F18-bilde

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Er "kondensen" eller sjokkbølgen, eller hva det nå er, bak flyet et tegn på at farten nærmer seg lydmuren?


http://www.airliners.net/open.file/1014787/L/
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Jepp. Med god fare for å drite meg ut så er det vel så at hastigheten på luftstørmmen over enkelte deler av skroget allerede er over Mach 1 allerede der, og det er de partiene hvor du ser kondens har formet seg langs skroget (over canopy, og bak langs deler av skroget rundt motoren).

-A
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Sånn for å briefe, dette sto jeg og så på omtrent ved siden av denne fotografen ser det ut til, og det var helt RÅTT! :musikk

Se hvordan bølgen påvirker vannet også, det så virkelig ut som han pistret opp sjøen. :smokin

7-8 oktober er de tilbake nedi vannkanten igjen her. Anbefales på det varmeste..
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Får vel spørre OMW hva temperaturen var. Ser ut til at KOGs hastighet er basert på ISA. Veldig mye vil det neppe utgjøre. Er vel ca 9 m/s om temperaturen var 30 plussgrader.
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Originally posted by tripple-seven


Klarer ikke å la være, men må pirke litt: Mach-nummer har faktisk ingenting med høyden å gjøre!! Det er temperaturen som bestemmer lydens hastighet! Og derfor kan man ikke si at mach har en bestemt hastighet ved en bestemt høyde, dvs under tropopausen der temperaturen stabiliserer seg.

Grunnen til at vi sier/tror det er høyden som avgjør dette er pga at trykk og temperatur faller nogenlunde i lik rate når man beveger seg vertikalt i atmosfæren (inntil tropopausen i underkant av 40000fot) og at man derfor bruker høyden til å korrigere mach-nummer istedet for temperatur da dette er enklere pga at man har utstyr i flyene til dette fra før. Og det finnes sikkert fly som bruker temperaturen til korrigering også for alt jeg vet..

Sånn, det var dagens refresh av aerodynamikk.

Rolig nå, som alle gode flyfolk så er en hver diskusjon, med mindre annet gitt, alltid under ISA forhold. ;)
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Temperatur var ISA+10, med temmelig god luftfuktighet, særlig 4 meter over bukta :thumbup

I følge Blue Angels sitt program så flys det rett under Mach 1 (transsonic) i denne "sneak passen", men som dere sier, deler av luftstrømmen kan allerede være akselert til over det. (supersonic)

Når det er sagt, luften trenger vel ikke akselereres til over lydens hastighet for å miste trykk nok (og derfor temperatur ved adiabatisk kjøling) til å kondensere ved høy luftfuktighet?
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Originally posted by OMW

Når det er sagt, luften trenger vel ikke akselereres til over lydens hastighet for å miste trykk nok (og derfor temperatur ved adiabatisk kjøling) til å kondensere ved høy luftfuktighet?

Absolutt ikke, det holder med lav temp/dewpoint-spread.

Har sett det mange ganger , spes ved høy AoA.
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Og da var vi langt inn i en Grignard-reaksjon for meg :devot:
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Originally posted by OMW


Temperatur var ISA+10, med temmelig god luftfuktighet, særlig 4 meter over bukta :thumbup

I følge Blue Angels sitt program så flys det rett under Mach 1 (transsonic) i denne "sneak passen", men som dere sier, deler av luftstrømmen kan allerede være akselert til over det. (supersonic)

Når det er sagt, luften trenger vel ikke akselereres til over lydens hastighet for å miste trykk nok (og derfor temperatur ved adiabatisk kjøling) til å kondensere ved høy luftfuktighet?

På ingen vis, se her:

http://www.airliners.net/open.file/0979746/M/
http://www.airliners.net/open.file/0974876/M/

og ellers gud vet hvor mange biler fra ZRH (ikke ZUR ;) )

Siden luften over vingen er aksellerert så har den jo undertrykk og det er samme prinsippet som det du ser enkelte steder på skroget når man er på vei igjennom muren, eller når man tar en sving med en og annen G, da det bare forsterker undertrykket over løftflatene.
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Ja fullt klar over dette, så hvorfor alt prat om lydmur hver gang noen ser litt kondens ved en jager :up:
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Om du titter nok en gang på bildet så ser du en rimelig vertikal ring av kondens ut fra flykroppen. Denne er ikke direkte relatert til AoA, G-krefter eller slikt, den er relatert til mach-nummeret, og tilsier at dette er rimelig rett under mach 1. ;)
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Det er vel egentlig sjokkbølgen man ser, pga at noe luft kondenserer. Selv om flyet holder under mach 1, så vil det alltid være lokal supersonic flow på flyet, og da oppstår dette fenomenet
 
Replying to Topic 'F18-bilde'

Japp, såkalt Prandtl-Glauert kondensasjon. Luften over og under vingen der er supersonisk. Men flyet bryter altså ikke gjennom en "synlig" lydmur. :spin:
 
Back
Top