Fedre nektet soldatbarna sine å fly med Bingo Airways og Go2Sky

Trdfly

Moderator
Medlem
Fedre nektet soldatbarna sine å fly med Bingo Airways og Go2Sky

Øystein Kristoffersen og Arne Magnus Ruud er begge soldatfedre med barn som har utført verneplikt i Nord-Norge, men dei er også flygarar med over 30 års erfaring frå militær og sivil luftfart.

– Vi kjente ikkje til selskapet Bingo Airways, heller ikkje eit anna som heiter Go2Sky som Forsvaret også har brukt. Vi hadde vel aldri kalla eit flyselskap noko som minner om eit sjansespel, seier dei til NRK.

Då dei oppdaga at barna deira skulle reise med dette selskapet, ringte dei og ba dei droppe flyturen.

– Det var midtvinters frå Bardufoss, ein vanskeleg flyplass og reise med eit heilt ukjent selskap frå aust-Europa. Vi var såpass tvilande til denne flyginga at vi tok dei av og sette dei på buss til Oslo.
http://www.nrk.no/norge/nekta-norske-soldatar-a-reise-med-dette-flyet-1.12371234

Ja, da følger det ikke så veldig godt med...Bingo Airways har fløyet en good del for Forsvaret og hadd en god del sivile charteroppdrag i Norge, samt begge selskaper har vel en serdeles good ulykkes/hendelsestatestikk. Nei, her må du begynne og følge med hvis du skal bruke det at du har vært en erfaren pilot i over 30 år...

Last edited:
Re: Fedre nektet soldatbarna sine å fly med Bingo Airways og Go2Sky

Ja, statistikken ser fin ut den, helt til det smeller. Har vært borti en del av disse selskapene som flyr for Forsvaret, og det er ikke noe jeg ville fløyet med. En av disse flygingene jeg observerte inn til KKN klarte å buste finsk luftrom uten klarering og å begynne å fly en RNAV-prosedyre som hadde vært suspendert en måned i NOTAM. Skjedde noe slikt hver gang de var på besøk. Så, ja..

Last edited:

http://www.nrk.no/norge/nekta-norske-soldatar-a-reise-med-dette-flyet-1.12371234

Ja, da følger det ikke så veldig godt med...Bingo Airways har fløyet en good del for Forsvaret og hadd en god del sivile charteroppdrag i Norge, samt begge selskaper har vel en serdeles good ulykkes/hendelsestatestikk. Nei, her må du begynne og følge med hvis du skal bruke det at du har vært en erfaren pilot i over 30 år...

Ja, lenge leve statistikken din. Bingo Airways har fløyet i totalt 3 år og har ikke hatt noen ulykker. Hvis jeg starter opp et flyselskap i morgen, og ikke har en ulykke dagen etter, betyr det at jeg har en god ulykkes/hendelsesstatistikk og at det er trygt å fly med mitt selskap?

Naiviteten lenge leve!

Man skal ha respekt for Nord-Norge vinterstid, og det er ikke alle som er egnet der oppe, så enkelt er det. Det er forhold der som er unike for hver plass, og som krever erfaring.

Ja, lenge leve statistikken din. Bingo Airways har fløyet i totalt 3 år og har ikke hatt noen ulykker. Hvis jeg starter opp et flyselskap i morgen, og ikke har en ulykke dagen etter, betyr det at jeg har en god ulykkes/hendelsesstatistikk og at det er trygt å fly med mitt selskap?

Naiviteten lenge leve!

Man skal ha respekt for Nord-Norge vinterstid, og det er ikke alle som er egnet der oppe, så enkelt er det. Det er forhold der som er unike for hver plass, og som krever erfaring.

Nå er det ofte slik at små flyselskaper med få fly har mye mindre sannsynlighet for ulykker og hendelser pga. mindre flåte, ja jeg vet det... så du mener altså at om man starter et flyselskap i for eksempel Litauen mot et i Norge, så vil det i Litauen automatisk være mye usikkrere en det norske flyselskapet? Synes det er synd at de beskylder som i denne saken Bingo Airways (som forøvrig er nedlagt) og Go2Sky for å være usikkre flyselskaper når de ikke har noen hendelser/ulykker eller andre arbeidsforhold som ikke er bra som gjør at de er usikkre, hadde de ikke fulg regelementet hadde de nok ikke fått fløyet heller...

