fersk fisk på døra!

MartinL

ScanFlyer Dusty
fersk fisk på døra!

Forundrer meg en over en ting. Vi er et stort eksportland innen fisk og frakte millioner av tonn ut til resten av verden. hvorfor i all verden er det ingen av de nasjonale flyselskapene eller noen nykommere som har startet opp et Norsk Cargo selskap?

Luxenburg har jo til og med Cargolux! Hva med muligheter for utvidet eksport til asia og Østeuropa.
Jeg mener da fraktere av type DC 10, 747, 767....you name it!
Det brude være markedsgrunnlag for et Norsk cargo selskap i norge, utvilsomt. Korean, aeroflot, Fedex og nå også snakk om transport fra Ørlandet med aeroflot betyr jo at det er et markedsgrunnlag. Hvorfor i all verden overlate fraktpotensialet av norsk fisk til utenlandske operatører?

er den noen som har noen opplysninger om det noen gang har vært ett slik selskap?

Har også svirret litt løse tråder om noen som ville starte opp nettopp dette, men det ble stille gitt og jeg finner ikke mere info!

drømmen er å se en lakse 747-400F med LN på rumpa!!!

Re: fersk fisk på døra!

Noen kollegaer av meg har noe på gang med MD-11 fraktere.Fisk fra Nord-Norge til Asia og "stykkgods" tilbake.Sistnevnte ser ut til å være et problem: SAS mener denne delen av transporten blir en direkte konkurrent til SAS Cargo,og nekter folkene permisjoner for å jobbe i selskapet.Mange kontrakter er forhandlet frem og bare venter på underskrifter.
Qui vivra,verra!:hi2

Originally posted by FBU 4EVER
Noen kollegaer av meg har noe på gang med MD-11 fraktere.Fisk fra Nord-Norge til Asia og "stykkgods" tilbake.Sistnevnte ser ut til å være et problem: SAS mener denne delen av transporten blir en direkte konkurrent til SAS Cargo,og nekter folkene permisjoner for å jobbe i selskapet.Mange kontrakter er forhandlet frem og bare venter på underskrifter.
Qui vivra,verra!:hi2

Ahh.. SAS kan da ikke ha noe problem med dette vel. Som gammel flyfraktnisse har jeg fortsatt kontakt med deler av flyfraktmiljøet.. og det største problemet er vel all den frakt som både SK, TG og andre selskap IKKE klarer å få med seg fra bl.a BKK, SIN og PEK .. Her må det være andre motiver som ligger bak også .. :(
Om SAS Cargo var litt smarte her, så kjøpte de en viss mengde av kapasiteten for returflightene, slik at de fikk et større volum å betjene, samt at det ville sikkert bli en del frakt på innenlandsflyene i Norge fra det knutepunktet som FBU 4 EVER sine kolleger velger å bruke.

Problemet er mye av det samme som med pax .. det er stor priskonkurranse og det er kun i korte perioder det er mulig aa tjene penger.
Norway Airlines- og Color Air-general Morten Andersen var visstnok involvert i et prosjekt med noen 747-fraktere for noen aar siden, men det ble aldri noe av det.
Da jeg jobbet med frakt, var det ogsaa veldig mye korrupsjon. Den som ga mest kickback, fikk trafikken .... Vet ikke om det fortsatt er slik i Norge, men slike forhold gjoer det vanskelig aa tjene penger for rene frakteselskap.

[.. Her må det være andre motiver som ligger bak også .. :(

De fleste selskaper paakrever sine ansatte aa underskrive paa at man ikke skal jobbe for konkurrenter mens man er ansatt ..... Selskapets ansatte sitter ofte ogsaa paa intern informasjon som kan vaere til nytte for konkurrenten.
Don't bite the hand that feeds you.

Det har dessverre vist seg at det er vanskelig å få økonomi i slike frakteroperasjoner. Det er mange som tilbyr kapasitet mot øst, og fraktratene er ufattelig lave. Det er faktisk enkelte europeiske carriere som tilbyr å sende cargo østover kun for fuel- og security surcharge (dvs, i teorien, uten fortjeneste). Det sier seg selv at det blir vanskelig å konkurrere da.

Back