First time British! (We go west..)

Thomas

ScanFlyer Rusty
Vi begynner tidlig, tidligere enn før på denne rapporten! Med enda godt over en uke igjen til avreise synes jeg vel det er passende med en innledning siden dette blir jomfrutur med British Airways langdistanse :D

Introduksjon:

map.gif

Etter kun å ha flydd BA en eneste gang (OSL-LHR-OSL) siden undertegnede det år 1982 ble født, var det nå sannelig på tide. Etter å ha lest mang en bra rapport her på bruket, spesielt fra Martin og Fnate kan jeg ikke annet enn å påstå at det virker som et bra valg.
Tanken har lenge gått i de baner om å bruke opp mine OP-miles på en hejsatur ett-eller-annet-sted, men siden vi er 3 i reisefølget hvorav alle har forskjellig balanse med poeng ble dette satt litt til side. De er gyldige ett år til, så ryker nok på en smell uti 2013 :colgate:

Dette blir tur nummer #20 til New York for meg, 19 for reisefølge 1 og 18 for reisefølge 3, urban gjeng på tur! :lol: Føler personlig jeg har prøvd det meste som er av hoteller i byen, men de siste 4-5 årene har det som nevnt i tidl. rapporter vært ett par gjengangere; Warwick Hotel og Jumeirah Essex House.
Det skulle vise seg for våre datoer at disse hotellene lå vel i overkant av månedens budsjett. Etter et lite øyråd falt vi denne gang på Hotel Empire. En del av reisefølget har vært gjest der før, så det blir spennende å se om lovordene faller på sin plass.

I mine øyne ligger hotellet perfekt plassert, fjernt fra de aller største turist-møtepunktene:

EmpireHotel.png

Empire State, Rockefeller Plaza, Apple Store 5th Ave, Ground Zero osv var kjempestas de første 5 turene, nå reiser man mer til New York for å kjenne på stemningen, spise god mat, jogge i Central Park og prøve å menge seg så godt det lar seg gjøre. Har enda ikke fått surret meg til å besøke noen av de kjente museumene, så dette er nok et greit tidspunkt å stikke nesen innom Guggenheim og American Museum of Natural History.

Uansett, over til det litt mer interessante og flyrelaterte.

12SEP2012
  1. OSL-LHR BA763 Euro Traveler
  2. LHR-JFK BA115 World Traveler Plus

Avreise fra Gardermoen 11:55 med ankomst John F Kennedy 17:25. Drøyt halvannen time i transfer på terminal 5 skulle være perfekt, sett at alle holder seg på jobb både her og der :up:

Mer info følger når det nærmer seg avreise :)

Hyggelig å se at du har konvertert. En liten helgetur til London i Club nå, så har du bronse-kortet i boks også ;)

Fortsetter det slik fremover kommer Premier Level invitasjonen ;)
Det blir å prøve holde denne rapporten så LIVE som mulig, det avhenger av at teknologien holder mål. Er det forresten noen med iPhone og NetCom abb. her som sliter med 3G dekningen i USA? AT&T er håpløst og det er dekning 1% av tiden med T-Mobile.

Aaaanyways, det ser lyst ut for oppholdet - Hawaiiskjorte og Speedo blir med for en badedag i Hamptons ;)

NYC_WX_SEP.png

AT&T håpløst? Jeg har da 4G dekning stort sett over alt hvor jeg beveger meg ;)

God tur! Vi snakkes vel underveis!

AT&T har svært god dekning. Selv på bondelandet i SC og øyriket ved Kanadagrensen nord for Seattle, er dekningen upåklagelig.

Får ta en telefon til NetCom å høre om de har noen rapporter på dette. GSM signalene er 5/5, men 3G/4G dukker ikke engang opp på iPhonen. Klart, det er jo billigst, men man føler seg utelatt ;)

Er det forresten noen med iPhone og NetCom abb. her som sliter med 3G dekningen i USA?

