Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Someone

Moderator
Medlem
Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Vel, man har vel hørt det før, og i følge denne artikkelen stiller den estiske staten seg tilgjenglig med kapital så Estonian kan fornye og dobble flåten frem til 2015, samt komme med en rekke nye destinasjoner

http://bbn.ee/article/2011/8/29/estonian-air-plans-to-spend-400-million-euros-on-new-planes


Om den estiske staten er villig til å bla opp €400 millioner, dette blir noe av og hvorfor de skal lykkes nå tviler jeg sterkt på
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåte ekspansjon

Var det ikke snakk om rutekutt pga dårlig økonomi der eller husker jeg feil?
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåte ekspansjon

Hmm.. er du sikker på, at du ikke blander
med Air Baltic mon tro? Der går det som kjent,
ikke helt bra.

Ellers har vel også Estonian tidl. også kuttet
noen ruter, og sluttet å bruke SAAB340 - men
disse skulle vel erstattes med andre fly.
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåte ekspansjon

SF340 tror jag OV fortsätter flyga med...iaf över vintern
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåte ekspansjon

Ja stemmer det, de kom aldri så langt (enda) at
de kuttet ut SAAB-maskinene - men det skal skje
nå. Også Boarding har kommet med artikkel om dette:


p201109042357-20993.jpg


fra artikkelen:

Den nytiltrådte toppsjefen i Estonian Air vil kjøpe 13 nye fly og beholde de to Bombardier CRJ 900 maskinene selskapet har fått de siste årene. Han vil også skifte ut selskapets eldre Boeing 737 og Saab 340-maskiner. Målet er å ha en flåte på 15 fly som flyr til 30 nøkkeldestinasjoner i 2015.

Boarding: "Vil doble antall fly og ruter:
Estonian Air vil kjøpe 13 nye fly":
http://www.boarding.no/art.asp?id=47121
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Dette er i utgangspunktet positive signaler - for noe må jo snart skje med dette selskapet. Synes de har vært mye hopp og sprett der i gården, med stor satsing ut fra Vilnius uten at de egentlig har etablert seg skikkelig i Tallinn en gang, bestilling av fly de ikke har råd til å betale, altfor mange ruter i forhold til materiell, altfor få frekvenser på viktige destinasjoner og mangel på en tydelig profil og strategi. Jeg tviler dog på at 15 fly og 30 destinasjoner blir en realitet om de også skal kvitte seg med Saab- og Boeing-maskinene.
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Estonian fikk en god del av sine flate-trouble og finanserings-problemer som en slags "avskjeds-gave" fra SAS, som först bestillte disse fly som del av kompensasjons-pakke med Bombardier, og kort deretter trakk seg ut av Estonian. Som en folge av dette ville SAS som minoritaets-eier selvfoelgelig ikke finansere flykjöp til 100%, noko som medförte i de store forsinkelser under leveransen, siden Estonian matte skaffe seg de nödvendige finansmidler via andre kanaler...

Pa sikten er det for Estonian sikkert klok a redusere gjennomsnittlig störrelsen pa sine fly og heller öker pa frekvens. Kampen mot lavpris-giganter som easyJet som alrede flyr pa TLL kan de ikke vinne. Men a finne sitt nisje kan vaere en lovende strategi.

OV virker som en meget hot candidate for en to-sifret CS100 ordre. Rett störrelse, nok range, og dersom OV far de penger de vil ha, sa kan de ogsa kjöpe denne antall de har antydet...
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Det er en del CRJ900 tilgjengelig, både for kjøp og leie. Det burde være en relativt billig måte å fornye flåten på, siden de alt har to stk. 8-10 CRJ900 med 88-90 seter vil gi masse fleksibilitet og passe størrelse for markedet... synes jeg da.
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Det er en del CRJ900 tilgjengelig, både for kjøp og leie. Det burde være en relativt billig måte å fornye flåten på, siden de alt har to stk. 8-10 CRJ900 med 88-90 seter vil gi masse fleksibilitet og passe størrelse for markedet... synes jeg da.

Source: http://www.flightglobal.com/article...on-cut-in-the-offing-in-absence-of-sales.html

Det er klart at Bombardier er sikkert i kontakt med alle selskapene som opererer flyet allerede i dag og har en paln eller potential for ekspansjon... Dette inkluderer sikkert SAS også forresten... Og OV eller SK får sikkert veldig gode priser...
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Estonian Air vil snart legge frem en ny strategi basert på en "hub-and-spoke"-modell, ikke så overraskende akkurat det, men det blir spennende å se hva de kommer opp med.

Estonian Air focuses on network expansion
Joakim Helenius, the Chairman of the Supervisory Board of Estonian Air, introduced the cornerstones of the new strategy of Estonian Air at the International Tourism Conference today. Estonian Air is planning to expand its network and increase the number of destinations.

Estonian Air is aiming to develop from a regional carrier to a hub-and-spoke network airline. “The network model enables to widen travelling opportunities for Estonian people and improve Estonia’s attractiveness by promoting incoming tourism and developing international economic relations,” said Joakim Helenius.

“Recent trends in the aviation market give us a unique opportunity to enlarge the Tallinn Airport into a regional hub, which can be served by Estonian Air and lets also other operators bring more passengers. In order to ensure sustainable development and growth we need to increase the amount of passengers flying through Tallinn,” added Helenius.

