færre transferpax i CPH
Jeg stod lige og tænkte over, om opgørelserne som artiklen nedenfor baserer sig på egentlig holder. Hvis en pax rejser på en tur sat sammen af flere enkeltbilletter vil lufthavnen jo ikke have dem som transferpax men som lokalrejsende.
Eksempelvis:
En pax rejser OSL-CPH med NB og videre til TLS med DM. statistisk er det lokalt rejsende - men reelt er det transferpax.
SAS har jo også selv lanceret mange enkeltvej billetter inden for skandinavien - dem kan pax jo selv kombinere med billetter ud af cph. Det samme med dansk indenrigs hvor QI har mange gode tilbud for lokale rejser, en QI KRP-CPH der rejser videre med SK til LHR på en snowflake billet vil jo heller ikke optræde som transferpax, selvom de reelt er det.
Det kunne være interessant at se tal for dette - hvis de findes.
_____________________________________
fra standby.dk:
Stadig færre transferpassagerer i CPH
Lokalt afgående passagerer fra København steg med ca. 59.000 i marts. Men til gengæld oplevede lufthavnen en nedgang på 42.000 transferpassagerer.
”Vi må konstatere, at antallet af transferpassagerer fortsat falder, selv om netop denne gruppe af passagerer gennem flere år har fået rabat i lufthavnen” siger passagerdirektør i CPH, Merete Rønde. Hun mener, at forklaringen er, at et stigende antal direkte ruter fra andre skandinaviske destinationer ud i Europa, har fjernet en del af grundlaget for transfertrafikken gennem København.
Transitpassagerernes andel af det samlede passagertal i Københavns Lufthavn er faldet fra 47 % i 2002 til 38 % i 2004, og udsigterne for i år tyder på, at andelen kommer helt ned på omkring en tredjedel af det samlede passagertal. ”Vi håber, at vi sammen med flyselskaberne kan vende denne udvikling” fortæller Merete Rønde.
Det er først og fremmest destinationer som London, Geneve og Madrid, der er blevet mere populære for rejsende ud af København. Til gengæld er især passagertallet til Stockholm/Arlanda og andre svenske destinationer gået markant tilbage.
______________-
Jeg stod lige og tænkte over, om opgørelserne som artiklen nedenfor baserer sig på egentlig holder. Hvis en pax rejser på en tur sat sammen af flere enkeltbilletter vil lufthavnen jo ikke have dem som transferpax men som lokalrejsende.
Eksempelvis:
En pax rejser OSL-CPH med NB og videre til TLS med DM. statistisk er det lokalt rejsende - men reelt er det transferpax.
SAS har jo også selv lanceret mange enkeltvej billetter inden for skandinavien - dem kan pax jo selv kombinere med billetter ud af cph. Det samme med dansk indenrigs hvor QI har mange gode tilbud for lokale rejser, en QI KRP-CPH der rejser videre med SK til LHR på en snowflake billet vil jo heller ikke optræde som transferpax, selvom de reelt er det.
Det kunne være interessant at se tal for dette - hvis de findes.
_____________________________________
fra standby.dk:
Stadig færre transferpassagerer i CPH
Lokalt afgående passagerer fra København steg med ca. 59.000 i marts. Men til gengæld oplevede lufthavnen en nedgang på 42.000 transferpassagerer.
”Vi må konstatere, at antallet af transferpassagerer fortsat falder, selv om netop denne gruppe af passagerer gennem flere år har fået rabat i lufthavnen” siger passagerdirektør i CPH, Merete Rønde. Hun mener, at forklaringen er, at et stigende antal direkte ruter fra andre skandinaviske destinationer ud i Europa, har fjernet en del af grundlaget for transfertrafikken gennem København.
Transitpassagerernes andel af det samlede passagertal i Københavns Lufthavn er faldet fra 47 % i 2002 til 38 % i 2004, og udsigterne for i år tyder på, at andelen kommer helt ned på omkring en tredjedel af det samlede passagertal. ”Vi håber, at vi sammen med flyselskaberne kan vende denne udvikling” fortæller Merete Rønde.
Det er først og fremmest destinationer som London, Geneve og Madrid, der er blevet mere populære for rejsende ud af København. Til gengæld er især passagertallet til Stockholm/Arlanda og andre svenske destinationer gået markant tilbage.
______________-