• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Her er en ny en... Sitter ombord i en 75 på ORD med teknisk. Kapteinen var på hornet og sa at de hadde et teknisk problem med trykkabinen, de kunne fortsatt fly, men på en lavere høyde. Vi måtte derfor etterfylle mer drivstoff.

Er dette normalt?

Thanks
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Ja. Rundt 10.000 fot. No sweat.

K
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Originally posted by atck

Ja. Rundt 10.000 fot. No sweat.

K

Par fjell i Rockies som er mye høyere enn det..
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Dersom det er en av aircondition-pakkene så flyr det antakeligvis under FL250, i tilfelle den andre også ryker. Er det trykkabinen i det hele blir turen lav, 10 000 fot eller lavere.
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Hvis begge ryker, ror jeg ikke de har lov til aa fly med pax heller ..
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Hvis du også lurer på det med etterfylling av fuel, så skyldes det at flyet bruker mer fuel i lavere høyde så derfor må det etterfylles :)
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

hm - hm - hm - mye synsing - eksperter på plass, eller blir dette en utgave av Donald Duck. hehehe:lol:
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

? , dette er jo facts fra 2 piloter , en atc og en med "laaang erfaring" , synsing ?
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Jeg har selv vært med på en tur på 10000 fot fra MUC til FBU og om det var feil med trykk kabinen husker jeg ikke.. Fin tur ble det i hvertfall!
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Sorry, ville bare få opp flere meninger - tuller :D

Jan
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Vel, vi cruiset på FL340 istedetfor FL390, de etterfyllte bare 3000 pounds.. Flighten var helt normal.

jeg er ikke pilot men jeg må ærlig talt si at jeg ikke har hørt noe slikt før
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Jeg har fløyet med SK MD80 ved 2 anledninger den samme strekningen,SVG-OSL, av samme grunn som over i 10000ft. Det var noen fine turer over fjellet i motsetning til det som er vanlig flyhøyde i FL290 på strekningen.
Jeg fikk tatt noen fine slides på turen over.Skal se om jeg kan få scannet noen å legge ut her.
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Originally posted by OJB

Jeg har fløyet med SK MD80 ved 2 anledninger den samme strekningen,SVG-OSL, av samme grunn som over i 10000ft. Det var noen fine turer over fjellet i motsetning til det som er vanlig flyhøyde i FL290 på strekningen.
Jeg fikk tatt noen fine slides på turen over.Skal se om jeg kan få scannet noen å legge ut her.

SK MD80 flyr ikke i FL100 fordi det er et problem med aircondition systemene. Du har kun lov til å ta av med et system u/s og da er minstehøyden som nevnt tidligere FL250. Hvis du mister den siste aircondition pack i luften vil trykket i kabin til slutt bli det samme som utenfor og FL100 blir resultatet. Hvis en SAS MD80 har fløyet i FL100 hele veien med pax er det fordi besetningen ville nyte utsikten, noen som ikke er ulovlig eller useriøst, men ikke bra i disse miljøtider. Drivtofforbruket i FL100 er mye større enn i FL290. Forskjellen mellom FL340 og FL390, som nevnt tidligere, er mye mindre.
 
Re: Feil med trykkabinen - kapteinen fly i lavere høyde....

Originally posted by Kua

Originally posted by OJB

Jeg har fløyet med SK MD80 ved 2 anledninger den samme strekningen,SVG-OSL, av samme grunn som over i 10000ft. Det var noen fine turer over fjellet i motsetning til det som er vanlig flyhøyde i FL290 på strekningen.
Jeg fikk tatt noen fine slides på turen over.Skal se om jeg kan få scannet noen å legge ut her.

SK MD80 flyr ikke i FL100 fordi det er et problem med aircondition systemene. Du har kun lov til å ta av med et system u/s og da er minstehøyden som nevnt tidligere FL250. Hvis du mister den siste aircondition pack i luften vil trykket i kabin til slutt bli det samme som utenfor og FL100 blir resultatet. Hvis en SAS MD80 har fløyet i FL100 hele veien med pax er det fordi besetningen ville nyte utsikten, noen som ikke er ulovlig eller useriøst, men ikke bra i disse miljøtider. Drivtofforbruket i FL100 er mye større enn i FL290. Forskjellen mellom FL340 og FL390, som nevnt tidligere, er mye mindre.
Styremennene opplyste ved begge anledinger til oss kunder at det var problem med trykk kabin systemet derav lav flyhøyde. Om det var en unnskylding for å nyte utsikten vites ikke av meg , men i utgangspunktet tror jeg på hva folk sier.
Jeg har slides fra turen over og skal forsøke å scanne noen bilder og legge dem ut her til beskuelse.
 
Back
Top