Det har hendt når jeg har vært i utlandet og latt iphonen "roame fritt" at det virker som den gir opp når den kan bytte ofte. Hvis det skjer har jeg valgt bort auto-roaming og valgt en spesifikk operatør og voila mye bedre "dekning".

Jeg kjøpte en HTC i USA for et par år siden, og 3g fungerte ikke når jeg kom hjem til Norge, kun edge. Svaret jeg fikk av AT&T var at USA kjører på andre frekvensbånd, 850 og 1900 mens Norge kjører på 900 og 1800. Men for all del, hør om Netcom vet hvordan man evt får 3g til å fungere! Skulle du få et fungerende svar, hadde jeg satt stor pris på om du delte det med oss :):) Ha en fortsatt god tur!

Og da var online check-in gjennomført for BA763 og BA115. Trodde kanskje at tilbudet om "E-mail boardingpass" skulle fungere, men har til gode å se noen BP i mailboksen. Oh well, enda ett item som må gjøres på OSL imorgen tydligvis. NetCom/3G prosjektet fortsetter uten store vellykkede resultater, mange tips har kommet inn, men de har vært prøvd før uten hell. Blir spennende å se om det mot formidning skulle virke denne gangen.

Det er også mer eller mindre spikret ølmøte med vår alles reisende Reidar i NYC, dette kan bli rent så hyggelig i varmen!

More to come...

Og da var online check-in gjennomført for BA763 og BA115. Trodde kanskje at tilbudet om "E-mail boardingpass" skulle fungere, men har til gode å se noen BP i mailboksen. Oh well, enda ett item som må gjøres på OSL imorgen tydligvis. NetCom/3G prosjektet fortsetter uten store vellykkede resultater, mange tips har kommet inn, men de har vært prøvd før uten hell. Blir spennende å se om det mot formidning skulle virke denne gangen.

Det er også mer eller mindre spikret ølmøte med vår alles reisende Reidar i NYC, dette kan bli rent så hyggelig i varmen!

More to come...

Du kan laste ned og lagre BP også. Du kan vel også gå inn på OLCI flere ganger om du ønsker, for å få lagret og pyntet på det.

Gudd tripp

Får kun opp følgende melding, men ingen hokus pokus å gjøre dette imorgen.

Error
Sorry, we are unable to display your online boarding pass for printing on this occasion.To obtain your boarding pass, please review the options below and proceed to the airport. If you are travelling with hand baggage only:- We recommend you use a Check-in kiosk, where available, or alternatively visit an airport desk. If you are travelling with checked baggage:- We recommend you use a dedicated bag drop desk, where available, or alternatively use a conventional airport desk.

Det betyr vel bare at du har en opup ventende.....fra Y+ til F takk :p :p

… vel Frode, BA er ikke enig i at grunnen til meldingen fra online-checkin var pga. noen op-up til First, det er klinkende klart. (Mer om det litt senere)
Avreisedagen begynte som de fleste andre dager, først 9 timer søvn deretter final and last check av begge typer baggasje. Opp klokken 09:00 er forsåvidt helt perfekt når dagen som venter er såpass lang som den har en tendens til å bli.

