, og pengene har rent ut av kassen. Den trenger påfyll, men er det noen som vil gi fra seg enda flere millioner til Kjos & Co?
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Jeg har 253,50 i lommeboken min her nå. Får vel rundt 20 aksjer for det... ;)
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Kan man forresten kjøpe akjene deres via SMS på samme måte som billettene? :D
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Herr Bjørn Kjos blir sitert på Boarding.
p200410121156-31344.gif


Han uttrykker, som vanlig, optimisme og mener det er en positiv utvikling.

Les hele saken her.
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Synes det er tåpelig å sammenlikne med samme mnd året før og så vise til prosentvis økning i antall passasjerer. Dete er jo selvsagt pga økt antall flyvninger. Kabinfaktoren er mer interessant, men enda mer interessant er hva passasjerene har gitt for billettene
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Originally posted by Scanor


Med en Dollarpris på oppunder 50 USD pr fat så må det bli dyrt å fly... det er jo relativt logisk egentlig.

...og det blir ikke bedre av at Norwegian heller ikke har hedget fuelprisene!
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

mine (konservative) beregninger gir et underskudd på 10 mill i september alene - og da er ikke kostnadene påført av "gutta i Røyken" tatt med
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Mens du er igang med beregningene;
-Kan du ikke bergene hva underskuddet blir for SASBraathens? ;)
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Ja, det lurer jeg på og...Hvordan går det med sparingen nå som man har 2 flyorganisasjoner og en Turoperatør(SASBraathens) ??:spin:
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Originally posted by BU595


Ja, det lurer jeg på og...Hvordan går det med sparingen nå som man har 2 flyorganisasjoner og en Turoperatør(SASBraathens) ??:spin:

Har jeg gått glipp av noe her? Hvorfor kaller alle plutselig SASBraathens for turoperatør?:wow:
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Originally posted by LCH


Originally posted by BU595


Ja, det lurer jeg på og...Hvordan går det med sparingen nå som man har 2 flyorganisasjoner og en Turoperatør(SASBraathens) ??:spin:

Har jeg gått glipp av noe her? Hvorfor kaller alle plutselig SASBraathens for turoperatør?:wow:

De har jo ikke egne fly :D
Kjøper inn flytjenester fra SAS og Braathens.....Slik som Star Tour gjør fra bla. Britannia
Men, det er jo den humoristiske vrien på dette da ...:p
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Tenkte meg vel at det var noe sånt ja, takk for oppklaringen!:D
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

SAS Braathens er vel ennå et papirselskap som kjøper flytjenester av SAS og Braathens. Selskapet SASBraathens har ennå ikke ansatt noen piloter eller kabinansatte.

Etter SAS pilotenes vrede og misunnelse over at Braathenspiloter skal få samme lønn og betingelser som dem selv i SASBraathens har hele saken blitt kraftig forsinket. Masse styr og ugreier, og ingen mix av crew ennå.
 
Replying to Topic 'Flere pax, men dårligere c/f for Norwegian'

Originally posted by DY


SAS Braathens er vel ennå et papirselskap som kjøper flytjenester av SAS og Braathens. Selskapet SASBraathens har ennå ikke ansatt noen piloter eller kabinansatte.

Etter SAS pilotenes vrede og misunnelse over at Braathenspiloter skal få samme lønn og betingelser som dem selv i SASBraathens har hele saken blitt kraftig forsinket. Masse styr og ugreier, og ingen mix av crew ennå.

01NOV får BU CREW tredd på seg en uniform det står Scandinavian Airlines på .....Ikke SASBraathens ....:wow:
 
Back
Top