First flight for 767-300 med winglets

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
SEATTLE, July 21, 2008 /PRNewswire via COMTEX/ -- An American Airlines 767-300ER equipped with Aviation Partners Boeing Blended Winglets took to the skies for the first time at 1:50 p.m. central time Sunday July 20th. The newly modified aircraft flew a ferry flight from Kansas City, Missouri to San Bernardino, California where it will undergo two months of certification and winglet performance flight testing.

http://www.marketwatch.com/news/sto...15B8FB-70DA-49ED-A111-EA6C6766986B}&dist=hppr
 
Over 3 meter høye winglets, da begynner det å bli høyt!
Potensialet er jo bra iallefall, med mulighet til å spare opp til 6,5% drivstoff.
 
Det mest overraskende i artikkelen var dette:
This patented visible technology has already been certified for the Boeing 737-BBJ, 737-800, 737-700, 737-300, 757-200, 737-500, 737-900, and is now in the process of being certified for the Boeing 767-300ER (both passenger and freighter variants) and 757-300.
Har ikke sett noe sted tidligere at 753 skal få BWL.
Dag: er det CO som vil avse en 753 til høsten for dette?
 
Noen som vet hvor mye en slik winglet veier? Til 767 altså.

Aviation Partners Boeing also hopes to launch a 777-200ER Blended Winglets certification program later this year with certification anticipated by December 2010.

Har ikke 772ER raked winglets (eller hva det nå enn heter)? Og skulle ikke det være like effektive som vanlige winglets?
 
Det ble jo riktig så vakkert.

Hva 777 angår så er det vel LR-varianten som har raked wingtips, mens ER er clean. Correct me if I'm wrong.
 
hmm, veit ikke om jeg syns WL så veldig bra ut på 767 men...kanskje bare en vanesak, hvor jeg plutselig våkner en natt og kommer på at jeg syns det er tøft alikevel ;-)
 
Back
Top