• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Evakueringen fra Viking Sky

Tenkte dette fortjente en egen tråd. Blir imponert over mannskapet ombord i disse maskinene. Det er liksom ingen grenser når det står om liv. :devot: Helikopter lå kontinuerlig over havaristen i 19 timer i strekk.

https://www.tk.no/nyheter/viking-sk...av-hva-helikoptrene-kunne-klare/s/5-51-617934

Greit at oljeindustrien har noen SAR-helikopter spredt langs kysten og på innretninger i havet som kan trå til når det røyner på. Likevel: I dimensjonering av beredskap for offshoreindustrien legger man typisk til grunn at det vil ta ca 3 minutter å redde én person fra sjøen ved bruk av SAR-helikopter. Under ellers like forutsetninger ville man da her ha behov for å bruke opp mot 70 timer for å kunne tømme skipet fullstendig for folk....

Flott initiativ å opprette denne tråden. Har fulgt interessert med på aksjonen. Flott at så mange helikoptre kunne delta.

De fleste helikopterne som var i bruk var vel sivile redningshelikopter ut fra hva jeg kunne se av bilder.

Skal bli godt når vi endelig får AW101 i drift, da den har betydelig bedre løftekapasitet en den stakkars Sea King'en.

I ettertid så viser det seg at mesteparten av evakueringen var unødvendig. Men jeg forstår at de startet evakuering, i tilfelle det hadde gått skikkelig ille, så er det jo greit at en del av passasjerene er i land allerede.

Men hadde dette skipet gått på grunn, tatt inn vann og kantret, så er jeg redd for at vi hadde hatt tidenes ulykke i Norge.

De fleste helikopterne som var i bruk var vel sivile redningshelikopter ut fra hva jeg kunne se av bilder.

Skal bli godt når vi endelig får AW101 i drift, da den har betydelig bedre løftekapasitet en den stakkars Sea King'en.

I ettertid så viser det seg at mesteparten av evakueringen var unødvendig. Men jeg forstår at de startet evakuering, i tilfelle det hadde gått skikkelig ille, så er det jo greit at en del av passasjerene er i land allerede.

Men hadde dette skipet gått på grunn, tatt inn vann og kantret, så er jeg redd for at vi hadde hatt tidenes ulykke i Norge.

Veldig viktig at de IKKE sluttet med evakueringen, motoren kunne fortsatt ¨kollapset¨ og skipet hadde da igjen kunne gått på grunn .. og videre kan en bare tenke seg.

Veldig viktig at de IKKE sluttet med evakueringen, motoren kunne fortsatt ¨kollapset¨ og skipet hadde da igjen kunne gått på grunn .. og videre kan en bare tenke seg.

Ja, dette var en "føre var" evakuering, og ikke et "redningsoppdrag" (bortsett fra med de som var skadet).

Så å si det på flyspråket så var dette en sikkerhetslanding, og ikke en nødlanding ;)

Jeg vil tro at hvis det virkelig var krise så kunne de nok fått opp/ut flere passasjerer raskere ved å heise fra to forskjellige steder på båten, da den er rimelig stor. Eller vil helikopterne komme i konflikt med hverandre. Jeg reagerer også på at nyhetene sier at de ble heist opp en etter en. Fra hva jeg har lært på sikkerhetskurs så vil de mest sannsynlig heise to om gangen for at det skal gå kjappere. Men de har kanskje gjort det, og media sier feil, slik som de dessverre ofte gjør.

Lurer på hvordan de valgte hvem som skulle vekk, og hvem som ble igjen, og om det var valgfritt.

Jeg reagerer også på at nyhetene sier at de ble heist opp en etter en. Fra hva jeg har lært på sikkerhetskurs så vil de mest sannsynlig heise to om gangen for at det skal gå kjappere. Men de har kanskje gjort det, og media sier feil, slik som de dessverre ofte gjør.

Lurer på hvordan de valgte hvem som skulle vekk, og hvem som ble igjen, og om det var valgfritt.

Passasjerene har nok ikke de samme kurs og erfaringer som vi i oljen eller sjøfarten har.

