FETT

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
West Coast Air, det er Vancouver, det. Men flyr de til Seattle, mon tro? Skulle forresten gjerne vært i Victoria en gang.
 
CK - det bildet av Twotter-på-flottører VAR faktisk HELT RÅTT!

Tok engang for leeenge siden dagstur med ferge fra Seattle til Victoria Island vest av Vancouver. Byen (som også bærer navnet Victoria) har gammel-engelsk arkitektur, så stedet kan absolutt anbefales for de som vil finne roen.

I havneområdet freste Twottere rundt mellom båter, med så liten klaring at norske reguleringsnevrotikere ville mistet nattesøvnen i årevis! Tok selvsagt bilder, men som vanlig må jeg si "skal lete i pappeskene når jeg får tid"...

Artig at Canada ser ut til å være eneste(?) nordlige land som klarer/forstår å holde seg med sådant velegnet transportmiddel for kyststrøk.

Klart at Bæverne og Otterne til Kenmore absolutt ikke er å forakte... De fleste Bæverne der har fortsatt stjernemotor, og steike for en herlig lyd! Jæklar anamme, er man i Seattle så trenger man flere dager der oppe! Fler sjøfly enn i hele Norge.

Faktisk er mange av Kenmores Ottere eks-Widerøe... De fleste har allerede fått eller er i ferd med å få turbinmotor. (LITT synd, men jeg forstår jo at driftssikkerhet er viktigere for pax og selskapets bunnlinje, enn at noen FÅ fattige flyfreaks skal få anledning til å høre nostalgisk gromlyd...) Uansett syns jeg at Otterens skrog kler turbinmotor myyye bedre enn Bæverns.

Akk ja. Schwarte faaan, da? Tåler visst ikke å se sånt, her hjemme må man jo nøye seg med 206.

Thanks to the gods for providing cyberspace... :old
 
Nei nei nei...Victoria BY ligger paa Vancouver ISLAND....:old :old :old :naughty: ...og en boer nok holde seg godt utenfor sesongen for aa finne roen....:cry: :cry:

Men det finnes ikke bedre spotteplass for Sjoefly enn Victoria, stort sett fri adgang langs hele bukta...holder fint med 2-300mm (Digital)....og med 5-6 selskaper er det stor variasjon....Sjoefly staar for mesteparten av flytrafikken mellom Vancouver og Victoria, og siden Victoria er Provins Hovedstad dreier det seg om stoor trafikk....

Jeg tror dessverre at all Ottere naa er bygget om med turbin motor, har ennaa tilgode aa se en med Stjerne Motor....derimot er det fremdeles et flertall av Beaverne som har Stjernemotor...tror Kenmore kun har 3 konvertert til Turbin, og det ser ikke ut som det er noe aktivitet paa denn fronten.....

Helt nord paa Vancouver Island er det ogsaa mulig aa fly Grumman Mallard...i daglig drift!!!
 
Hvem er det som flyr Mallard?? jeg vet Pacific Coastal har 2-3 Goose (drømme), men hvem flyr Mallard??
 
Originally posted by ANX
Faktisk er mange av Kenmores Ottere eks-Widerøe...

Det stemmer ikke at "mange av Kenmores Ottere er eks-Widerøe".Det eksisterer fortsatt to Ottere som har en fortid i Widerøe,det er c/n 31 (LN-LMM) og c/n 201 (LN-BIB).Men ingen de er i Kenmore Air's flåte på 25 fly bestående av Cessna 180,Cessna 208 Caravan,DHC-2 Beaver,DHC-2T Turbo Beaver og DHC-3 Turbo Otter.Men en av deres Bevere er c/n 1676 N900KA og det var en gang Varangfly-Norwings/Norving og Sirdalsfly/Transit Air LN-BFH.
Men tilbake til DHC-3 Otter,c/n 18 LN-FAE Widerøe totalhavarerte 28/3-1968 Rossfjordstraumen,Troms.
C/n 24 LN-SUV(1)Skulle til Widerøe,men ble skadet under sjøtransport til Norge.Flyet ble reparert og ble CF-IOF senere C-FIOF.Dette flyet er nå i bruk av Huron Air og har en Walter M601 turbin på 750 hk.
C/n 30 LN-IKI Varangfly/Norwings(Norving)og senere til Sirdalsfly/Transit Air.Ble N4683K,C-FWAF og er nå reg. N63354 hos Ward Air og fløy der med stempelmotor ut sommersesongen 2006.Flyet kom 4/10-06 til Kal Air i Vernon,BC for å bli bygd om til en Texas Turbine.Texas Turbine har en 1000 hk Garret TPE-331.
C/n 31 LN-LMM Widerøe,ble CF-APR er nå C-FAPR hos Ignace Airways i Ontario og har fortsatt stjernemotor P & W 1340 Wasp.
C/n 41 LN-SUV(2) Widerøe,ble CF-ANW men krasjet 25/7-1971.
C/n 138 LN-BDD Widerøe,ble CF-APP men krasjet 5/5-1973.
C/n 199 LN-BFD Widerøe,Solbergfly A/S,Ocean Products A/S/Westwing A/S.Totalhavarerte i Litlos 31/8-1968.
C/n 201 LN-BIB Widerøe,ble CF-APQ senere C-FAPQ.flyet er nå reg. N205RC.Flyet ble etter å ha blitt lagret en lang periode restaurert hos Kal Air i Vernon,BC.Samtidig ble flyet bygd om til en Texas Turbine,conversion nr. 17.Flyet dro til Alaska til sine nye eiere den 25/6-2005.Flyet eies nå av Rapids Camp Lodge Inc.
C/n 397 LN-TSC Ocean Products A/S/Westwing,ble CF-QEI senere C-FQEI.Flyet tilhørte Air Nootka da det 4/8-2005 krasjet i Louie Lagoon,Vancouver Island.Alle 9 ombord overlevde og flyet ble senere hentet av en Sikorsky S-61N (C-FHHM).Etterhvert ble flyet solgt til sveitseren Urs Wamister.Han fikk flyet sendt til Karl Birczak's verksted i Hereg i Ungarn for gjenoppbygging.Det er samme sted NLM har en Ju-88 under oppbygging.
Luftforsvaret hadde noen av de overnevnte flyene (c/n 18,30,31 og 397)før de ble "sivilister".I tillegg hadde de c/n 20,21,29,395,423 og 441.Av disse er c/n 21 (ex 53-21 O-AD i Luftforsvaret og 304 i FN tjeneste i Kongo) fortsatt aktiv,nå som C-FRNO hos Harbour Air,Vancouver.Dette flyet er en Vazar Turbine Conversion.Den har en P&W PT-6A på 750 hk og har Wipline 8000 amfibieflottører.
Den som står på NLM i Luftforsvarets farger merket O-AM,er c/n 81 ex CF-IKT/C-FIKT.
 
Back
Top