Men jeg kan nok tenke meg til at det er en debatt om arbeidsvilkår osv. de ønsker seg...

Last edited:

Du bør lese begrunnelsen en gang til. Man godkjenner ikke flyselskaper på Nord-Norge på bakgrunn av om de har krasjet eller ikke..!

. Nei, her må du begynne og følge med hvis du skal bruke det at du har vært en erfaren pilot i over 30 år...

Jeg har drevet med det her i over 30 år også.
For å dra den litt lenger så får ikke mine barn fly med Norwegian. ;)

Jeg har fulgt med. Veldig godt.
Jeg kan forsikre deg om at mine barn ikke ser noe problem med det. :fly

hadde de ikke fulg regelementet hadde de nok ikke fått fløyet heller...

Men jeg kan nok tenke meg til at det er en debatt om arbeidsvilkår osv. de ønsker seg...

Det er denne grove antagelsen som gang på gang gjentas av folk som ikke aner hva de snakker om. Ta et kjapt søk på Avies og se hvor lenge det drittselskapet fikk holde på i Sverige før noen endelig tok til fornuften og sa stopp. Ja, de fulgte tilsynelatende reglene, men det er mye som kan følges med noen kruseduller på de riktige signaturlinjene for å tilfredsstille tilsyn som ikke har på seg brillene, uten at man faktisk gjør det man er lovpålagt å gjøre av vedlikehold, osv.

Det er denne grove antagelsen som gang på gang gjentas av folk som ikke aner hva de snakker om. Ta et kjapt søk på Avies og se hvor lenge det drittselskapet fikk holde på i Sverige før noen endelig tok til fornuften og sa stopp. Ja, de fulgte tilsynelatende reglene, men det er mye som kan følges med noen kruseduller på de riktige signaturlinjene for å tilfredsstille tilsyn som ikke har på seg brillene, uten at man faktisk gjør det man er lovpålagt å gjøre av vedlikehold, osv.

Grunnen var jo på grunn av div. hendelsert, ikke gjennomført vedlikehold og overtredelser av regelementet...samt mange forsinkelser..

Vet noen hva grunnen til at Bingo mistet sin lisenes? Må også understreke at jeg ikke er for dårlige arbeidsvilkår osv. om noen trodde det...vi ser en dreining i dag som ikke er bra!

Last edited:

Jada, men slike hendelser oppstår gjerne av en grunn, og den grunnen er gjerne at selskapet driter i å bruke penger på trening. Eller at de ikke har gode nok rutiner, gode nok piloter (som gjerne er en følge av for lite trening), eller gode nok holdninger. Alt henger sammen.

Vet noen hva grunnen til at Bingo mistet sin lisenes?

De betalte ikke leasingkostnadene på flyene i tide. Sikkert også andre økonomiske utfordringer, så de kunne ikke garantere summen som myndighetene krevde.

Personlig så synes jeg at navnet er vel det som de kanskje burde tenkt mer over. Når det gjelder utfordringer i nord, så er det sikkert det, men det er overdrevet å tro at det er veldig mye verre for de store flyplassene der enn andre flyplasser med utfordrende vær og vind i Europa. Bussen er nok vel så utrygg. Og siden man klarer A330 ops på BDU så er ikke A320 noe vesentlig vanskeligere.

De betalte ikke leasingkostnadene på flyene i tide. Sikkert også andre økonomiske utfordringer, så de kunne ikke garantere summen som myndighetene krevde.

Personlig så synes jeg at navnet er vel det som de kanskje burde tenkt mer over. Når det gjelder utfordringer i nord, så er det sikkert det, men det er overdrevet å tro at det er veldig mye verre for de store flyplassene der enn andre flyplasser med utfordrende vær og vind i Europa. Bussen er nok vel så utrygg. Og siden man klarer A330 ops på BDU så er ikke A320 noe vesentlig vanskeligere.