Koffert.jpg

En kjapp kjøretur senere var Audien trygt plassert i P11, U2 for de som måtte ha interesse av å vite det. En liten gåtur i morgensolen før jeg møtte opp med reisefølge 1 og 2 ved BA sine automater. En av oss hadde fått sjekket inn online kvelden i forveien og printet boardingpass OSL-LHR-JFK - for andre, vel nå begynner morroa! Skråsikker på at dette var et slags internettfenomen trappet jeg opp til nærmeste BA CUSS for å få printet BP hele veien frem, inn med booking referanse, hva skjer? Naada! Det kommer opp samme beskjeden, "… at this moment we could not proceed with your request, please contact blahblahblaaah!" Vel vel, er ikke mer vanskelig av meg enn at en tur i bagdrop skulle vi få til, måtte forsåvidt innom der uansett ;) Ble stående i kø drøyt 15 minutter da OSL sitt fabelaktige baggasjesystem gikk som en Lada på biodiesel. Fremme ved skranken, enda mer skråsikker enn tidligere, leverte pass å plasserte bag på båndet…. trallala.. damen bak skranken har ikke før sett på passet mitt før hun tar opp telefonen å ringer sin supervisor. Ut på klingende Mo i Rana dialekt blir det sagt: "… dø, æ har problema hær, får ikkje printa BP, dæ står at hajn må kontakte ticketoffice..". Jaja, så var det å samle utstyret å komme seg til British Airways sitt billettkontor, der stod et spørsmålstegn å lurte på hva i alle dager jeg gjorde der, billetten var i orden og åpen for reise. "Do bare go tilbake til dama å do si at hon må broke riktig system" eller noe i den duren var svaret. Nuvel, tilbake til innsjekk we go - prøvde meg denne gang i skranken ved siden av for å se om hun var litt nærmere å finne opp kruttet enn sin kollega. Svaret er NEI, samme greia - denne gangen kommer hennes overordnede bort til skranken å forteller at jeg er nødt til å ha meldt kredittkortet mitt stjålet, noe jeg selvfølgelig ikke har siden det aldri har vært stjålet. Grunnen til alt styret er åpenbart at de har fått opp en såkalt "fraudcheck" i systemet og da er det klink umulig å printe ut BP. Lite fikk de gjort, jeg måtte tilbake til Mr ? på billettkontoret for å vise mitt kredittkort, de måtte ringe banken også kunne han åpne min billett. Jeg var hakket før å telle til ti siden klokken nærmet seg 11:00, men bort til skranken gikk jeg og jaggu fikk han ikke løst problemet uten å ringe hverken banken eller kronprinsen! Nå var det tid for tur!

OSL-LHR
BA763
12SEP
STD 11:55
ATD 11:48
A320

Vi tok oss sakte men sikkert utenom taxfreeområdet og ut mot non-schengen, lite kø i passkontrollen denne dagen, men som seg hør og bør kom jeg bak en iraner som man mildt sagt var nervøs imøte med grensekontrollen - uansett, han slapp igjennom og det gjorde hele mitt reisefølge også. Lite eller ingen action der ute, både EWR #1 og EWR #2 hadde dratt så det var egentlig bare å komme seg ombord på Airbus sin 320 og BA sin flight 763 :)

OSLterm.jpg

OSLgate.jpg

OSLbafly.jpg

Boarding tok litt tid, skulle åpenbart være med ett parti språkskolereisende ungdom som følte de kunne sitte litt hvor de ville. En annen ting jeg merket meg er at BA fortsatt kjører sitt håndbaggasjeregelement som følger: "Passer den oppi her, driter vi i hvor tung den er bare du klarer løfte den sjøl!" Var urovekkende mange som med all sin kroppsvekt prøvde å skvise sine trillekofferter fylt med murstein inn i hattehyllene. Vel plassert i sete 20B var det bare å prøve å glemme både klassen og setet man satt i og heller satse på at turen til Heathrow ikke tok lenger enn de 1:50 som ble annonsert fra cockpit. Stinn brakk, men fortsatt push noen minutter før rutetid og en kort taxi fra G50 opp mot 19L.

OSLbasete.jpg

OSLbadrikke.jpg

OSLbabok.jpg

En snedig sak jeg ikke har sett på så mange andre intraeuropa flygninger, her har vi både top-down view, 3D map view og det mest fancy av alt: cockpit view!

OSLbacockpit.jpg

Ellers, det er ikke så mye å nevne - vi kom oss nedover retning London å slapp unna kun med en halv strafferunde nordøst av Heathrow, landing på 27R for så å taxe retning T5. Masse spennende fly å se på LHR, er ikke mange steder i verden man ser to Qantas A380 stående ved siden av hverandre! On-block omtrent på rutetid vil jeg tippe, dette skulle etter planen gi oss omtrent 1:50 til neste flight, BA115 til JFK.

