• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Femti år siden Braathens startet på Kjevik

• Thread starter Thread starter GF1
  • Start date Start date

GF1

ScanFlyer Gold
Femti år siden Braathens startet på Kjevik

"Wenche Refsnes (78) jobbet i Bennett reisebyrå og var med på den aller første rundturen over Kjevik og Tveit 6. juni 1955 med det fire motors og 15 seters Heron-flyet.

Sven Krageboen (72) var lufthavnbetjent og jobbet i brann- og havaritjenesten. Han hjalp til med å få flytrappa på plass.

Ralph Kjevik (75) hadde ennå tre år igjen før han begynte som lufthavnbetjent. Som sønn av grunneieren fulgte han likevel begivenheten på nært hold."

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kristiansand/article286476.ece

Re: Femti år siden Braathens startet på Kjevik

Jeg hang meg forresten opp i følgende setning:
"- Det første jetflyet i rute på Kjevik kom med Fokker 28 Fellowship i 1969. Da fløy fem Braathen-fly daglig mellom Oslo og Kristiansand, sier historikeren" (altså Kjell Wilsberg, flyhistoriker og ansvarlig for samfunnskontakt i SAS Braathens).

Jeg synes det virker altfor tidlig med fast F28-rute på Kjevik i 1969. Noen som har noen mening om det?

Uten at jeg vet det sikkert, (Wilsberg vet sikkert mer enn meg...) kan nok 1969 stemme, BU's F28'ere ble levert fra Januar '69 og utover. Minst en ble utleid rett fra levering, andre ble innleid i perioder. Men det var altså F28 i flåten fra våren '69!

Men om det er noe å feire, si det.... Braathens finnes jo bare som en del av navnet på selskapet, samt i de ex-ansattes hukommelse. De fleste bakkeansatte, unntatt teknisk, ble jo satt på porten for lenge siden. Men det er diskutert i det vide og brede både her og i rettssalen, uten at det har forandret MIN mening om den saken. :(

Trafikken med F28 startet med sommerrutene i 1969, og innen utgangen av mai hadde BU 4 stk F28 i trafikk. Det var disse som sammen med de 3 gjenværende F27 og kanskje 2 av de 4 DC-6B som sto for rutetrafikken på inenriksnettet. 5 daglige rundturer til Kjevik ble sikkert gjennomført med en blanding av F27 og F28.

Nedenstående ble skrevet før Fellowships innlegg var lest....

F28: jeg stiller meg egentlig tvilende til at den ble satt inn på Kjevik allerede i 1969. Jeg vet at da jeg fløy mellom Fornebu og Kjevik i 1970-71, så var det med F27 mer enn en gang. Men jeg husker også at jeg fløy F28 på ruta langs kysten til Trondheim i 1971 eller 1972. Altså: jeg er usikker på når F28 ble satt inn.

Et annet eksempel på sen introduksjon av Braathen-jet innenlands er at DC-6B var det normale mellom Fornebu og Værnes våren 1970 - tror jeg. Jeg husker jeg ble overrasket da B737-205 LN-SUP stod klar til å fly fra Værnes en lørdag morgen i mai 1970.

Back