Øhh...har du selv fløyet til Kirkenes, Alta, Longyearbyen eller Tromsø på vinteren siden du kommer med en sånn håpløs uttalelse? Denne tråden er full av sjanseløse antagelser fra folk som aldri har vært i den spisse enden av vinteroperasjoner i nord.

Øhh...har du selv fløyet til Kirkenes, Alta, Longyearbyen eller Tromsø på vinteren siden du kommer med en sånn håpløs uttalelse? Denne tråden er full av sjanseløse antagelser fra folk som aldri har vært i den spisse enden av vinteroperasjoner i nord.

Hvis du så absolutt er så MYE bedre en de utenlandske pilotene til å fly i nord (som du kanskje? også er...) så kom med bevis på at de ikke er det da... det at noen fløy over Finland under innflyving til KKN kan like så godt hende hvor som helst annen plass, det har ikke noe med værforholdene i nord.

Morsom risikovurdering å foretrekke buss foran fly da, helt sikkert flotte vinterveier på den strekningen. (Ihht förste beste kilde fant jeg at buss har sånn cirka firgangen så mange döde per passagerkilometer. )

Morsom risikovurdering å foretrekke buss foran fly da, helt sikkert flotte vinterveier på den strekningen. (Ihht förste beste kilde fant jeg at buss har sånn cirka firgangen så mange döde per passagerkilometer. )

I tillegg bør man kanskje sjekke bussjåførens opprinnelse også? For konvertering fra en del land var/er det ikke krav om glattkjøringskurs. I motsetning til flysertifikater er jo førerkort for motorkjøretøy mindre standardisert :rolleyes:

Jeg tenker at de som bevist ikke ser noen problemer med dette, de ønsker heller aldri å forstå. Heldigvis er det ikke disse personene som har fagkompetanse til å vurdere dette profesjonelt, og de har heldigvis nada de skulle ha sagt når det kommer til stykke.

Jeg tror vi skal være veldig glad for at det finnes folk i bransjen (og for all del ALLE bransjer der ute) som ønsker å ha sikkerheten i fokus, og som ønsker å kjempe for den og beskytte den.

Det betyr ikke at en pilot ALLTID har rett og vet sannheten på ALT, men det er uhyre viktig at de som har reell kompetanse på området blir hørt.

Sammenligningen her blir ikke korrekt siden dette går på spesifikt flyselskap.
Uansett, jeg er helt sikker på at det er riktig og respektere vær og føre. Om det dog er smart å sende ungdommen med buss til helt Oslo er en annen diskusjon.

Det betyr ikke at en pilot ALLTID har rett og vet sannheten på ALT, men det er uhyre viktig at de som har reell kompetanse på området blir hørt.

Det som er litt uklart for meg, er hvordan disse to personene kan ha hatt noen reell kunnskap å basere denne avgjørelsen på.

Vurderinga framstår litt slik: "Dette er så vanskelig at noen vi ikke vet hvem er umulig kan være kvalifisert."

Jeg tror heller at der er en begrunnelse tatt med bakgrunn i at de vet hva som kreves, de vet hvordan utsjekk der oppe foregår, og de har muligens også undersøkt litt om selskapet og konkludert med at det nok var best å droppe det.

Det meste her i verden er mer komplisert enn det man tror før man skaffe seg inngående direkte kunnskap og kjennskap til det. Først da kan man konkludere.

De er ikke de første profesjonelle pilotene som utviser en skepsis til utenlandske operatører i nord-norge. Og hvis man ikke vil tro på denne skepsisen, så er det helt ok. Men skepsisen er reell, og den er godt begrunnet sett i fra en profesjonell vinkel.

Og det handler ikke om "for vanskelig", det handler om erfaring, prosedyrer og kvalitetssikring på det operasjonelle nivå. Større enn en enkelt pilot.

Kanskje disse foreldrene sitter på svært mye kunnskap om luftfart og Nord Norge?

Back