Da skal jeg skrive et kort reisebrev fra siste Finnair long haul turen. Har allerede skrevet egen rapport fra et kort leg med Cathay.
Men jeg har liksom glemt Finnair, og det er dumt. For Finnair er skikkelig bra! Ikke bare er de bra. På longhaul er de muligens best i Europa og på shorthaul går de helt mot strømmen etter en catering forandring i April i år.
Turen min skulle egentlig vært med AF eller QF, som begge hadde greie deals til Singapore i vinter, men innen jeg skulle bestille var de prisene doblet. Finnair var fremdeles friskt priset, men med omvei via HKG på vei hjem var det greiere. Dessuten gav omveien via HK nattflight begge veier.
Turene har jo blitt litt lenger etter Ukraina krigen. Nå er det satt opp 13:05 på HEL-SIN og 14:25 på HKG-HEL.
Anyway, turen min begynte med AY918. Kveldsflighten ut fra OSL. De virker å bruke Embraer E190 rimelig fast på Oslo ruta og det negative med den er at de fyller alle setene i business. Samme greia som KLM.
Jeg hadde 1F og det het seg at flyet var fullbooket, men jeg og han i 1A fikk allikevel ledig midtsete. Det er rimelig gull, selv om flyturen bare er en drøy time.
Fin avgang ut fra OSL hvor jeg kan mye ut over jaktmarkene til Speedbird
Men så er det serveringen... på en flight ikke særlig lenger enn OSL-CPH. Varm mat:
Det går rykter om at det er long haul economy mat de serverer. Det ligner. Og alle vet at maten i economy oftest er bedre enn foran gardina. Det var kylling, potetmos og brunsaus. Brillefint.
Resten av flyturen var det bare å chille med bok om Skippy og en Gin Tånisk.
Ved ankomst var det bare 3 long haul flights igjen som skulle ut. HKG, SIN og hva den nå heter... Shanghai. Så det var ingen kø noen plass. Det pleier det strengt tatt aldri være på HEL, men uansett. Så slappet jeg til slutt av litt i kantina før avreise.
Avreise videre var 01:25 lokal tid.
Men jeg har liksom glemt Finnair, og det er dumt. For Finnair er skikkelig bra! Ikke bare er de bra. På longhaul er de muligens best i Europa og på shorthaul går de helt mot strømmen etter en catering forandring i April i år.
Turen min skulle egentlig vært med AF eller QF, som begge hadde greie deals til Singapore i vinter, men innen jeg skulle bestille var de prisene doblet. Finnair var fremdeles friskt priset, men med omvei via HKG på vei hjem var det greiere. Dessuten gav omveien via HK nattflight begge veier.
Turene har jo blitt litt lenger etter Ukraina krigen. Nå er det satt opp 13:05 på HEL-SIN og 14:25 på HKG-HEL.
Anyway, turen min begynte med AY918. Kveldsflighten ut fra OSL. De virker å bruke Embraer E190 rimelig fast på Oslo ruta og det negative med den er at de fyller alle setene i business. Samme greia som KLM.
Jeg hadde 1F og det het seg at flyet var fullbooket, men jeg og han i 1A fikk allikevel ledig midtsete. Det er rimelig gull, selv om flyturen bare er en drøy time.
Fin avgang ut fra OSL hvor jeg kan mye ut over jaktmarkene til Speedbird

Men så er det serveringen... på en flight ikke særlig lenger enn OSL-CPH. Varm mat:

Det går rykter om at det er long haul economy mat de serverer. Det ligner. Og alle vet at maten i economy oftest er bedre enn foran gardina. Det var kylling, potetmos og brunsaus. Brillefint.
Resten av flyturen var det bare å chille med bok om Skippy og en Gin Tånisk.

Ved ankomst var det bare 3 long haul flights igjen som skulle ut. HKG, SIN og hva den nå heter... Shanghai. Så det var ingen kø noen plass. Det pleier det strengt tatt aldri være på HEL, men uansett. Så slappet jeg til slutt av litt i kantina før avreise.

Avreise videre var 01:25 lokal tid.
Last edited: