FINNs nye flysøk

pjwal

Newcomer
FINNs nye flysøk

Vi har de siste månedene jobbet med å fornye FINNs flysøk og er nå ute i en begrenset beta. Det er kanskje ikke så mye "nytt" foreløpig, men vi har byttet ut hele plattformen da vi fant ut at vår eksisterende plattform ikke ga oss de mulighetene vi ønsket for å innføre ny funksjonalitet.

Nå virker det være noen ekstremt erfarne reisere inne på dette forumet, så det hadde vært interessant å få noen tilbakemeldinger på hva dere synes foreløpig. Alt tas i mot med takk!

Åpenbare ting vi vet mangler: bla til neste side, pluss/minus en dag eller to...
Ting som har blitt ønsket av andre brukere: mulighet for å bestille andre klasser, multicity, lavpriskalender...

http://www.finn.no/r/flybilletter-beta/flybilletter-beta

hilsen Per Jørgen, FINN Reise

Re: FINNs nye flysøk

Testet den kjapt på iPaden, og noterte meg umiddelbart følgende:

Pluss: Grensesnitt som fungerer bra på nettbrett (fra Apple iallefall), og jeg likte avkryssingen av flyselskaper som ikke er aktuelle.

Minus: Man kan såvidt jeg kunne se ikke velge hvilken klasse man skal fly, og med totalt 4 klasser hos enkelte selskaper så er det noe jeg kort og godt forventer av et nettreisebyrå.

My :68: etter en rask titt.

Mangler diverse informasjon: som allerede nevnt hvilken klasse man reiser i. Mangler flytype, det er stor forskjell på å humpe USA på tvers i en Dash8, ERJ145 eller B777.

Er heller ingen datoangivelser ifht. tidene ved ankomst/transfer så umulig å vite om det er 2 timer eller 26 timer transfer osv. det er en stor felle. Kun direkte av/på er for snaut, skal man til USA så kan man få forslag på 2-3-4 legs, så man bør kunne velge max antall da det ofte er max 2 man ønsker for slike turer.

Dere angir ikke operating carrier ved codeshare, eks. "KL6033 operated by Delta", det bør man gjøre (de som selger er pålagt å gjøre det).

Forløpig fikk jeg kun opp OTA, og ikke selskapenes sider, det gjør de relativt ubrukelig for meg ifht kayak.no. Eks. så kommer dere opp med 1042 kr t/r OSL-LHR (hvem vet med hvilke tillegg), mens ba.com skal ha 919 all inclusive.

Som jeg skulle sagt det selv, en funksjon for å velge spesifikke allianser vet jeg ikke om finnes noen plass!
Would be much apreciated :)

Sjekk kayak.com ;)

Last edited:

Pluss: Grensesnitt som fungerer bra på nettbrett (fra Apple iallefall), og jeg likte avkryssingen av flyselskaper som ikke er aktuelle.

Minus: Man kan såvidt jeg kunne se ikke velge hvilken klasse man skal fly, og med totalt 4 klasser hos enkelte selskaper så er det noe jeg kort og godt forventer av et nettreisebyrå.

takk, vi satser på å få det til å funke bra på mobil og nettbrett siden vi ser at trenden er at andelen mobile bruker er økende.

klasse er notert ;-)

Ser bra ut, men hva med en egen knapp for star alliance, one world osv?

godt tips, notert :-)

Mangler diverse informasjon: som allerede nevnt hvilken klasse man reiser i. Mangler flytype, det er stor forskjell på å humpe USA på tvers i en Dash8, ERJ145 eller B777.

Er heller ingen datoangivelser ifht. tidene ved ankomst/transfer så umulig å vite om det er 2 timer eller 26 timer transfer osv. det er en stor felle. Kun direkte av/på er for snaut, skal man til USA så kan man få forslag på 2-3-4 legs, så man bør kunne velge max antall da det ofte er max 2 man ønsker for slike turer.

Dere angir ikke operating carrier ved codeshare, eks. "KL6033 operated by Delta", det bør man gjøre (de som selger er pålagt å gjøre det).

