• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

FBU-historie ønkes belyst

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
FBU-historie ønkes belyst

Heisann

Både nye og gamle FBU-venner utfordres herved til å bidra med å belyse litt av FBU´s operative historie.

Jeg er spesielt ute etter følgende informasjon vedr bane 01/19:

1: Når var den operativ med 1600 meters lengde?

2: Når var den operativ med sin endelige lengde på 1800 meter?

Vi vet at den var 800 meter lang da flyplassen åpent i 1939, og at den var 1200 meter lang da krigen var slutt i 1945.

denne "mimresiden for FBU" står det at en første utvidelse til 1600 meter ble foreslått i 1948-49, og at den endelige forlengelsen til 1800 meter ble fullført i 1952/53.

Kan noen bekrefte om disse opplysningene stemmer?

1600 meter:
Det var vel først da de tok i bruk DC-4 og DC-6 med noenlunde full last..
På -40-tallet gikk selv BEA med Vickers Viking til Gardermoen



På forhånd takk for all velvillig informasjon

Med vennlig flyshistorisk hilsen Ole Johan Beck
 
Re: FBU-historie ønkes belyst

Jeg skal til bestefars leilighet på lørdag og rydde ut litt gamle bilder, og jeg er spent på hva som dukker opp der..
 
Re: FBU-historie ønkes belyst

Det er vi også.... Del med oss!!
 
Back
Top