Finnair med nye A330 og nye biz-seter

jcnorway

Moderator
Medlem
Before Christmas, Finnair received its fifth Airbus A330 aircraft. The newcomer's business class has a new type of full-flat seat, which reclines to fully horizontal, as well as a new lay-out with more seats, offering more privacy than before. The Airbus A330 aircraft are part of Finnair's long-haul traffic fleet modernisation, which will reduce emissions significantly. This year the company has taken delivery of five new Airbus A330s.

"There has been a perceptible pick-up of business travel in Europe-Asia traffic, apart from the Finnish market area. The new aircraft and the enhanced service will therefore be needed," says Finnair's SVP Communications Christer Haglund.

(...)
"The acquisition of the new aircraft will significantly improve profitability and environmental efficiency. The new Airbus long-haul aircraft consume 20 per cent less fuel than the MD-11 they replace," says Haglund.

The cabin of the new Airbuses has a new, brighter look, and technically high-level solutions also significantly enhance passenger comfort in economy class. Every passenger has an individual display screen with diverse entertainment opportunities, and it also possible to send text messages and work with a laptop computer during flights.

http://www.finnairgroup.com/group/group_11_2_1.html?&Id=hex_200912220000454024.html

7 rader med biz på disse A330'ene. Og konfigurasjonen er noe spesiell med venstre rad som kjører annenhver 2 +1 ;) Synes 1-seteren ser meget behagelig ut :colgate:

Biz-konfig:

2 + 2 + 1
1 + 2 + 1
2 + 2 + 1
1 + 2 + 1
2 + 2 + 1
1 + 2 + 1
2 + 2 + 1

Noen bilder:

press_business_vaaka.jpg


press_tourist_screens.jpg


press_tourist_seats.jpg
 
Last edited:
Hva slags type biz-seter har Swiss i sine nye A330?

Ser det står følgende i pressemeldingen om biz-setene til Finnair:

The new business class Contour Vantage seats recline to fully horizontal.
Finnair is one of the first airlines in the world to introduce the seats.

"The design of the seats also offers passengers more privacy and personal
space. The seats have been arranged so that nearly 90 per cent of passengers
have direct access to an aisle. The cabin also has more storage space for hand
baggage and clothing," explains Markku Remes, Finnair's Customer Experience
Development Manager.
 
Last edited:
Takk for disse flotte bildene:D Du verden så delikat og innbydende kabinen ser ut, i begge klasser. Virkelig lekre seter og fin fargesammensetning ombord. Helt klart godkjent:D
 
Ser ut til å være samme som Swiss har begynt med (med litt andre detaljer her og der) og samme som ANA lanserte for litt siden også. Det er vel ikke overraskende samme produsenten som veldig mange benytter for disse "shell-formede" biz-setene som SAS (og en bråte) andre selskap kjører nå.

-A
 
Dette ser flott ut, enig med Someone, de nåværende setetrekkene er skrekkelige, og er som tatt ut av en rutebuss på 80tallet.

SAS take note re: C config!
 
Hva gjør stakkaren i vindussetet når han må på do mens sidemannen sover sin dypeste Tornerose-søvn? Setetrekkene var ihvertfall en kraftig forbedring, selv om de vel ikke var det peneste jeg har sett.
 
hmm.. fine ja.. men det får meg til å tenke på sykehus når eg ser all hvit der og de blå setene som operasjonsklær..
 
Ja, den biz classen så lovende ut. Ypperlig med det single setet om man reiser alene! Men så ikke setene litt smale ut? Eller var det bare litt rar vinkel på fotoet kanskje.

Flere og flere selskaper velger noe a la dette. Ethiad har vel også slik setting, i tillegg til LX som allerede ble nevnt her. Hvem blir neste ut?

BF:cool2
 
Ja, den biz classen så lovende ut. Ypperlig med det single setet om man reiser alene! Men så ikke setene litt smale ut? Eller var det bare litt rar vinkel på fotoet kanskje.

Flere og flere selskaper velger noe a la dette. Ethiad har vel også slik setting, i tillegg til LX som allerede ble nevnt her. Hvem blir neste ut?

BF:cool2

Ut i fra hva jeg leste om Swiss så er setene noe smale, samt at det var en del støy om at nedre delen av setet kan ikke regulere med tanke på hvilke for beina, det var enten slik, eller rett ut mot skammelen. Time will tell.

-A
 
Setene ser veldig bra ut - både foran og bak. Ellers synes jeg at Norwegian sine nye seter og SAS sine seter ser mye freshere ut fargemessig...
 
Ut i fra hva jeg leste om Swiss så er setene noe smale, samt at det var en del støy om at nedre delen av setet kan ikke regulere med tanke på hvilke for beina, det var enten slik, eller rett ut mot skammelen. Time will tell.

-A

Nesten utrolig at de kan være noe smale når man går ned med ett sete i bredden?

BF:cool2
 
Etter det jeg kan se så får jeg gleden av å teste både gammel og ny versjon av AY's A330 når jeg skal til BKK om noen måneder. Blir nok kun sammenligning av Y siden det er Y vi har bestilt...
 
Dette ser jo lovende ut, ja, det er jo nesten utrolig at Finnair ikke tidligere har funnet bedre setetrekk enn de flerfargede som de har i dag. Jeg er likevel litt skeptisk, da lysegrått fort kan bli møkkete. Det ser uansett veldig stilrent og lekkert ut!

Hva gjør stakkaren i vindussetet når han må på do mens sidemannen sover sin dypeste Tornerose-søvn?

Det fine med denne konfigurasjonen er at de som reiser sammen får sitte sammen, samtidig som de som reiser alene får enda mer privacy.
 
Dette ser jo lovende ut, ja, det er jo nesten utrolig at Finnair ikke tidligere har funnet bedre setetrekk enn de flerfargede som de har i dag. Jeg er likevel litt skeptisk, da lysegrått fort kan bli møkkete. Det ser uansett veldig stilrent og lekkert ut!



Det fine med denne konfigurasjonen er at de som reiser sammen får sitte sammen, samtidig som de som reiser alene får enda mer privacy.

Er ikke uenig i det, men det ser likevel ut som om vinduspassasjeren får seg en formidabel klatretur hvis sidemannen sover.

Er det forresten flere enn meg som får assosiasjoner til busser når de ser de setetrekkene? Men så er det jo en Airbus(s) da.. :p
 
Helt enig LCH - liker overhodet ikke de nye trekkene. Mulig at de serb bedre ut enn de gamle - men særlig fresht ser det ikke ut. Finnair! Look to Norway and Norwegian.
 
Blir vel ikke noe særlig mer klatretur i forhold til idag

Ja, og det er jo betraktelig enklere å klatre med de skall-stolene enn de gamle reclining-typene. Med disse har man jo noe håndfast å holde i uten at paxen foran også våkner. De gammeldags så hadde man jo en seterygg i fanget man måtte komme seg "løs fra" også.
 
Da har Finnair besluttet å smelle inn ny business på alle 330 og 340, i motsetning til bare fire 340 i dag. Estimert høst 2014.
 
Back
Top