LHRa320.jpg

Som nevnt tidligere, første gang på langdistanse med British Airways og første gang i transfer på T5. Førsteinntrykket er bra, lyst, rent og pent med store fly - kan ikke be om så mye annet. Etter avstigning ble vi møtt av to Indere som stod å jalla at T5-connection måtte holde til venstre, mens T1-4 connection måtte holde til høyre. Det samme stod forsåvidt skiltet i taket så kan ikke si jeg skjønner helt vitsen, de kan kanskje slå seg sammen med sine landsmenn i rødt ved immigration på JFK :)
Vi fulgte instruksjonene å kom oss inn i en stenderverklabyrint som førte frem til skranker med noen flotte engelske jenter, BP på videreforbindelsen ble scannet og utgang på BA115 ble oppgitt. Det ble deretter advart i form av skilting at "SecurityZone is coming up", det stemte gitt - opp en rulletrapp som mildt sagt gruser den man finner på Nationalteateret og man var i T5 sitt "seriøse" sikkerhetsopplegg. 15 forskjellige nummererte sluser - vi valgte selvfølgelig den vi trodde så ut til å gå kjappest, vi så IKKE 3 rullestoler med hele Ikea som håndbaggasje som satt fremst. Skal ikke virke for negativ, det gikk nogenlunde greit å det var bare å finne toget til T5B og gate B34.

LHRt5.jpg

LHRt51.jpg

Vel fremme i B-pieren var det veldig, nesten urovekkende stille denne ettermiddagen. Skjermen som viste avganger hadde kun en til Accra, San Diego, Las Vegas, New York, Chicago og San Fransisco de neste timene og såvidt jeg kunne se kan det ikke ha vært rart belegg på noen av de, Dette gjenspeilt seg også i inntrykket av antallet som ventet ved vår gate, så ut til å være maks 60% til JFK. BA må vel regne med endel svinn siden de vel har 8-10 daglige avganger til JFK/EWR. (Please correct..)
Klokken var blitt 14:00 og gate closing time iflg, ombordstigningskortet var 14:35 - vi tok sjansen på en kaffe imens, men idet vi hadde satt oss godt til rette kunne vi se at boardingen allerede var startet, uansett - kaffe må man ha hvis det skal være noe vits så uten nevneverdig stress tuslet vi etterhvert bortover til utgangen og ned rulletrappen. Catchy name på dagens kjerre forøvrig: "Air Force Scrum" noe som etter noen timer i luften helt klart kan renames til "Air Force Scum". Kom oss ombord, vandret igjennom "Fnateklasse", som forøvrig var okkupert av EN passasjer før vi fant våre plasser i World Traveler Plus. 31G, 31J og undertegnede på 31K. Overraskende bra produkt.

LHR747.jpg

LHRba115sete.jpg

LHRba115benplass.jpg

... fortsetter i neste post!

