Flere flyr Estonian Air fra Oslo

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Til tross for konkurranse fra Norwegian, har antallet Estonian Air-passasjerer på ruten mellom Oslo og Tallinn økt med syv prosent i årets syv første måneder (mot samme periode i fjor). Ruten er dermed den tredje mest økende i Estionian-nettverket, etter Tallinn-Moskva og Tallinn-Kiev.

http://www.estonian-air.ee/press_releases

Norwegian flyr til Tallinn tre ganger i uken, på tirsdager, torsdager og søndager - mens Estonian Air flyr to ganger daglig.

Norwegian-effekten? Kjos & Co har vært flinke til å skape et marked/behov, eller drive folkeopplysning om at det går an å dra til andre steder enn Paris og London. Noe som slår positrivt ut for konkurrentene også.

Norwegian-effekten? Kjos & Co har vært flinke til å skape et marked/behov, eller drive folkeopplysning om at det går an å dra til andre steder enn Paris og London. Noe som slår positrivt ut for konkurrentene også.

Jeg tror ikke man skal overdrive Norwegians innflytelse. De gangene jeg har flydd til Tallinn har det vært fullt på Estonian - både fra Oslo og København. Det var før Norwegian fantes og før de begynte å fly dit.

Dessuten har Estonian langt flere avganger, to ganger per dag, mens Norwegian kun har tre i uken, slik er det til alle balitske hovedsteder, der Norwegian konkurrerer med Estonian/Air Baltic.

Dessuten har Estonian langt flere avganger, to ganger per dag, mens Norwegian kun har tre i uken, slik er det til alle balitske hovedsteder, der Norwegian konkurrerer med Estonian/Air Baltic.

Jeg trodde faktisk at Norwegian hadde et langt bedre tilbud til Baltikum enn det de faktisk har. Tallinn og Vilnius går tre ganger i uken og Riga fire ganger. airBaltic flyr daglig til Vilnius og to ganger daglig til Riga, mens Estonian som sagt går to ganger dagen til Tallinn. Prisene hos både airBaltic og Estonian er dessuten lavere enn hos Norwegian, både på lavprisbilletter og på business/fullflex-billetter.

Norwegian har fryktelige avgangstider for de av oss som ønsker en livlig weekend i Tallinn. Estonian derimot har skjønt weekend-prinsippet. Forøvrig er det en vesentlig prisforskjell også, i Estonians favør.

Den andre aktøren er vel mer korrekt å si, DY til TLL og VNO ?

Både Estonian Air og airBaltic er billigere enn Norwegian til Tallinn, Riga og Vilnius - både på lavprisbilletter og fullprisbilletter. Ja, til og med Lufthansa er billigere til f.eks. München og Düsseldorf enn det Norwegian er.

Du poengterer noe jeg ved flere anledninger har påpekt hva angår Norwegians operasjoner, og det er mangel på frekvens. På mange ruter ut i Europa er DY´s tilbud helt marginalt ift. konkurrentene.

Du poengterer noe jeg ved flere anledninger har påpekt hva angår Norwegians operasjoner, og det er mangel på frekvens. På mange ruter ut i Europa er DY´s tilbud helt marginalt ift. konkurrentene.

Akkurat. Og når de i tillegg er dyrere - både på fullpris og lavpris - kan en spørre seg hvor det har blitt av det lavprisselskapet Norwegian engang var...

Akkurat. Og når de i tillegg er dyrere - både på fullpris og lavpris - kan en spørre seg hvor det har blitt av det lavprisselskapet Norwegian engang var...

Norwegian er et alternativ som holder andre aktører i sjakk. Husk at de opererer med samme grunnleggende kostbase (norske lønninger) for de fleste av sine ansatte. Når det er sagt har de en mye lettere og smidigere organisasjonsstruktur enn f.eks. SAS

Estonian slår glatt tilbudet til Norwegian og det er jo moro med tanke på at de får det til med to avganger. jeg har alltid hatt sansen for de som tør å utfordre markedet å satse.

Norwegian har aldri forsøkt seg med annet enn 3 dager siden oppstarten.
De har som ved oppstarten fortsatt avganger tirsdag, torsdag og søndag på omtrent samme tid.
Når de nå fortsetter med ruten og de samme avgangene uten justeringer, så er nok det et tegn på at ruten går forholdsvis godt.

http://www.norwegian.no/sw22057.asp

Back