Europas svar på St Marten- Skiathos

SE-DYD

ScanFlyer Gold
Europas svar på St Marten- Skiathos

Forrige uke var jeg på en etterlengtet ferietur til Skiathos (i Hellas) en uke. Dette er jo nesten som St Marten, dog sikkert litt færre bevegelser, og så er det en meget kort stripe.

Så kort at A321/Bo757 (som er de største flyene som lander der) ikke kan fylle full tank før takeoff. Det mellomlandes i Kavala ev Tessaloniki for bunkring.

Det lander mellom 2 og 22 fly pr dag- inkl et Olympic Airways Dash eller ATR som kommer daglig fra Athen.... hvis det er fler enn 3 passasjerer- ellers kansellerer de... uten å si ifra (gresk lynne);)

Vel, fin plass for oss spottere om du har litt tålmodighet (lang ventetid mellom flightene), men mange fine steder å stå. Arrival-listen på Skiathos Airports (JSI) hjemmeside er ikke å stole på, man må gå i avgangshallen og lese av monitorene der. Det står kun departure....så du må tippe ankomst selv, også er det ikke sikkert alle ankomster står oppført heller. Men ellers hadde jeg en fin uke der! Anbefales!

Noen av bildene er tatt med pocket-kamera.

Skiathos Airport- JSI fra luften
SE_RDO_Air2JSI_IMG_6121ACRr.jpg

Første bilde- sto rett under og ble nesten feid overende idet det passerte
G_FCLE_JSI_1Y7J3561DE2r.jpg

Flyttet meg litt
C_FEAK_JSI_1Y7J4301DE2r.jpg

Og litt til (her tatt med 28mm)
G_BYAL_JSI_1Y7J4393DE2r.jpg

Ingen taxebane- så runwayen brukes til det også- på vei til takeoff
G_BYAL_JSI_1Y7J4572DE2r.jpg

OK_SWV_JSI_1Y7J3271DE2r.jpg

G_OZBU_JSI_1Y7J4705DE2r.jpg

G_OZBU_JSI_1Y7J4819DE2r.jpg

Ut å gå på en lang fottur opp i fjellene for å få en fin bakgrunn- svetten haglet, men det var verdt slitet
G_STRX_JSI_1Y7J3637DE2r.jpg

tilbake igjen
G_OMYA_JSI_1Y7J4497DE2r.jpg

forts..

Re: Europas svar på St Marten- Skiathos

bolk2

G_BYAU_JSI_1Y7J4859DE2r.jpg

G_MONK_JSI_1Y7J4918DE2r.jpg

G_JMCG_JSI_1Y7J4664DE2r.jpg

G_DAJB_JSI_1Y7J4786DE2r.jpg

G_JWCG_JSI_1Y7J4807DE2r.jpg

LY_AQV_JSI_1Y7J5076DE2r.jpg

Utsikten fra hotellets frokost-sal (veranda)
HB_IHZ_JSI_IMG_1556DE2.jpg

SE_RHS_JSI_1Y7J4460DE2r.jpg

OY_VKA_JSI_1Y7J3339DE2r.jpg

OY_VKM_JSI_1Y7J3322DE2r.jpg

og jammen kom det ikke 2 Ospry'er som passerte rett over
OSPRY_JSI_1Y7J3509DE2r.jpg

De lokale helters fly... som kanskje kom ..hver kveld.. her tatt fra hotellet
SX_BIM_JSI_1Y7J5113DE2r.jpg

Det landet ett og annet småfly også
SX_ARC_JSI_1Y7J4737DE2r.jpg

Ferien er ferdig :( - og snuta vendes hjemover
SE_RDO_JSI_IMG_6158ACRr.jpg

SAS kommer fra Køben for å hente dansker
LN_ROY_JSI_IMG_6154ACRs.jpg

enda flere dansker...
OY_KBT_JSI_IMG_6172ACRr.jpg

Et lite fly som sto gjemt bak en hangar...
SX_AEV_JSI_IMG_6169ACRr.jpg

Første stopp var Kavala Airport- KVA
SE_RDO_AirF-KAV2OSL_IMG_6261ACRr.jpg

Kavala TWR med en gjest under handling
D_ALTD_KAV_D_ALTD_KAV_IMG_6228ACRr.jpg

Her ble man hentet i buss- flott avgangshall med aircon- et ok opphold underveis
INFRA_KAV_IMG_6241ACRr.jpg

Avslutter med denne "veteranen" som sto parkert på KAV (N102CK)
N102CK_KAV_IMG_6245ACRr.jpg

Herfra tok turen hjem 3 timer og 20 min!

Takk for titten! :)

Nydelige bilder, med flotte vinkler og bakgrunner. Så ut som et flott sted å feriere på. :)

Veldig artige bilder, helt definitivt noe annet enn de vanlige. God kvalitet også. Ikke lett å ta bilder i stekende sol

K

Dæven, omtrent like bra som StMaartens, og ikke minst: kortere vei.

