• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

- Et stort marked for nye flyruter fra Bergen

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
- Bergen har et stort potensial for nye flyruter. Særlig vil det være marked for flere utenlandsruter fra Flesland i årene fremover.

Dette hevder sjefen i lavprisselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, overfor Bergens Tidende. Kjos er svært innstilt på å satse på enda flere flyruter til og fra Flesland, og mener at et bedre samarbeid mellom Norwegian og reiselivsnæringen på Vestlandet vil åpne for helt nye markeder. Kjos bekrefter at Norwegian «snuser» på nye flyruter fra Bergen til både Tyskland, Italia, Storbritannia, Danmark og Øst-Europa de neste årene.

Artikkel fra bt.no her
Men vi ønsker å prioritere Vestlandet. For det er dit utenlandske turister vil, samtidig som bergenserne utgjør et sterkt voksende marked, sier Kjos.
 
Mer blir det mye snacks med tiden! Morro at Norwegian tørr og ikke minst får tilbake i form av fulle fly!
 
Dette kan jo indikere at Bergen-Paris har vaert en suksess, intet hadde vaert hyggeligere.
 
Tror Norwegian har opplevd suksess med alle sine utenlandsruter fra Bergen og Trondheim. Husk dette er destiansjoner som ikke har vært vant til muligheten å fly så ofte direkte når en skal ut i den store verden.
Den eneste ruten som Norwegian bommet på var vel Stavange-London/STN. Virker som Norwegian av den grunn ikke tør satse fra Stavanger i noe stor grad dessverre. Men nå kommer SAS Braathens med ruter til Paris og Roma om et halvt år.:)
 
men med SK avgang til Paris og Roma kun på lørdager, hvordan i all verden kan det bli en suksess? Ikke spesielt tilpasset lang helg folket i alle fall. Returen eller turen kan jo gå via Oslo, men gir jo ingen mening å sette opp flighter kun på lørdager mener jeg. Måtte i tilfelle være ment for franskmenn og italienere som skal ta hurtigruta da.........
 
Originally posted by MartinL
men med SK avgang til Paris og Roma kun på lørdager, hvordan i all verden kan det bli en suksess? Ikke spesielt tilpasset lang helg folket i alle fall. Returen eller turen kan jo gå via Oslo, men gir jo ingen mening å sette opp flighter kun på lørdager mener jeg. Måtte i tilfelle være ment for franskmenn og italienere som skal ta hurtigruta da.........
Får håpe avgangene til Stavanger fra Roma/Paris er koordinert med Tau-ferga da ;)
 
Jeg tipper Hamburg eller Berlin. Newcastle har de hatt planer om før (søkte også slots tror jeg). København hintet Kjos til i artikkelen. kanskje også Krakow?
 
Det var før regjeringsskiftet og SP stengte alle grenseoverganger!!!
 
Men først må de nå forhandle og bli enig før dem får stenge overgangene;)

Dessverre vil flere nonstopruter fra BGO ,TRD og SVG medføre dårligere statistikk for OSL....eneste drawbacket da.
 
Men hva er viktigst? Statistikk som egentlig bare er en haug med tall eller en bedre hverdag for landets reisende?
 
Originally posted by BU662


Men en rute BGO-SXF kan jo bli en suksess, om de reklamerer litt mer her nede i Tyskland. Norge er en svaert interessant reisemål for tysker, men de kjenner ikke Norwegian som flyselskap. Not yet...
dem kommer seg...med internettside på tysk ;)
 
Originally posted by EB
Men hva er viktigst? Statistikk som egentlig bare er en haug med tall eller en bedre hverdag for landets reisende?
Ehh - hallo! Skrev at det eneste drawbacket er mindre pax gjennom OSL. Som de ALLER fleste her inn har fått med seg så er jeg tilhenger av FLERE nonstop-ruter ut fra Norge....så at EB er usikker på det synes jeg er "underlig".....men vil man ikke så vil man ikke ;)
 
Bergen - Berlin bør være en interessant rute for DY, så sant de i hvert fall flyr inntil tre rundturer i uken for på den måten å tilfredsstille det norske langweekend-markedet. Berlin er i motsetning til en del andre metropoler nord for Alpene en forholdsvis billig by å feriere i, og ingen skal si det mangler på tilbud der nede heller.

En annen ting er at det er forholdsvis hyppige og meget raske togforbindelser til andre storbyer i området, som Dresden, Leipzig og Hamburg, i tillegg til de vestlige delene av Polen.

En annen ting ved lavprisflyruter er at de generer en del trafikk bare fordi tilbudet finnes. Jeg ser bare hvor mange her i Bergen jeg vet om som har vært i Paris de seneste månedene, kun fordi DY flyr folk billig dit.

DC
 
Jeg tror ikke nye ruter fra Bergen nødvendig vis tar pax fra Osl. Norwegian stimulerer til økt reiselyst med sine nye ruter og bidrar til at antall pax øker generelt.

Men i forhold til flesland kan vel en Norwegian satsning bringe den over Landvetter i antall pax
 
Originally posted by MartinL
Jeg tror ikke nye ruter fra Bergen nødvendig vis tar pax fra Osl. Norwegian stimulerer til økt reiselyst med sine nye ruter og bidrar til at antall pax øker generelt.

Utvilsomt! Det at man slipper å bruke tid på å reise via OSL eller andre byer gjør helt klart terskelen for å reise lavere, spesielt når det er snakk om kortere opphold hvor tid brukt på flyforbindelser vil gjøre den disponible tiden på destinasjonen merkbart kortere.
 
Back
Top