• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Filme i Cessna

mar83

Newcomer
Hei!

Jeg prøver å filme forover fra baksetet i en c172 (bruker en "formbar" tripod festet på nakkestøtten bak). Problemet er at jeg enten kun ser meg selv + instrumenter men ingenting ut av vinduet, eller motsatt. Kameraet er et relativt billig forbrukerkamera som for det meste bare har auto-innstillinger. Har ikke funnet noen lys-innstillinger på det. Jeg kan lite om lys ifm fotografi og video. Har noen der ute tips om hvordan jeg kan klare å filme innsiden og utsiden med rimelig bra resultat? Er det noe spesielt "filter" som hjelper?

markus

Hei!

Jeg prøver å filme forover fra baksetet i en c172 (bruker en "formbar" tripod festet på nakkestøtten bak). Problemet er at jeg enten kun ser meg selv + instrumenter men ingenting ut av vinduet, eller motsatt. Kameraet er et relativt billig forbrukerkamera som for det meste bare har auto-innstillinger. Har ikke funnet noen lys-innstillinger på det. Jeg kan lite om lys ifm fotografi og video. Har noen der ute tips om hvordan jeg kan klare å filme innsiden og utsiden med rimelig bra resultat? Er det noe spesielt "filter" som hjelper?

markus

Vet ikke hvilke kamera du har, men uansett du må få kameraet til å lysmåle den lysverdien som er utenfor cockpiten(ut vinduet). Nå virker som om den tar lysmåling av lysmengden som er i cockpiten og siden det er betydelig mindre lys her enn utenfor så vil det bli klart og det utvendige kun bli hvit.

Hvis du har lyst til å filme både utvendig og invendig så vet jeg at det går an å få tak i ND Grad filter til foto Passer dette til filming? finnes det til filming? Det er filter som er delvis mørke på halve glasset og klart på den andre halvdelen. Finnes i forskjellige mørke styrker.

Om du ikke har funnet ut av det ennå, kan du prøve å stille inn eksponeringen manuelt. Ulempen med dette er at den ikke justerer seg automatisk etter som lyset blir sterkere eller svakere. Om du har en "backlight" funksjon, så prøv den i første omgang.

Back