Flere døde etter uhell på flyshow i Reno

Re: Flere døde etter uhell på flyshow i Reno

Dag Johnsen var tilstede, men var heldigvis ikke nær ulykkesstedet ....

Tror jeg nå begynner å forstå hvorfor det ikke er lov å ha flyshow over folkemengder i Norge...

Tror jeg nå begynner å forstå hvorfor det ikke er lov å ha flyshow over folkemengder i Norge...

Ser ikke ut til at disse heller fløy over folkemengden, og når man mister kontrollen over et fly så kan alt skje og da hjelper det nødvendigvis ikke om folkemengden står 1 km borte fra planlagt flyrute.

Uansett tragisk ulykke, og det var flere nordmenn tilstede som var i nærheten vet jeg.

Ser ut som han mista trimtaben på høyderoret. Mest sansynelig var Jimmy Leeward ikke ved bevisthet når flyet krasjet. Ene bilde rett før fyet treffer bakken ser man ikke hjelmen til piloten i det hele tatt. Pga av den høye G, så er halehjulet kommet ut.

Samme skjedde Bob Hannah for en del år tilbake, trimtaben falt av og flyet trakk opp med 10G. Han våkna igjen i 9000 fot.

Dette er utrolig trist mine tanker går til de berørte.

23c6ee56ec89fb14f80e6a706700459c.jpg

Last edited:

Satt og streamet racene på nett i går kveld. Gikk litt til og fra. Satte meg ned når hovedracet skulle starte, og kikket (som best jeg kunne på hakkete stream) på flyene som suste rundt på banen. Jeg snudde meg bort i noen sekunder for å ta glasset med brus, og når jeg så tilbake på skjermen drev kameraet og søkte på bakken rett nedenfor. Jeg så en masse veltede stoler og folk som lå, eller som kom gående mot dem som lå. Min første tanke var at en del av tribunen måtte ha kollapset, men etterhvert som kameraet zoomet inn på stedet så jeg masse smådeler og et forvridd propellblad. Da begynte man å skjønne at noe hadde skjedd, men lyden hadde vært borte i litt tid, og med den alle kommentarer. Jeg gikk raskt inn på et amerikanskt raceforum hvor en annen fyr som tydeligvis også hadde sett streamingen spurte hva som hadde skjedd. I løpet av to min kom svaret vi (ikke) ville ha. Jeg sendte med en gang en sms til en kompis fra LA som var i Reno, og han svarte heldigvis at han var i live og at flyet hadde gått ned ca 200m fra der han sto. Han var naturligvis passe preget av hele greia... :(

Oppe i hele tragedien er det alikevel flaks at Mustangen ikke traff 50 m lenger bak. Da hadde vi snakket Ramstein om igjen...

Trygve

Hei fra en trist dag i Reno!

Selv om dette er en risikofylt sport, er dette slike ting man haaper ikke skal skje.

Som nevnt ovenfor er det veldig klare regler for slike flystevner her i USA ogsaa, men disse flyene har en toppfart paa over 500 mph og med slik fart saa naere bakken er det ikke stor margin for feil.

Mange spekulasjoner paa hva som har gaatt feil og jeg regner med at NTSB vil klare aa sette dette sammen. Det er jo utrolig hvor mange videoer og bilder man naa har fra slike hendelser og dette vil helt sikkert hjelpe i etterforskningen.

Da faar vi tenke paa de paaroerende og haape at dette ikke er slutten paa dette klassiske flystevnet som har eksistert i nesten 50 aar.

Godspeed til deg Jimmy!

Dag

http://www.martinsburgairshow.com/

En trist ulykke! Dette var entusiaster, og flygere som har bidrat med mye for flygingen.
Som nevnt i tråden ovenfor er det en risiko sport. Det er high performance fly med hastigheter opp mot 800 km/t. I de hastighetene er det enorme G krefter selv med små stikke bevegelser. Har litt interesse for warbirds og air races og flystevner. Reno er et stevne jeg vil ha med meg. Det var også en warbirds ulykke med en T-28 i West Virginia denne helg. Linken over er internet siden for flystevnet. En trist helg for oss alle!

Forferdelig trist ulykke!:cry:

Dette bildet er meget interessant:

M9KqM.St.4.jpg

Det ser ut til at en del av venstre høyderors trimtab har falt av...

Steinar
http://www.seabee.info

Back