“There are different opportunities to finance further development of the airline and getting new aircraft and here we certainly don’t talk about funds from state budget only,” explained Helenius.

„As a team we are ready to take full responsibility for the results of 2013, which will be the first year to show the potential of the new strategy,“ said Helenius.

This week proposals on the new strategy will be sent to the Supervisory Board of Estonian Air and the Ministry of Economic Affairs and Communications.

In September Estonian Air increased fight frequencies on six year-round routes, opened a new route from Tallinn to Trondheim and resumed flights between Tallinn and Vilnius. Next spring Estonian Air will start operating direct flights between Tallinn and Jyväskylä.

Starting from September, Estonian Air offers very attractive fares by introducing new products ECO and LIGHT. Product ECO gives extra advantage for customers who purchase their tickets well in advance. Product LIGHT is meant for customers who are travelling with hand luggage only.

Estonia is the fastest growing aviation market in passenger numbers this year. According to data of the first six months the growth is 37%.

Additional information:
Ilona Eskelinen, PR Director
AS Estonian Air, Lennujaama 13, 11101 Tallinn
Phone: +372 6401 178
pr@estonian-air.ee; www.estonian-air.com
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Jeg sliter litt med å se Estonian lykkes som annet enn et nisjeselskap med fokus på å transport til og fra Tallinn i tett samarbeid med partnere
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Når de snakker om "recent trends" som visstnok legger opp til at Estonian kan lykkes med med en hub-strategi, kan jeg vanskelig se annet enn at dette må være BTs finansielle problemer. Nå har riktig nok airBaltic fått inn litt sårt behøvet kapital, men det er for fortsatt ikke helt usannsynlig at Estonian håper å ta airBaltics plass i det regionale markedet.

Får vi se nye ruter til Norge, utover de til Oslo og Trondheim, som en del av en ny hub-strategi, mon tro?
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Ifølge Estonian skal de få 5 CRJ til inn i flåten, som skal både brukes til erstattning for deres 737ere og til vekst

http://estonian-air.com/en/service/news/press-releases/
Taskila added that in order to implement the new strategy, Estonian Air should have modern and effective fleet. “We are planning to add five new Bombardier CRJ aircraft which enables the company to replace the Boeings and decrease operational costs,” Taskila said.

First 4 new aircraft will be delivered to Estonian Air already in 2012. Three aircraft out of five will replace the existing Boeings, two will enable the company to grow. Bombardier CRJ is the most efficient aircrafts in its class.
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Det tror jeg er en fornuftig strategi.

De sliter med å fylle sine 737, så det kan ikke väre särlig kostnadseffektivt å drive med halvfulle, gamle 737.
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

OV har precis anställt 4-5 nya piloter till SAAB 340.
Förmodligen innebär det att SAAB 340 blir kvar tills vidare.
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Jeg tror også det vil være fornuftig å fase ut de fire Boeing 737-300 og -500-maskinene, som de som nevnt ikke klarer å fylle dessverre. Ser dog ikke helt hvordan fem CRJ-900 kan erstatte fire Boeing-maskiner og likevel føre til den veksten Estonian beskriver? Er dette bare planer - eller har Estonian faktisk lagt inn ordre på flere CRJ-900? De bestilte jo i utgangspunktet tre fly og får det siste levert i januar.

Three aircraft out of five will replace the existing Boeings, two will enable the company to grow.

In 2012 Estonian Air will open several new destinations in European’s most important cities as well as regional centres in Scandinavia. The logic behind the selection of these destinations is to develop Tallinn into a hub to bring more passengers to Estonia who use Tallinn Airport as a transfer point in their journey onwards.
 
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Jeg ser for øvrig at Estonian Air har lagt ned en rekke ruter - noe som frigjør kapasitet til en ny satsing - det gjør det i alle fall mulig å presentere det som en satsing på nye ruter (man kommuniserer jo aldri at ruter legges ned). De nedlagte rutene i år er Tallinn til Barcelona (rapport fra denne ruten finnes her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91321), Berlin, Minsk og Milano og rutene fra Vilnius til Stockholm, Milano, Berlin og Amsterdam. Satsingen i Vilnius må ha vært totalt mislykket.
 
Last edited:
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

I et litt lengre perspektiv kan man vel si at 4 737 blir erstatta med 3+5 CRJ. I så fall blir det jo en ganske kraftig ekspansjon i antall ruter i alle fall. (Men umulig å si om de mener 2 (levert) + 5 nye, eller 3+5)....

Blir spennede å se hva som skjer med Saab-flyene. Hvis de har rekruttert flere piloter, forsvinner de vel ikke ut med det förste. Er kanskje greie å ha på domestic-flightene...
 
Last edited:
Re: Estonian planlegger kraftig flåteekspansjon

Det kan for övrig legges til at det skjer en del annet nytt rundt Estonian;

* Lansering av eget loyalty program; "AirScore"
* Ny, billig "billetteklasse"; Light Eco (uten baggasje)
* Kampanjer for å matche konkurransen fra FlyBe. (Har aldri reist så billig ARN-TLL som nå)
 
Back
Top