LHR-JFK
BA115
12SEP
STD 14:50
ATD 15:08
B747-400

Etter endel venting kom Mr Captain på høytaleren for å forklare at de måtte offloade 2 passasjerer som ikke hadde gyldig visum, At det skal være så veldig vanskelig å finne ut dette ved innsjekk. Nei, bruk heller tiden på denne finefine "fraud checken" deres! Kom oss avgårde 15 minutter forsinket før vi satt igang å taxe retning 27R som for nerdene her på forumet foregikk via LINK 55, A og lineup via A3. Utflygning rett vest og minimalt med justeringer underveis. Gikk fort å greit opp til FL370, men det skulle bli litt dramatikk-light før vi kom helt opp. Det skulle vise seg at vi visstnok hadde ett såkalt loss of cabinpressure, ihvertfall ifølge damestemen som skapte endel uhygge ombord. Vi fikk beskjed om returnere til setene våre, feste oksygenmasken godt inntil nese og munn å avvente nærmere ordre, men ingen grunn til full alarm. Det tok dog ikke mange sekunder før kapteinen kom på PA for å forklare at dette var en feil i systemet og at kjerra hadde både hydralikkpressure og kabintrykk nok til og trygt nå JFK. Resultatet dog av denne feilen er at "Fasten Seatbelt" skiltet slo seg på automatisk og det kommer iflg. cockpit til å bli stående på frem til landing, det ville derfor bli annonsert når folk kunne reise seg og ikke. Greit nok, litt spenning i hverdagen er bare gøy - like gøy er det nok ikke for de uten medbrakt underholdning, IFEn harket nemlig iform av spasmer og dårlig kontakt, etter 3 restarts av i alt 55 minutter kom den til seg selv igjen. (Jeg gir forsåvidt deng, har mer enn nok med min MacBook, QC15 og iPad)

Det ble etterhvert tid for servering, og først ut kom det valg av drikke og noen skikkelige salte engelske landsbykjeks, det kan også observeres at man er godt igang med tripreporten på daværende tidspunkt ;)

LHRba115mac.jpg

Skal si man føler seg godt tatt vare på i denne klassen, det ble utdelt meny allerede mens vi boardet. C-klasse mat i Y+ skal man vel ikke klage på.

LHRba115menu.jpg

Jeg har som min livsfilosofi å holde meg langt unna flymat når jeg flyr Y, men synes det er kjekt å ta en smakebit når man har en vegg bak seg. I valget mellom biff og hakefisk falt jeg på oksen. Overhodet ikke noe gal smak på den, men til å være en business-rett var den utrolig seig. Uansett, den gikk ned sammen med sjokoladen til dessert.

LHRba115mat1.jpg

En annen ting jeg ikke er helt vant til er denne engelske vennligheten, ikke bare sier de "thank you" når det er DE som gir MEG noe, men jaggu tilbød ikke flyverten å fylle opp den lille vannflasken som fulgte med maten fra en 2 liters, iflg. han så det ut som jeg hadde for lite vann igjen. Han gjorde dette som det var den minste ting i verden, men det er sånne småting som virkelig setter prikken over den berømte Ien.
Turen fortsatte over pytten med Two and a half men, litt musikk og skriving av disse fine tollpapirene som USCBP er så innmari glade i. Regnskogen kunne fint vært reddet den om vi kunne droppe det totalt meningsløse tullet der, men men - noe må de vil ha til vedfyring i vinter.

Etter ca 5 timer i luften var vi passert Halifax i Canada og det var tid for en servering. Først må jeg si det virker populært på BA å ta med seg spedbarnet på armen å tusle først fra Y til Y+, fra Y+ og inn i C for så å gå samme ruten tilbake igjen - snakk om å gi totalt faen, spesielt når du fort har 50 meter i din egen kabin du kan amme i. Uansett, serveringen kom på et tidspunkt der jeg var midt i mitt lille Two and a half Men og StormChasers marathon, så det var bare å skyve til side å spise opp snacksen.

LHRbasnack.jpg

Det ble fort kanskje litt AppleStore på sete 31J, men shit samma :)

