Etna logrer med halen

kekker

Onkel reisende kekker
Nrk.no og db.no melder at Etna på Sicilia for øyeblikket sender aske og 5 000 meter til værs. Tatt i betraktning at Etna i seg selv er godt og vel 3 300 meter høy, er det ikke all verden. (mulig jeg missforstår her)

Foreløpig er det snakk om små forstyrrelser i den lokale flytrafikken.

Flymeteorolog Tor Ivar Mathisen tror ikke dette utbruddet vil få noen konsekvenser for flytrafikken i Norge foreløpig.

– Etna har veldig ofte utbrudd. Det er ikke uvanlig at vi får meldinger derfra, sier flymeteorologen til NRK.no.

– Det er ingen umiddelbar fare for flytrafikken i våre strøk. Vindretningen er nordvestlig, det vil si at vinden beveger seg mot sørøst, altså vekk fra oss, sier han.

Stratovulkanen Etna er en av verdens mest aktive, og skilter med bare noen få måneder mellom hvert utbrudd. Det forrige var 15. november 2011.

...og det har vel vært flere utbrudd i samme styrke de siste månedene....selv så vi solide askelag på bilene i Catania i September

Der ligger en potentiel fra en helt anden side...Vidste absolut ikke at en supervulkan var placeret i det vestlige Tyskland..
http://www.dailymail.co.uk/sciencet...er-volcano-Laacher-See-lake-Germany-blow.html
Hilsen Ole

PS: der er IKKE fare for udbrud....så det er bare nice to know

Når det er Daily Mail som skriver ville jeg ikke sent inn flyttemeldingen med det samme.

For et par dager siden meldte de at Qantas hadde valgt nytt F-klasse interiør inspirert av Starship Enterprise.

Nytt utbrudd, men virker blåse fordelaktig vei

https://bsky.app/profile/flightradar24.com/post/3lqmvkvo6fk24

Volcanic activity has been reported at Mount Etna, with an ash cloud moving northwest to a height of 6,500 meters. Operations at Catania, the nearest airport, as yet appear unaffected.

bafkreihbaptssads5lmqzvm2oaehfhpn7x6tzjap75y6nrvxoslhkbxr7i@jpeg

Heisann!

Jeg var faktisk ombord i SK2767 fra CPH-MLA og akkurat over Sicilia når utbruddet skjedde.

Ruten gikk over Palermo og ikke direkte over Etna denne gang, og det skal vi vel være glad for. :)

Fikk høre om utbruddet straks vi landet på Malta (Jeg satt på 1F og hadde utsikt motsatt vei fra Etna), men ingenting påvirket her på øya i hvertfall!

Kim

Back