Flatulens i fly

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Jeg går ut fra at de mener promping .... :cool:

Forskere fra Herlev sykehus i København har nylig beskrevet problemer med flatulens på flyreiser i The New Zealand Medical Journal. De diskuterer forholdet mellom gassvolum og det lave luftrykket i kabinen som vil ekspandere gassen. Fiberrik kost øker gassproduksjonen, mens inntak av karbohydrater reduserer produksjonen. Det gamle trikset med å tenne på en fyrstikk for å redusere gassen anbefales av naturlige årsaker ikke. Røyking er forbudt og øker risikoen for å merke små mengder gass.

http://blogg.tidsskriftet.no/2013/05/flatulens-i-fly/

Re: Flatulens i fly ..

Vanligvis er ikke dette noe problem, men husker en flytur jeg hadde i fjor fra Seattle der fyren på raden bak meg hadde åpenbare flatulensproblemer store deler av turen. Det var intenst jævlig ekkelt, så håper jeg ikke kommer borti noe slikt igjen. Til fyrens forsvar så lå han og sov hele turen.

Ser ikke at det er det helt store problemet.. Gjennomsnittsmenneket slipper ut gass/flatulens/fjert kall det hva du vil , i snitt 25-30 ganger i døgnet.. så er man på en 8 timers flytur sier det seg selv at de aller fleste har "fyrt løs" både en og to ganger.

Det anbefales heller ikke å sette strålen fra luftesaken i taket på medpassasjer.. Det er slemt gjort..

Forskerne lanserer flere løsninger på problemet. Aktivt kull kan absorbere lukten fra tarmgass. Derfor kan flyselskapene øke passasjerenes trivsel ved å installere aktivt kull i flysetene.

Hvordan har de tenkt å ha aktivt kull i flysetene?

Eller hva med en luftfrisker ved hvert sete..

Hadde vært artig å sett instruksene iallefall.

"in case you fart, press this"

Like seriøst forslag som å ha aktivt kull i setene.. bare mindre kostbart og lettere vedlikehold, en behøver ikke fjerne seteputene i flyet med gjevne mellomrom. Bare bytte en liten beholder..

SAS har jo fjernet de også .. men det var jo bare på C, da .. :stir:

Den klesklypa var for liten for meg i hvert fall. Det er nok om å gjøre og å la dem være lydløse pluss alltid ha friskluftsdyse på full blåst. Det er uheldigvis vanskeligere å holde dem lydløse i skinnseter og dessuten er det ikke mulig å filtrere dem over tid gjennom stoff og skum. Dermed vinner SAS konkurransen å være mest fisevennlig, mens ombord hos Norwegian og også Ryanair er sjansene størst for å bli avslørt som opphav :(

Jeg har aldri merket dette som et problem når jeg har vært ute og flydd, verken hos meg eller andre. På turer til og fra enkelt byer i Afrika har jeg opplevd at man kan få folk rundt seg som har et helt annet forhold til generell hygiene enne hva vi er vant med, men det er en annen sak.

Det mest gufne jeg har opplevd på denne fronten stod jeg selv for, for en del år siden. Da hadde jeg fått med meg giardia fra bondelandet i Øst-Afrika og satt og holdt og kneip igjen hele veien fra NBO via ZRH til OSL (veldig short transfer). Jeg var heldigvis først ute på OSL og igjennom passkontrollen. Det må ha vært et forrykende lydshow for alle som gikk forbi den dassen de neste 5-10 minuttene.

-A

Nei, jeg har heller aldri opplevd fising som noe problem - hverken med tøy- eller skinnseter. Jeg er imidlertid sikker på at naboene mine ikke var spesiellt glad i meg under en tur med Alaska fra Fairbanks til Seattle for noen år siden. Under fueling av en Tristar var jeg så uheldig å få en liten dusj, og siden jeg måtte rett på flyet hjem etter avgang, ble det ingen tid til skifte heller ..

Jeg har eller aldri hatt trøbbel med den type lukter på fly :-) Men jeg hadde en fyr ved siden av meg fra Karpathos i Hellas for noen år siden, som satt og rapet helt sykt vondt hele veien. Det var ille nok det!

Satt ved siden av en fyr til TFS 2 juledag i fjor. Det lukta så sinnsykt svette av han att så fort vi kunne ha av oss beltet fant jeg meg ett nytt sete. Siden det akkuratt hadde vært julekvelden så måtte det ha gått ann å vaske seg litt i alle fall :headbang

Er det ikke derfor man har gardiner, og airflow fra foran og bakover, i flyene da?

Jeg og elefanten går alltid bak gardina for å prompe. Om jeg er litt lat en dag rygger jeg bare rompa så vidt inn i gardinsprekken. Funker som juling det.

Det mest gufne jeg har opplevd på denne fronten stod jeg selv for, for en del år siden. Da hadde jeg fått med meg giardia fra bondelandet i Øst-Afrika og satt og holdt og kneip igjen hele veien fra NBO via ZRH til OSL (veldig short transfer).
-A

Samme her! Jeg hadde fått giardia et eller annet sted i Kina, og fløy KHG-URC-PEK-LHR-OSL. Jeg hadde rimelig god kontroll på magen mesteparten av turen, men hadde allerede gått med problemet en uke uten behandling, så de siste par timene før landing på LHR var et helvete. Etter landing var jeg ute av stand til å gå, og ble liggende på dassen inne på flyet i 20 minutter med lekkasje i begge ender... Vil ikke unne min verste fiende den opplevelsen. Var litt overraska over at det ikke finnes medisinsk personell på noe så stort som LHR som kan ta en titt på pax som er såpass ute og kjøre som jeg var da... LHR-OSL fikk jeg tre seter helt bakerst, hvor jeg lå og sov hele turen, så det gikk rimelig greit.

Iallfall, jeg innbiller meg at i en 777, så vil det alltid være noen som har litt problemer med mage-/tarm, uten at jeg noengang har opplevd andre som plagsomme.

KjetilK: Vurderte du noen gang å stoppe i London, oppsøke lege og få utsatt hjemreisen? Jeg vil tro at de har medisinsk personell på LHR, men at de ikke tilkalte dem? Min erfaring med mange kabinansatte er at de ikke bryr seg så mye om folk er syke. Sønnen hadde både diaree og spydde ut hele doen på vei hjem fra Orlando. Det eneste de da var opptatt av var at han måtte sette seg før landing. Da vi gikk av flyet var det ikke en eneste som spurte hvordan det gikk med gutten (han var da 12-13 år) om han trengte hjelp etc... (Dette var Southwest med de gamle dundrene, sorry...:-))

Xxx.

KjetilK: Vurderte du noen gang å stoppe i London, oppsøke lege og få utsatt hjemreisen? Jeg vil tro at de har medisinsk personell på LHR, men at de ikke tilkalte dem?

Jeg vurderte definitivt å utsette den siste turen, ja. Jeg gikk en god del rundt der, og fikk til slutt hjelp, men det var ikke mulig å få tak i lege selv om jeg spurte etter det. Da måtte jeg i tilfelle inn til London. Det endte med at jeg ringte hjem til legevakta i Norge, som mente at giardia var for sjeldent til at det var sannsynlig at jeg hadde det, og at jeg burde komme meg hjem.

CC ombord var bare hyggelige og hjelpsomme i mitt tilfelle.

Back