F-18 styrtet i boligområde

Novair

ScanFlyer Gold
F-18 styrtet i boligområde

"Et F-18 jagerfly har styrtet i et boligområde ved San Diego. Minst ett hus brenner, ifølge AP.
Piloten skal ha skutt seg ut før flyet krasjet. "

skriver db.no.

oppdatert:

vg.no:

"Det er myndighetene som melder om ulykken som har skjedd litt over en kilometer fra den militære flybasen, ifølge Los Angeles Times.

- Vi hørte to store smell, forteller beboeren Scott Patterson til radiostasjonen KNX ifølge nyhetsbyrået AP.

Det er foreløpig ikke meldt om personskader. Ifølge føderale luftfartsmyndigheter skjøt piloten seg ut før flyet krasjet rundt klokken 12 lokal tid.

TV-bilder på Sky News viser røyk som stiger opp fra boligfeltet der jagerflyet krasjet.

F-18-flyene er mye brukt innen det amerikanske flyvåpenet"

miramar_1084017b-1.jpg

(Foto: SCANPIX,
All rights reserved)

Last edited:
Re: F-18 styrtet i boligområde

Hvorfor er dette krigstypeoverskrifter i Norge? Når leste du sist om en MIG som crashet i Khalpara?

Og de greier selvsagt å lire av seg "ULYKKESFLY" med bilde av en rykende haug fra en '18 som havarerte for to år siden. De fornekter seg aldri.... :o

Hvorfor er dette krigstypeoverskrifter i Norge? Når leste du sist om en MIG som crashet i Khalpara?

Det har nok en enkel forklaring. Folk i Norge assosierer seg nok mer med folk & hendelser i USA enn India (eneste Khalpara jeg fant var i Bengal, så jeg antar at det er samme sted). Det krasjer sikkert militære fly flere steder i verden, men det er man visstnok ikke interesserte i. Mange blir drept av krig & nød rundt om i verden hver dag, men får ikke like mye dekning som ting av mye mindre omfang skjer i den vestlige verden. Et sørgelig faktum, men slik er det nå blitt.

Like absurd som dekningen av presidentvalgene i henholdsvis Russland og USA. Jeg tviler på at valget i Russland er mindre viktig for oss enn det i USA.

Og de greier selvsagt å lire av seg "ULYKKESFLY" med bilde av en rykende haug fra en '18 som havarerte for to år siden. De fornekter seg aldri.... :o

Det kan du si, men den F-18 som gikk i bakke er da vitterlig et ulykkesfly? Men de smørte kanskje mer på. Jeg gidder ikke hisse meg opp over slik lenger.

Jeg legger også merke til at forumister (og dette er en generell observarsjon som ikke går på Extra230s kommentar over) her velger veldig hva de kritiserer og aksepterer fra pressen. Kanskje man burde være like skeptisk til andre ting i den kulørte presse, ikke bare luftfart?

Noe som er interessant å tenke på er alt vi flyenthusiaster finner av "feil" og "overdrivelser" når vi leser artikler om luftfart.
Det er jo ikke til å skjule at journalister pynter litt på artikkelen hvis de mangler noe/er usikker på noe, for at den skal trekke til seg flere lesere.
Det jeg tenker på da, er alt det andre jeg leser, om f.eks. jernbane/skip/politikk/økonomi som jeg ikke har mer en gjennomsnittlig innsikt i,
for det er jo ikke utenkelig på at det pyntes like mye der - gjerne i en artikkel jeg "sluker rått" siden jeg ikke har spesiell innsikt i området.

Noe som er interessant å tenke på er alt vi flyenthusiaster finner av "feil" og "overdrivelser" når vi leser artikler om luftfart.
Det er jo ikke til å skjule at journalister pynter litt på artikkelen hvis de mangler noe/er usikker på noe, for at den skal trekke til seg flere lesere.
Det jeg tenker på da, er alt det andre jeg leser, om f.eks. jernbane/skip/politikk/økonomi som jeg ikke har mer en gjennomsnittlig innsikt i,
for det er jo ikke utenkelig på at det pyntes like mye der - gjerne i en artikkel jeg "sluker rått" siden jeg ikke har spesiell innsikt i området.

Det høres ut som du lever under denne gamle tanken om at media eksisterer for å opplyse. Media selger sensasjoner, de selger et produkt som skaper inntekt, og varen de selger er basert på hva som skjer rundt deg, og for å gjøre det mer salgbart så poleres og tillegges varen mye på veien.

For å sammenligne, så er det er nok lenge siden du kjøpte hel fisk på kaien, du drar jo på butikken og kjøper fisk i dusiner av varianter. Alt for å få mest mulig til å spise fisk, det er jo bare en felles råvare som skal omsettes i bunnen av alle fiske-produkter også.

-A

Back on track.... Tragisk utfall. 2 bekreftet drept og 3 savnet..

Dårlig med F-18 i luftforsvaret der borte, marinen derimot.
Hvis man først skal pirke så kan det jo nevnes at det er dårlig med F-18 i den amerikanske marinen også, de må man til Sveits eller Finland for å finne ;)

US Navy og Marines flyr F/A-18, dette var vel sannsynligvis en Marines-maskin, siden Miramar er en Marine Corps base.

Nå skal man ikke blande sammen Marines og Navy heller da ....

Det kan man i og for seg trygt gjøre, LN-MOW, all den tid Marines (og da snakker vi om alle marineinfanteristyrker) stort sett er underlagt marinen. US Marines er underlagt Department of the Navy som en egen gren, men integrert på svært mange måter. Dette gjelder bl.a. BuAer nummer på fly, fellestjenester Navy JAG etc. Wikipedia har en interessant artikkel om emnet.

OK .. så har vi begge rett ... ;)

The USMC is a component part of the Department of the Navy; however, it is a separate branch from the United States Navy.

Ja, det var jo akkurat det jeg sa, men på norsk ;)

4 doede bekreftet.

Power failure blamed in crash of Marine jet in San Diego
Investigators say structural issues with the F/A-18 fighter were not involved. The family that occupied the University City house where four people were killed is identified.

By Richard Marosi and Tony Perry
3:21 PM EST, December 9, 2008
12next
REPORTING FROM SAN DIEGO - The Marine fighter plane that crashed into a residential San Diego neighborhood Monday had suffered power failure, a local member of Congress said today.

http://www.newsday.com/news/nationworld/la-me-jetcrash10-2008dec10,0,7467805.story

Back