Erfaringer med Uber

Etter idé fra Sudcaravelle tenkte jeg jeg skulle ta bryet med å opprette en tråd hvor vi kan dele erfaringer med taxiappen Uber ( https://www.uber.com ).

Jeg bruker Uber flere ganger i uken i London, og det fungerer stort sett glimerende.
Jeg har ved to tilfeller brukt Uber fra Ikea til en brøkdel av prisen Ikea skulle ha for levering.
UberX (rimeligste bil i London, vanligvis Toyota Prius) fra min leilighet i Bayswater til Heathrow koster i praksis det samme som Heathrow Express.

Noe man dog skal være oppmerksom på: det har hendt at en sjåfør et stykke unna har plukket opp "oppdraget" selvom det har vært flere biler tilgjengelig kun minutter fra hvor jeg befinner meg, så følg litt med på hvem som tar jobben.

Uber har 3 000 sjåfører i London, og det er stort sett alltid en bil i umiddelbar nærhet.
 
Last edited:
Brukt UberX mye i byene i New England, bare gode erfaringer. Kun opplevd surge pricing en gang.

I CLT har jeg brukt Black car-Uber, fungerer like bra, noe dyrere.

Lyft er en konkurrerende app i en del byer - og deler for tiden ut $25 kreditt over en lav sko. (Uber gir vel $10(+$10 till vennen) hvis du signer opp via en venn).
 
Én ulempe med Uber hvertfall i London er at sjåførene ikke må bestå noen geografitest og må ofte ha postnummer til de mest åpenbare steder, så ha telefonen klar.
 
Min erfaring med Uber er som nevnt strålende.. Her i Dubai kan du velge vanlig (som er riskoker – Lexus ES350) som er ganske komfortabelt eller luxury som er BMW 7 serie (du kan ha uflaks å få Volkswagen A8 – men da kan du avbestille) eller lignende.

Det mest imponerende for meg som ikke er noen IT ekspert er hele prosessen med GPS som viser hvor bilen er og kvitteringen som kommer på mail.
Kvitteringen inneholder alt fra selve ruten til snitthastighet osv. samt at du kan gi sjåføren karakter som kommer opp til de som bestiller senere.

Prisene her ligger vel 20-30% over vanlig Taxi så det vil si ca 120 kroner fra Dubai Marina til DXB (ca 30 KM)

Her er gårsdagens (Syed var fin i tøyet og åpnet døren for dragen):

10346589_508406122621442_1196890257793130343_n.jpg
 
Selv etter mange år i USA, synes jeg også det er deilig enkelt å slippe å forholde meg til tips. Også enig med Sud, kvitteringene på e-Mail er svært gode.
 
En annen fordel er jo at de tvinges til å ta kort. Ved besøk i Berlin for 1 uke siden var det nada , 0, taxier som tok kort. Hadde 5-6 turer der i helt nye biler, ingen tok kort...
 
Skal bli artig å følge denne tråden.

Lurer på om mange av de som er kritiske til Dy's ansettelser av utenlands arbeidskraft synes at slike ting er greit?
Utfra det som jeg har lest så er der jo ingen som kontroll på hvem som kjører, er de godkjente av myndighetene? Betaler de skatt av inntekter? Er de forsikret til å bedrive persontransport mot betaling om en ulykke skulle skje?
 
Skal bli artig å følge denne tråden.

Lurer på om mange av de som er kritiske til Dy's ansettelser av utenlands arbeidskraft synes at slike ting er greit?
Utfra det som jeg har lest så er der jo ingen som kontroll på hvem som kjører, er de godkjente av myndighetene? Betaler de skatt av inntekter? Er de forsikret til å bedrive persontransport mot betaling om en ulykke skulle skje?

Jeg går utifra (vet ikke selvfølgelig ikke) at de følger de samme retningslinjer for forsikringer som Addison Lee og andre "private hire" selskaper.
 
Utfra det som jeg har lest så er der jo ingen som kontroll på hvem som kjører, er de godkjente av myndighetene? Betaler de skatt av inntekter? Er de forsikret til å bedrive persontransport mot betaling om en ulykke skulle skje?

Tja, de eksisterende aktørene her i landet innen Taxibransjen har jo bevist til gang at de synder på en rekke områder her....;)
 
Brukte Uber med suksess i Bangkok, komfortabel bil og god plass. Regner med det blir mer bruk på neste USA-tur.

Minnes en dårlig erfaring noen måneder tilbake med en vanlig taxi som ikke kom når jeg var sliten og ville hjem fra et nachspiel. Jeg var i en ukjent by i Silicon Valley og hadde null peiling på hvordan man skulle kjøre for å komme dit, og det hadde ikke taxisjåføren heller. Hadde vært så mye lettere med Uber, hadde jeg bare tenkt på det.
 
Jeg går utifra (vet ikke selvfølgelig ikke) at de følger de samme retningslinjer for forsikringer som Addison Lee og andre "private hire" selskaper.

Er sikkert variasjoner, leser på siden dere at de som kjører "luksus" må væ re registrert. Da antar jeg at en kommer inn i Limo segmentet, les Usa, mens UberPop, som de f.eks har i bl.a Tyskland ikke krever så mye, utfra hva jeg leser.

An individual with your own car, at least 21 years old, have a driving license and a certificate without registrations.Your car is:A vehicle with 4 doors in perfect condition, like hybrid, built in 2005 or later.

Tja, de eksisterende aktørene her i landet innen Taxibransjen har jo bevist til gang at de synder på en rekke områder her....;)

For en kommentar, er det bare Taxibransjen her til lands som synder?
Synder vel engang inni mellom du og;)
 
Dei har vel ikkje taxilisens, så kan nokon som kjenner litt juss, forklare meg kva som eigentleg er forskjellen på Uber og ein god gamaldags "pirattaxi"?
 
Dei har vel ikkje taxilisens, så kan nokon som kjenner litt juss, forklare meg kva som eigentleg er forskjellen på Uber og ein god gamaldags "pirattaxi"?

At Uber man ikke kan strekke ut hånden i gaten for å plukke opp en bil fra Uber, dermed går de i samme kategori (ikke alle som er enige i det) som limousiner o.l.
 
Last edited:
Dei har vel ikkje taxilisens, så kan nokon som kjenner litt juss, forklare meg kva som eigentleg er forskjellen på Uber og ein god gamaldags "pirattaxi"?


Det variere fra land til land. Men i Norge kan man ikke frakte passasjerer mot betaling uten løyve.
 
Back
Top