Men var noen som ble sendt opp i par. Og andre måtte nok ha assistanse. vil tro mange måtte ha hjelp av redningsmann på veien opp.

De velger jo ut ifra behov. Ble nok satt krisestab ombord. Og da skal de være drillet på å prioritere. Redningsmenn har nok også god koll på akkurat det.
Noen nektet faktisk å bli med i helikopteret.

Ja, dette var en "føre var" evakuering, og ikke et "redningsoppdrag" (bortsett fra med de som var skadet).

Så å si det på flyspråket så var dette en sikkerhetslanding, og ikke en nødlanding ;)

Nei, har noen offisielle uttalt at det kun var føre var?

Å potensielt ha 1300 personer ombord på et skip som kanskje kan gå på grunn, og gud vet hvilken stilling skipet da kunne ha fått, ville nok ingen med ansvar ønsket å stå til ansvar for.

Nei, har noen offisielle uttalt at det kun var føre var?

Å potensielt ha 1300 personer ombord på et skip som kanskje kan gå på grunn, og gud vet hvilken stilling skipet da kunne ha fått, ville nok ingen med ansvar ønsket å stå til ansvar for.

Jeg tror du godt forstår hva jeg mener!

De evakuerer for å minske antall passasjerer som er ombord i tilfelle ting blir verre. Det er det jeg mener er at de bruker "føre var" prinsippet. Akkurat slik som de gjør det på installasjonene i Nordsjøen hvis det er fare for at ting skal eskalere.

I dette tilfellet ble heldigvis ikke verre, og mange er nok glad for at de slapp den helikopterturen.

Tror en del av passasjerene har fått seg en traumatisk opplevelse hengende i en vaier under et helikopter i dårlig vær.

Jeg tror du godt forstår hva jeg mener!

De evakuerer for å minske antall passasjerer som er ombord i tilfelle ting blir verre. Det er det jeg mener er at de bruker "føre var" prinsippet. Akkurat slik som de gjør det på installasjonene i Nordsjøen hvis det er fare for at ting skal eskalere.

I dette tilfellet ble heldigvis ikke verre, og mange er nok glad for at de slapp den helikopterturen.

Tror en del av passasjerene har fått seg en traumatisk opplevelse hengende i en vaier under et helikopter i dårlig vær.

Skal ikke lage noen stor diskusjon, reagerte bare på at du ønsket å kalle det ¨føre var¨, mens det er reine alvoret - en redningsaksjon, tross at, de hadde ¨hell og lykke¨ med seg som gjorde at det ikke trengte å redde alle ut før de kom seg til kai.

Så dette er sivile helikopter operert av militæret?
Er litt usikker her, er vant til enten-eller, men dette er begge deler, sivilt eid (men staten) og drevet av militæret? (Også staten)

Det var vel 6 heli totalt:
- 2 stk SeaKing fra 330 på Ørland
- 1stk CHC S92(?) fra Florø som er på kontrakt for 330 der (erstatning for SeaKing)
- 3 stk CHC heli fra hhv Heidrun, Statfjord (begge plattformer) og Sola (stasjonert på flyplass). De 3 sistnevnte opererer på kontrakt for Equinor.

Det var vel 6 heli totalt:
- 2 stk SeaKing fra 330 på Ørland
- 1stk CHC S92(?) fra Florø som er på kontrakt for 330 der (erstatning for SeaKing)
- 3 stk CHC heli fra hhv Heidrun, Statfjord (begge plattformer) og Sola (stasjonert på flyplass). De 3 sistnevnte opererer på kontrakt for Equinor.

Kan iallfall finne:
Sikorsky S-92A; LN-OQR, -OQQ, -OQS
Eurocopter AS332L Super Puma; LN-OAW, -OPX

LN-OMH og LN-OPX er to AS332L() som har base i Florø på oppdrag for Staten og er der isteden for SeaKing til SARKing kommer.

Så dette er sivile helikopter operert av militæret?
Er litt usikker her, er vant til enten-eller, men dette er begge deler, sivilt eid (men staten) og drevet av militæret? (Også staten)
Sivile helikoptre opperert av sivile. Og forsvaret operere smakingen på veien av justisdepartementet.

Back