EuroBonus-poeng Washington -San Francisco i Z-klasse + Lufthansa - spørsmål

737-405

ScanFlyer Gold
EuroBonus-poeng Washington -San Francisco i Z-klasse + Lufthansa - spørsmål

Hei!

Jeg sitter og funderer på hva som gir best opptjening mellom SAS og Lufthansa ved en eventuell USA-tur.

Er det noen som vet hvor mange EuroBonus-poeng man vil tjene i bookingklasse Z (Business) mellom Washington og San Francisco :)?

I tillegg lurer jeg på hvordan opptjeningen er hos Lufthansa. Gir bookingklasse Z 100 % eller 200 % utelling hos dem (eventuelt hvilke bookingklasser bør man opp på for å få 200 % opptjening i EuroBonus)?
Har jeg forstått det riktig at det er slik at du runder antall miles opp til nærmeste hundre, og multipliserer med 2 for å få antall EuroBonus-poeng?

Som et siste spørsmål lurer jeg på om man får reservert seter ved bestilling hos Lufthansen, eller om dette må gjøres senere over telefon?

Jeg håper på at kunnskapsrike folk her inne kan hjelpe meg på veien :)

Last edited:
Re: EuroBonus-poeng Washington -San Francisco i Z-klasse + Lufthansa - spørsmål

Den grunnleggende informasjonen du må dele med oss er hvordan du skal fly. Jeg tolket først at du skulle fly WAS-SFO, da må du oppgi med hvem du flyr og routingen. Men jeg tipper du kanskje mener hvor mange poeng du opptjener f.eks. fra OSL til WAS eller SFO, enten med SAS via CPH eller LH via FRA eller MUC.

Poster du til Eurobonus tjener du 200% i Z-cl både på SK og LH opererte flighter. For SAS-gruppen er det en fast opptjeningstabell som gjelder som du finner et sted på EB-siten. For partner carriers er det antall miles per segment rundet opp til nærmeste hundre, multiplisert med 200%/100%/25% eller i verste fall ingen opptjening avhengig av bookingklasse og carrier.

Eksempler på distanse: OSL-FRA 710 miles, FRA-SFO 5685 miles og FRA-WAS 4065 miles. Håper det hjelper deg litt på vei.

Når det gjelder seter - så får jeg alltid bestilt seter samtidig med billettbestillingen når jeg benytter Lufthansas egne Web Sider. Har ikke opplevd noe krøll og alltid endt opp med den setetypen jeg ønsker.

Og mellom Washington og SFO tjener du 2500 poeng x 2 ( det er 2412 Miles mellom byene )

Hvis du har Miles & More kort hos Lufthansa, vil Z billett bare gi 100% hos dem. Så da vil det være mer lønnsomt å ta dem på EB kortet, med mindre du satser på gull hos LH da.

Jeg får forsøke å klare opp i hva jeg ville frem til :) For det første: planen er å fly Bergen-Washington med enten SAS eller Lufthansa. Deretter er planen en United-avgang mellom Washington og San Francisco, mens det avslutningsvis blir etappen San Francisco - Bergen.

Svarene som har kommet så langt har gitt svar på det meste jeg lurte på.

Så over til et annet spørsmål videre:
Totalt sett vil dermed en bestilling gjennom wideroe.no da gi 26.400 poeng med eksempelvis SK BGO-CPH-IAD, UA på strekket IAD-SFO og SK igjen SFO-CPH-BGO.

Dersom jeg imidlertid skulle velge Lufthansa (legge til et par ekstra hopp i Europa også), vil jeg totalt havne på 28.800 poeng ifølge deres kalkulator (feks BGO-FRA-IAD-SFO-FRA-CPH-BGO).

Mener dere at de ekstra poengene er grunn nok til å velge Lufthansa (jeg ser at flere mener service hos SK er såpass crew-avhengig)?
Jeg synes at flere rapporter fra Lufthansa viser at de har et stabilt produkt, men hvor stor er forskjellen i setekomfort for eksempel?

OG: Vil en UA-flight mellom FRA og IAD gi bedre service/komfort enn Lufthansa, samt vil dette ha innvirkning på opptjeningen av EB-poeng:)?

Hjertelig takk for gode innspill så langt, folkens!!

Last edited:

Dersom jeg imidlertid skulle velge Lufthansa (legge til et par ekstra hopp i Europa også), vil jeg totalt havne på 28.800 poeng ifølge deres kalkulator (feks BGO-FRA-IAD-SFO-FRA-CPH-BGO).!

husk at hvis du bruker Lufthansa sin kalkulator så er det snakk om Miles&More poeng, skal du ha det i Eurobonus er det ikke sikkert det blir det samme.

Z gir 150%. Det er P som nå kun gir 100% i Miles and More

Hvis du har Miles & More kort hos Lufthansa, vil Z billett bare gi 100% hos dem. Så da vil det være mer lønnsomt å ta dem på EB kortet, med mindre du satser på gull hos LH da.

Drar denne opp igjen da jeg har et par spørsmål som jeg lurer på :)

1. Hvilke bookingklasser er det mulige å endre hos LH på Business/Economy når det gjelder flygninger til/fra USA?

2. Dersom man bestiller en multi-segment reise gjennom lufthansa.no, og man velger "Business" mellom Washington - San Francisco, hvilken klasse vil man da havne i? Grunnen til at jeg spør er fordi meg bekjent har man Economy/Economy Plus/First innenriks i USA.

Setter pris på alle svar :)

2. Dersom man bestiller en multi-segment reise gjennom lufthansa.no, og man velger "Business" mellom Washington - San Francisco, hvilken klasse vil man da havne i? Grunnen til at jeg spør er fordi meg bekjent har man Economy/Economy Plus/First innenriks i USA.

Til info - det er også strekninger der man har business i tillegg til Eco og First (eks. United PS-ruter fra NYC til LAX/SFO)

Stemmer det Discus, mener jeg leste det i en rapport fra Someone et år og hans tur til USA. Dum formulering fra min side - mente klasseinndeling fra Washington :)

Economy Plus hos United er ikke et produkt som er til salgs, først og fremst er det en perk for de med status hos United. Har du først kjøpt en Economy-billett, kan du i ettertid betale ekstra for et Economy Plus-sete, men det vil ikke påvirke hverken fare class eller opptjening av poeng.

Back