Et lille spørgsmål om militær transports

sk931

ScanFlyer Rusty
Et lille spørgsmål om militær transports

Militær transports..

Det er ofte at man ser nye B737 og lignende som transports i den militære del af flyvningen .

Ofte ser du fly fra lande, hvor du kan mene at det ikke er nødvendigt med store transport fly . Flere lande i f.ex Sydamerika bruger B767 som transports. F.ex Chile. så er spørgsmålet, hvorfor Danmark, Norge og Sverige har f ex. A310 som mlitær transports..
Alle 3 lande involverer sig oftere og oftere i opgaver, hvor behovet for at flytte
mandskab og gods i store mængder...I den sidste tid er der jo fløjet store mængder af nødhjælp til f.ex Haiti..
Så kort og godt...hvorfor har vi ikke her i Skandinavien store fly i den militære del af flyvningen..
Hilsen
Ole
 
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

Norske forsvaret har vel noen aksjeer i en C17 sammen med flere Nato land.
 
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

Men dem kommer vi vel næppe til at se på vore breddegrader
Hilsen
Ole
 
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

Det er fordi det normalt ikke er behov for det. Det koster mye å ha store transportfly tilgjengelig hele tiden, og transportbehovet er normalt ikke større enn at man kan leie inn når nødvendig. Der for er det fra tid til annen 737, A320, 767 (SAS leide til tider til forsvaret) o.l. chartret inn for spesifikke personelltransportoppdrag. Tankflykapasitet leies av Nederland eller USAF, mens fraktfly som An-124 for tunge transportoppdrag gjerne leies sivilt.
 
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

Men dem kommer vi vel næppe til at se på vore breddegrader
Hilsen
Ole

De har da vært på Gardermoen flere ganger. Med norsk crew.
Må ha store greier for å frakte CV-90 og sånt.
 
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

Men dem kommer vi vel næppe til at se på vore breddegrader
Hilsen
Ole

Och de , C-17 , som också Sverige är delägare i ses bl.a. regelbundet på Örebro flygplats för transporter till Afghanistan.
 
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

OK,,hvilke nationalitets mærker har de ??
Grunden til mit oprindelige indlæg var at Colombia både har B737 med også B707 tankere, og det afledte så spørgmålet...Hvad skal de, forholdsmæssig, fattige lande med så store fly.
Ser det samme flere steder i Afrika....
Når jeg siger "fattige", så er det i forhold til os her i Skandinavien, altså...Lokalt er de det nok ikke
Hilsen
Ole
 
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

Ole, det er vel for at få en bid af den kage at JT har lejet deres 737-300QC
 
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

De landene må jo bruke bistandspengene til noe.
Se bare på Ledernes fly i u land
 
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

OK,,hvilke nationalitets mærker har de ??

Ungarske (de har en stripe med de ungarske fargene, samt en low-viz ungarsk trekant) , som honnør til at de er stasjonert der. Pápa-basen. Og Danmark kunne ha vært med, men trakk seg ut tidlig...
 
Last edited:
Re: Et lille spørgsmål om militær transports

OK,,hvilke nationalitets mærker har de ??
Grunden til mit oprindelige indlæg var at Colombia både har B737 med også B707 tankere, og det afledte så spørgmålet...Hvad skal de, forholdsmæssig, fattige lande med så store fly.
Ser det samme flere steder i Afrika....
Når jeg siger "fattige", så er det i forhold til os her i Skandinavien, altså...Lokalt er de det nok ikke
Hilsen
Ole

Skal vi forstaa hele bildet er det viktig at vi ikke har de "skandinaviske briller" paa....naar det gjelder 2 landene i Soer Amerika jeg kjenner godt - Argentina og Peru...saa har disse "store" militaere maskinene ogsaa en betydelig sivil rolle...i begge landene opererer det militaere sivili flyruter, som kan bestilles ogsaa av utlendinger.....det argentinske militaere hadde (har ?) til og med en 707 som var i operasjon inntil nylig....i Peru operer det miliatere bade 737'er og en del russisk materiale...de operer fra samme terminaler....samme gater som sivile maskiner....dette er ofte ruter som ikke kan baere seg oekonomisk, men som av annen infrastrukturelle aarsaker er viktige for disse landene....det var en ulykke med en 737 i den Peruvianske delen av Amazonas som vel ble operert av det militraere, et par aar siden.....
 
Back
Top