Kjempebilder. Ca hvilken retning ligger RWY? Takk for tipset!

Fantastiske bilder! Så virkelig ut som Europas St. Maarten.

herlige bilder :) skal til Skiathos om 10 dager :) Hva syntes du om stedet i helhet?=)

Erlend

Var der selv i fjor. Skiathos er det fineste stedet jeg har vært i Hellas :) God blanding av strand og uteliv =)
Var også en tur til flyplassen. Om man går fra byen og ut tar det vel kanskje 10 minutter. Og da kommer man veldig tett oppå på flyene. Og stå ved gjerdet der når de starter opp er varmtvarmt!

Nydelige bilder! Ser ut som en herlig plass å feriere på :)

herlige bilder :) skal til Skiathos om 10 dager :) Hva syntes du om stedet i helhet?=)

Erlend
Bor du midt i Skiathos by, må du ta buss for å komme til strandlivet, men det er ok! Det er mengder med restauranter og nattklubber der. Maten er kjempebra uanset hvor du måtte velge å innta den! Steder med utsikt tar ekstra betalt, men har ikke nødvendighvis beste maten fordet! Beste maten får du på litt bortgjemte restaurnter!

Massevis av fritidstilbud, med sjøreiser, sportsdykking etc. Lang gågate med masser av juggel!

Tusenvis av motiver for deg som ikke bare tar bilder av fly! (selv tok jeg ca 1000 flybilder og ca 1500 av annet ;) ).

Hotellet jeg bodde på var gammelt og slitt, men hadde god mat og topp hygiene! Også lå det jo bare 10 min gange fra flyplassen- noe jeg satte høyt på pri-lista.

Som ellers i Hellas, må du kaste dopapiret i søpla- kloakkrørene er ikke dimmensjonert for både møkk og papir!!!

Grekerne er meget hyggelige, det virket som det var lite kriminalitet, og vi så kun en tigger ved en anledning. Stedet anbefales. Passer for de fleste.

Vil du ha litt mindre turisme rund deg, kan du dra til naboøya (Mama Mia øya) Skopelos eller den andre naboøya Alonissos som har enda færre turister, men da må du ta båt for å komme til flyplassen. Det er dog intet problem, da Skiathos anløpes av mengder med Speed-Cats (katamaraner) daglig!

Jeg drar gjerne dit igjen. Har ingen betenkligheter med å anbefale stedet!

fet serie fra en spennende destinasjon.... litt støy på noen av bildene, men ikke værre enn hva som kan godtaes :)

fet serie fra en spennende destinasjon.... litt støy på noen av bildene, men ikke værre enn hva som kan godtaes :)

Bildene med støy er selvfølgelig tatt med G-9 Pocketkamera- de ble dessverre ikke bedre! Du får jo ikke lov å ha speilrefleks framme inne i cabinen på fly, så det var godt gjemt i håndbagasjen. Og da må man jo ty til det man har i lomma da vett du! ;)

Vil si at ACE Lanzarote Arrecife Aeropuerto stiller like mye som kandidat til Europas svar på St Marten :p Hvilket selskap er det flyet som det sto Viking på ?

Bor du midt i Skiathos by, må du ta buss for å komme til strandlivet, men det er ok! Det er mengder med restauranter og nattklubber der. Maten er kjempebra uanset hvor du måtte velge å innta den! Steder med utsikt tar ekstra betalt, men har ikke nødvendighvis beste maten fordet! Beste maten får du på litt bortgjemte restaurnter!

Massevis av fritidstilbud, med sjøreiser, sportsdykking etc. Lang gågate med masser av juggel!

Tusenvis av motiver for deg som ikke bare tar bilder av fly! (selv tok jeg ca 1000 flybilder og ca 1500 av annet ;) ).

Hotellet jeg bodde på var gammelt og slitt, men hadde god mat og topp hygiene! Også lå det jo bare 10 min gange fra flyplassen- noe jeg satte høyt på pri-lista.

Som ellers i Hellas, må du kaste dopapiret i søpla- kloakkrørene er ikke dimmensjonert for både møkk og papir!!!

Grekerne er meget hyggelige, det virket som det var lite kriminalitet, og vi så kun en tigger ved en anledning. Stedet anbefales. Passer for de fleste.

Vil du ha litt mindre turisme rund deg, kan du dra til naboøya (Mama Mia øya) Skopelos eller den andre naboøya Alonissos som har enda færre turister, men da må du ta båt for å komme til flyplassen. Det er dog intet problem, da Skiathos anløpes av mengder med Speed-Cats (katamaraner) daglig!

Jeg drar gjerne dit igjen. Har ingen betenkligheter med å anbefale stedet!

Det høres veldig bra ut! Gleder meg til tur nå :) takk for info`n! :D

Back