F-35 ankommer Norge

patchman

se opp!!
Hørte i dag at F-35 sin ankomst er forsinket da de manglet tankfly til refueling.
jeg regner med at de skal til Ørland men er det noen som har peiling på om de har en "vise seg frem" rute i oslo eller omegn før de flyr nordover?

Det er vel tvilsomt at de etter den lange turen over Atlanteren, med 5-6 refuelinger, vil ta noen "ekstrarunde".
I følge pressen fløyet med Amerikanske kjennetegn, og med piloter fra Lockheed-Martin.

NRK Trøndelag annonserte i går direktesending på nett fra dagens avlyste ankomst.
Får følge med på nett om de vil gjenta dette i morgen.

Ønsket landing og takeoff Kjeller... Vil gjerne høre lyden. :colgate:

Ønsket landing og takeoff Kjeller... Vil gjerne høre lyden. :colgate:

Om Kjeller stenges for godt en gang rett før F16 forsvinner så bør de 2 siste landingene og avgangene være F16 og F35 nesten vinge mot vinge :-) Skjer det å blir varslet på forhånd så skal jeg dit å ta bilder :-)

Direkte på TV 2 Nyhetskanalen nå tok det av et par F-16 som skal ut å møte de 3 første F-35. I baksetet er det ''fotografer'' som skal levere bilder, så ikke umulig at det etter hvert dukker opp noen bilder i media.

Synes nå ikke F35 bråker så mye, var på RIAT ifjor og der så vi jo flygning både med A varianten som Norge skal ha og B varianten som Royal Navy og US Marine corps skal ha. Og jeg vil glatt påstå at F18 superhorneten som fløy litt senere på samme stevnet bråket mye mere.

Det sies at de bråker 10% mere på take off enn F-16. Disse 10 prosentene skal visstnok i et regnestykke utgjøre dobbelt så mye bråk (i følge ekspertene).

Det sies at de bråker 10% mere på take off enn F-16. Disse 10 prosentene skal visstnok i et regnestykke utgjøre dobbelt så mye bråk (i følge ekspertene).

Har jeg forstått det rett så er 20db dobbelt så høyt som 10db.. og 30db er igjen dobbelt så høyt som 20db. (oppleves) osv.

Desibelskalaen er logaritmisk, derfor gjelder en del spesielle regler:

Når lydnivået øker med 10 dB, tidobles lydenergien. En økning på 3 dB er en dobling av lydenergien. To like lydkilder som summeres, gir en økning på 3 dB. Eksempel: 30 dB + 30 dB = 33 dB.

Logaritmeskalaer kan oppleves som litt rare for de som ikke er kjent med disse fra før ;)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Har jeg forstått det rett så er 20db dobbelt så høyt som 10db.. og 30db er igjen dobbelt så høyt som 20db. (oppleves) osv.
20 db er ikke dobbelt så høyt som 10db. Det er 10 ganger. Fra 10 til 30 db er det da 10 ganger 10. Så 30db er 100 ganger kraftigere enn 10db.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

For å fylle på Fluxie: Omtrentlege reknereglar i desibel: +3 er dobling. +10 er tigangen. Dobling av avstanden til kjelda gir -6 dB, altså to halveringar.

Last edited:
Ikke hver dag Lockheed Martin annonserer i Laagendalsposten... Om man laster ned Aurasma og scanner bildet får man opp en kul liten video med F-35.

43fe92abc4f035dd124f06a4e59b4f2e.jpg

Back