Finanskrisen

LeftSaidFred

ScanFlyer Blue
Det blir spennende og se framover hvor mye av finanskrisen som sprer seg over til flybransjen.
Det blir vel veldig vanskelig og dyrt for flyselskapene å låne penger til flykjøp. Flyselskaper med mye lån vil jeg tro er en farlig kombinasjon framover. Alle banker holder på pengene sine i frykt.

De neste ukene vil bli avgjørende, klarer sentralbankene og sprøyte inn nok penger og skape nok tillit så pengene igjen kan bytte eiere?
 
flyselskaer med mye gjeld som forfaller kommer til å slite fremover. Selskaper som lever på fremtidig vekst vil også kunne få noen smeller.
 
Dessuten, folk blir redde, og reduserer "unødvendige kjøp" som flyreiser :cry:

Akkurat nå ser det også ut at anleggsbransjen får en stor smell her i landet. Dette forplanter seg.

Men tilbudene vil også komme hyppig som nå . Vi kan velge å vrake i
gode tilbud hos bl. a. LH og Dubai til kr. 3.999. Ikke problem å finne plasser i vinter.

De merker vel at loadfaktoren går ned. Det vi ser nå er desverre bare starten..

Men enkelte som SK og FR har tatt greip og setter fly på bakken her i Europa også.
 
flyselskaer med mye gjeld som forfaller kommer til å slite fremover. Selskaper som lever på fremtidig vekst vil også kunne få noen smeller.


Hørte jeg:

Sterling
Norwegian
Sky Europe
Air Berlin
SK

Her gælder det nok hurtigst muligt om at konsolidere sig !
(hvilket nok snart vil ske).
Der er ingen tvivl om fuelrates og financieringsmuligheder vil være crucial !!
 
Last edited:
nå er det dessverre slik i flybransjen at man ofte kjøper fly en masse i oppgangstider, som blir levert (og skal betales) i nedgangstider.Never fails!
 
nå er det dessverre slik i flybransjen at man ofte kjøper fly en masse i oppgangstider, som blir levert (og skal betales) i nedgangstider.Never fails!


HE HE !
Da bør man jo gøre som den gode gamle gnier Hr. Møller
Spare mønter på kontoen, købe i nedgangstider (billigt),
og anvende den nye kapsitet i opgangstider !!

(ps. er bange for det inte er så simpelt længere, eller fordi
det er multinational kapital som ikke nødvendigvis udelukkende
kan anvendes med simpelt købmandsskab for øje !).
 
Nope. Mesteparten av SAS sin gjeld forfaller først i 2010 såvidt jeg kan se, og dessuten har SAS lite gjeld (ser man bortifra pensjonsforpliktelsene).


SK er vel tvunget til (såfremt de ikke opkøbes) at gældsætte
sig relativt dyrt ifm. udskiftning af "MD" flåden !
De sidste justeringer jeg har set på SK creditratings
har ikke været i opadgående retning.
 
nå er det dessverre slik i flybransjen at man ofte kjøper fly en masse i oppgangstider, som blir levert (og skal betales) i nedgangstider.Never fails!

Det gjelder iallefall ikke SAS;) Så der bør dere være trygge da CK.
 
Om ikke dette går i boks (selv om jeg personlig ikke tror det hjelper på lang sikt), blir det en lite trivelig dag for børsene i morgen!
 
nå er det dessverre slik i flybransjen at man ofte kjøper fly en masse i oppgangstider, som blir levert (og skal betales) i nedgangstider.Never fails!

Vel, noen unntak finnes. Ryanair la inn en bestilling på 100 (hvis ikke jeg husker feil) B737-800 et par-tre måneder etter 11.september. Det var da "alle andre" flyselskap kansellerte sine ordre.
 
Om ikke dette går i boks (selv om jeg personlig ikke tror det hjelper på lang sikt), blir det en lite trivelig dag for børsene i morgen!

Lite trivelig her allerede. Dow ned over 500 points umiddelbart etter det var klart at planen ble nedstemt
 
he he.. Maa si at mine investeringer ikke er saerlig ned (rundt 4,5% totalt i hoest, 1,8% ned i aar). Jeg har faktisk foert over et passelig voksent beloep til min "kar" i dag for aa investere mer.

Oss med jobb, bra inntekt og lite gjeld har det veldig komfortabelt akkurat naa i US an A
 
Blir spennende å se hvor langt ned detta går. Jobber nattskift og skal holde et øye med indexene over dammen. Ser vi -15% til 20% på dow jones?
 
Back
Top