Forløpig fikk jeg kun opp OTA, og ikke selskapenes sider, det gjør de relativt ubrukelig for meg ifht kayak.no. Eks. så kommer dere opp med 1042 kr t/r OSL-LHR (hvem vet med hvilke tillegg), mens ba.com skal ha 919 all inclusive.
klasse er notert. Flytype er muligens for spesielt interessert (som dere på dette forumet :-) )
antall stopp ser jeg bør være med, men tidsangivelser på lange transfers er på plass nå
OTA vs flyselskap: vi jobber kontinuerlig med å integrere flere partnere
Operating carrier vs marketing carrier: vi er jo et såkalt metasøk og er avhengig av data fra eksterne partnere. Ikke alle gir riktig data der det er code-share, og det blir derfor vanskelig å gruppere flighter

takker for alle tilbakemeldinger, setter stor pris på det. Keep 'em coming.

Multisegment, multisøk som viser ubekreftede connections feks DY Trd-sxf, EZY sxf-szg (ref skyscanner), knapp i søkefeltet som lar deg vri reiseruten motsatt vei med ett klikk. Mulighet for å sortere etter antall stopp.

Ser ikke at denne skiller seg noe spes ut fra andre i noe positiv rettning. På momondo.no så kan du jo søke alt fra eco til first + multisøk.

Ta en titt på ITAs "OnTheFly" app for iOS.
De har god visualisering av layovertid.

Flytype er muligens for spesielt interessert (som dere på dette forumet :-) )

Eller for folk som reiser mye generelt. Som nevnt, propell vs. jetfly er en relativt stor sak hos en del. Mange selskaper reklamerer også tungt med A380- og B787-oppleveser nå, så flytype brukes aktivt en del steder.

Det som stadig overrasker meg er at man skal gjøre ting så forbasket "enkelt og fordummende". Teknologien nå gjør at man kan pøse på med informasjon på en sånn måte at de som vil se lite informasjon kan gjøre det, mens andre kan få all den informasjonen de ønsker uten å forstyrre alle andre. Kunsten er å få det til på en skikkelig måte ;)

Teknologien nå gjør at man kan pøse på med informasjon på en sånn måte at de som vil se lite informasjon kan gjøre det, mens andre kan få all den informasjonen de ønsker uten å forstyrre alle andre. Kunsten er å få det til på en skikkelig måte ;)

der er du inne på noe veldig viktig. For mye informasjon oppleves ofte like forstyrrende som for lite informasjon. Så får vi håpe at vi behersker "kunsten" og får noe til for flere smaker. Etter hvert. Foreløpig skal vi få på plass det mest basale, så får de mer avanserte funksjonene kommer etterhvert.

Jeg kunne ønske meg:

* Mulighet til å kunne velge "anywhere" og hele land som reisemål. Sistnevnte er nyttig når det ikke er så farlig hvilken flyplass/by du skal til - du skal bare inn i landet.
* På valg av flyselskap kan det være nyttig å ha en checkbox for "alle"/"ingen" slik at du slipper å trykke så mange ganger hvis det kun er noen få selskap du ønsker å fly.
* Mulighet til å velg minst én via-flyplass, og ikke bare "fra" og "til".
* At reisetid per leg oppgis. Nå vises bare avgang- og landingstid. Ved flygning i tidssoner er dette veldig nyttig.
* Å kunne søke på +/- dager begge veier, og på den måten få opp en matrise med billigste kombinasjon.
* Mulighet til å trykke på "avansert bestilling" slik at jeg får opp alle disse funksjonene som er nevnt i denne tråden. Også kan de som "bare ska bestille en billett" bruke "vanlig bestilling"

Liker veldig at dere gir oss denne muligheten til å komme med ønsker (og forhåpentligvis påvirke). Det settes pris på og legges merke til.

En sterk "Anywhere" funksjon er mitt største ønske. Der er det få gode motorer i dag. Hvis jeg eksempelvis vet når jeg kan reise, og hva mitt budsjett tillater å bruke på flybillettene, hvor kan jeg komme? Snakker vi Lima, Lusaka, London eller Lillestrøm?

-eggs

Back