Etihad Cargo til CPH

Re: Etihad Cargo til CPH?

Der kom den ja.

Har vært diskusjon i mange måneder på denne og når og hvordan de kommer.

Blir veldig spennende å se hvordan vi kan vri noe laks på den.
Så langt har ikke EY vært veldig gode på fisk, og da spesielt på grunn av avgangstider og transfer videre.

Men dette håper vi bedrer seg litt nå :)

S
 
Re: Etihad Cargo til CPH?

Uten laks på den, så varer vel ikke den ruten veldig lenge? Selv med insulin....

De er nok avhengige av annet last enn insulin.
Jeg vet sånn ca hvor mange tonn det er "committed" for av det. Og det trengs ennå en god del annet, og da gjerne litt norsk laks for at man skal få butikk av dette. Men med ok videre forbindelser og slik så er det nok gode muligheter for å få til noe. Blir uansett spennende å se


S
 
Re: Etihad Cargo til CPH?

De er nok avhengige av annet last enn insulin.
Jeg vet sånn ca hvor mange tonn det er "committed" for av det. Og det trengs ennå en god del annet, og da gjerne litt norsk laks for at man skal få butikk av dette. Men med ok videre forbindelser og slik så er det nok gode muligheter for å få til noe. Blir uansett spennende å se

Kommer maskinen tom fra AMS? Hvordan vet man hvor mye man kan fylle opp før man vet hvor stort volum man kan selge? Er ikke salget ut fra CPH avhengig av salget ut fra AMS?

Espen
 
Re: Etihad Cargo til CPH?

De er nok avhengige av annet last enn insulin.
Jeg vet sånn ca hvor mange tonn det er "committed" for av det. Og det trengs ennå en god del annet, og da gjerne litt norsk laks for at man skal få butikk av dette. Men med ok videre forbindelser og slik så er det nok gode muligheter for å få til noe. Blir uansett spennende å se

Kommer maskinen tom fra AMS? Hvordan vet man hvor mye man kan fylle opp før man vet hvor stort volum man kan selge? Er ikke salget ut fra CPH avhengig av salget ut fra AMS?

Espen

Tror den kommer tom. Emirates kommer vistnok også tom fra AMS.
 
Hvis det skulle være NORSKE laks havde de vel lagt den op til OSL....
Der er andet i denne del af verden end norske laks
Hilsen OIle
 
Hvis det skulle være NORSKE laks havde de vel lagt den op til OSL....
Der er andet i denne del af verden end norske laks
Hilsen OIle

Det stemmer nok det, Emiratene importerer jo så å si alt av mat, så skal ikke se bort ifra at det kanskje er med en del mat ... ?
 
Hvis det skulle være NORSKE laks havde de vel lagt den op til OSL....
Der er andet i denne del af verden end norske laks
Hilsen OIle



Lite dansk laks....

Men tilbake til saken, det er et grunn til at det går mange lastebiler fra OSL ferdigpakket med pallets med laks til flyplasser som CPH, ARN, AMS etc etc hver eneste dag. Kilder forteller meg at Etihad her har vært på norske speditører i flere måneder for og sikre seg dette. Husk at flertallet av det som generes av cargo ut av Skandinavia produseres i Norge og det meste av dette er faktisk laks
 
Dansk bacon ? :colgate:

Spøk til side:
For en del år siden og i et par av landene ved Gulfen, så ble vi servert ferske flybårne Danske meieriprodukter. F.eks. melk.
Vet ikke om dette fremdeles er aktuelt, men alt trenger ikke være laks.
 
Lite dansk laks....

Men tilbake til saken, det er et grunn til at det går mange lastebiler fra OSL ferdigpakket med pallets med laks til flyplasser som CPH, ARN, AMS etc etc hver eneste dag. Kilder forteller meg at Etihad her har vært på norske speditører i flere måneder for og sikre seg dette. Husk at flertallet av det som generes av cargo ut av Skandinavia produseres i Norge og det meste av dette er faktisk laks

Medicin fylder som sådan ikke så meget(længere oppe i tråden), men man skal heller ikke glemme, at Arla eksporterer utrolig meget til mellemøsten.
 
Dansk bacon ? :colgate:

Spøk til side:
For en del år siden og i et par av landene ved Gulfen, så ble vi servert ferske flybårne Danske meieriprodukter. F.eks. melk.
Vet ikke om dette fremdeles er aktuelt, men alt trenger ikke være laks.

Medicin fylder som sådan ikke så meget(længere oppe i tråden), men man skal heller ikke glemme, at Arla eksporterer utrolig meget til mellemøsten.

Relativt lite meieriprodukter med fly. Bare tenkt på hva det vil koste med 1 liter flyfraktet melk. Ost og smør er sjeldent tidskritisk og sendes heller med bil/båt/tog i kjølecontainere

IATA CASS 2015 statistikken for flyfrakt for Norden:
Norge: 260.000t (+11%)
Sverige: 98.000t (-3%)
Danmark: 70.000t (+1%)
Finland: 37.000t (-11%)
 
Relativt lite meieriprodukter med fly. Bare tenkt på hva
det vil koste med 1 liter flyfraktet melk. Ost og smør er sjeldent tidskritisk og sendes heller
med bil/båt/tog i kjølecontainere

Rolig nu, drenge, ellers skal jeg snart ud og hente popcorn!

KHANSEN har helt ret i, at Arla Foods har en stor eksport til Mellemøsten!
Ifølge en artikel i Berlingske Tidende ( ganske vist fra sept. 2015)
eksporterer Arla årligt for ca. 5 milliarder danske kroner, hovedsagelig
oste, fløde, Lurpak smør og -ikke mindst - den fetalignende ost -
den ost som ikke må kaldes 'feta' uden for Grækenland, men som
ligner originalen til forveksling!

Desuden har pumpefirmaet Grundfos en stor eksport til MØ, ifølge
samme artikel.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan logistikken er m.h.t.
transport af mejerivarer til Mellemøsten, men jeg tvivler på, at
kølebil er en god ide ......;)

:fly
 
Last edited:
Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan logistikken er m.h.t.
transport af mejerivarer til Mellemøsten, men jeg tvivler på, at
kølebil er en god ide ......;)

:fly

Nei, du bruker en kjølecontainer og setter den på en båt. Dere har blant annet et lite shippingselskap med blå båter hos dere som som driver med det. Nå er verken Lurpak eller "puck" veldig tidskritisk gods, og hadde smøret dere eksporterer vært sendt med fly ville det neppe vært plass til mye laks ;)

Noe går selvsagt med fly, men er ikke det som driver flyfrakt fra denne delen av verden. For flyfrakt fra Danmark så er det spesielt legemiddelindustrien som er svært viktig.

En av verdens største eksportører av meieriprodukter er New Zealand, og veldig mye av dette går blant annet med Mærsk fra New Zealand til Asia
 
Last edited:
Jeg trodde de fleste meieri produktene fra DK (selv etter Arab Spring) stort sett gikk med klassisk kjølecontainer? (og da selvfølgelig ikke på kjølebil som ville vært svært uklokt)
 
Og da ser det ut som det var slutt og dette ble en kortvarig rute for CPH. Flightene skal nå være fjernet fra reservasjonssystemet.

Visstnok har de tilsynelatende slitt med å få fylt flyet. Og skal ikke fått tak i fisken de hadde regnet med

Visstnok har de gjort noen fremstøt mot OSL og ryktes om at de har vært på besøk der med representanter, uten at det nødvendigvis har ført frem

Ting tyder på at dette er et resultat av OSL sin strategi om å beholde mest mulig av fisken selv
 
Back
Top