Jau jau, etter livets første flybooking via tlf (mer vanlig i gamle dager, hehe) så fløy vi FUK-ISG i går. Flyselskapene i Japan legger ut innenriks forholdsvis sent, spesielt sammenlignet med andre land og bakgrunnen er nok de store mengdene folk/mennesker som flyr uansett kostnad.
Peach er lavprisselskapet til ANA og var eneste aktuelle for oss fordi de flyr alene fra FUK til ISG, noe som passet vår Japan-tur bra. Totalopplevelsen kan oppsummeres som kjedelig / no frills (fra avgeek perspektivet). Innsjekk begynner på sekundet 1,5t hvor man først får boardingkort på maskin (online innsjekk ikke mulig), deretter kø med baggasjen som skal veies og måles i alle bauger og kanter. Selv reisevognen skulle måles, og da begynte tålmodigheten min å bli utfordret… vognen er jo innafor fra produksjonen/design fasen, men her skulle det sjekkes. Som forventet gikk det fint. Innsjekket baggasje skal maks være 20kg, og håndbagasjen 7kg, og vi hadde sørget for å være innenfor på dette heldigvis!
Etter all veiingen og målingen måtte vi selv ta med baggasjen til strålingmaskin hvor det sto 5 stykk og gjorde ca. nada. Deretter gikk vi gjennom security og til gate, hvor vi var en liten time før avgang. Boarding begynte presis 30 min før og stengte 20 min før. Unødvendig stress spør du meg, siden vi hadde med to små. På flyet var det trangt, selv for lille meg (i norsk forstand). Flyvertinnene var som japanere flest hyggelig, men la merke til ca. 0 salg av drikke-/matvarer på den 1t45m flyturen. De prøvde ikke særlig.
ATC-congestion så avgang ble ca. 30min forsinket, og tipper det skjer hver dag fordi flyet tar aldri av før nærmere 13 tross blokktid 1220. Landet akkurat på tid 1440, og baggasjen kom så fort som jeg aldri har opplevd i Norge selv med prioritet. Vil jeg fly dem igjen? Kun hvis de er eneste direkte mulighet mellom A-B.
Og forresten; de tilbyr kun direkte fly, mellomlandinger må man ta på egen kappe!