LHRba115apple.jpg

Ting gikk forsåvidt slag i slag etter serveringen og det ble omsider klart for nedstigning mot New York. Fløy inn rett sør av Boston, Providence og langs Long Island før vi gjorde noen S-turns og satt hjulene nedpå 22L noen få minutter før rute. En liten taksitur rundt JBU-terminalen så parkerte vi på "Lille Heathrow", terminal 7 hvor det gikk i British Airways og Ibiera maskiner. Lite folk i business nede idag så var ute av maskinen rimelig kjapt. Fordelen med å komme til terminal 7 er at de har egen immigrasjon så man slipper å vurdere farer som Air India, PIA og andre ufattelig trege mennesker. Ingen kø denne gangen, mer eller mindre rett igjennom - selvom "Will Smith" bak glasset kunne tatt seg ei lykkepille, evt. vurdert å stå opp på andre beinet. Ingen fotoseanse denne gangen heller, kun right hand four fingers. Ingen pri-tag på World Traveler Plus, men det tok uansett ikke mange minuttene før vi kjente varmen slå imot oss på utsiden. Det skulle bli en relativt varm affere å vente på taxi, køen strakk seg riiimelig lang, og innen vi fikk cab - noe som tok 25min - så var køen blitt enda lenger. Det var nok BA115 flokkene som samlet seg til dyst.
Det er lenge siden jeg har kjørt cab i New York området, det har som regel endt med at privatsjaføren har tatt turen, men denne gang glemte jeg hele karen, dessverre! Dro fra JFK på slaget 6:00pm og klokken skulle bli 7:33pm før vi kunne entre hotellet. Greit, det var kun one lane ned i tunnelen, men hvorfor i svarte kjører du i det hele tatt igjennom tunnelen når hotellet ligger på 63rd street. Dette en av mange merkelig veivalg, men uansett - frem kom vi og her er vi.

nyc1.jpg

Nærmer oss... nærmer oss..

nyc3.jpg

Basecamp!

Før jeg kommer til noen bilder fra selve oppholdet vil jeg bare påpeke at denne rapporten, som i utgangspunktet skulle være LIVE, ikke blir LIVE siden WiFien på hotellet åpenbart ikke fungerer i niende etasje. Får ta til takke med lobbien, evt. Starbucks på hjørnet.

Noen glimt fra de første dagen:

nyc2.jpg

Sen middag på naborestauranten, god stemning og mye folk.

Det er sommer og sol i byen, så hvorfor ikke dra på Museum! :)

nyc5.jpg

... men først litt snikreklame på AppleStore Upper West ;)

nyc4.jpg

nyc6.jpg

nyc7.jpg

og til slutt, ferdig utsjekket antropolog, Thomas:

nyc8.jpg

Nå MÅ jeg ha mat før vi stikker å ser "Jason Bourne" - snakkast! :up:

… Catchy name på dagens kjerre forøvrig: "Air Force Scrum" noe som etter noen timer i luften helt klart kan renames til "Air Force Scum". Kom oss ombord, vandret igjennom "Fnateklasse", som forøvrig var okkupert av EN passasjer før vi fant våre plasser i World Traveler Plus. 31G, 31J og undertegnede på 31K. Overraskende bra produkt.

Og ikke bare "Fnateklasse" men Fnatefly. Fnate har flydd nettopp denne kjærra fra Hong Kong i intet mindre enn nettopp "Fnateklasse". Kult navn på et fly, derfor man husker det.

Fin-fin rapport så langt. Det er fin service ombord synes jeg. Vedrørende IFE skjermene på flyet fra OSL-LHR så har jeg forundret meg over at ikke flere selskap tilbyr tilsvarende. Det er ganske ok tidsfordriv.

Dagen idag har gått med til besøk av GossipGirl på hotellet her, makan til styr for å shoote noen scener. Ellers har man vært en tur sør på Manhattan å besøkt Bodies, opp igjen til Upper West for lunch for å så å gjøre nix og ingenting.

Imorgen kommer Reidar til byn så da blir det vel andre boller! Schål :up:

Attachments

• nyc9.jpg
    nyc9.jpg
    91.9 KB · Views: 779
  • nyc10.jpg
    nyc10.jpg
    95.6 KB · Views: 770
  • nyc11.jpg
    nyc11.jpg
    136.9 KB · Views: 768
  • nyc12.jpg
    nyc12.jpg
    52.8 KB · Views: 766
  • nyc14.jpg
    nyc14.jpg
    117 KB · Views: 764
Takk for fin rapport så langt! Innsjekkingen hørtes masete ut, men godt at det gikk bedre etter hvert :) Går anbudet til BA neste gang? Kanskje litt tidlig å konkludere.

Back