Erfaringer med objektiver, spesielt ved ENZV..

suppebuss

Newcomer
Heisann folkens,

Hadde satt pris på om dere var villige til å dele noen erfaringer angående hvilke objektiver som egner seg best til spotting rundt gjerdene på Sola:)

Hvaslags utstyr bruker dere, hvor lang tele bør man ha? og hva med lysfølsomhet?

Da jeg er havnet i Nikon leiren (D90) anser jeg "Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR" som et meget aktuelt objektiv.. har sett utrolig imponerende bilder fra dette.

Det eneste som holder meg litt igjen fra legge inn en bestilling er at det ikke er det mest lyssterke valget.. Har en tendens til forville meg ut på tidspunkter hvor det typisk ikke er blå himmel eller optimale lysforhold, begynner derfor å leke med tanken om å investere i et "Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II" objektiv.
Kan prisen forsvares i forhold til gevinsten, eller finnes det et bedre alternativ som jeg har oversett?

Håper dere kan komme med noen konstruktive linjer som kan spare meg fra å gjøre et feil valg:)

Mvh Tommy

Hei! Jeg har ikke inngående kjennskap til Nikon, og heller ikke Sola! Men det du spør om er om 70-200mm er godt nok og om den dyre linsa er verdt pengene! Som du antyder - 70-300 er vel et mer fleksibelt valg, men du ønsker bedre lysstyrke! På vanlige dager, selv om det er overskyet, er 4,5-5,6 godt nok for at du skal kunne holde kamera rolig nok, og du kan sikkert blende ned et par hakk også. Men en zomm med den spennvidden vil nok ha noe ujevn kvalitet, og da særlig opp mot 300mm. Den dyrere zoomen er det lagt mye mer flid i å beholde jevn kvalitet over hele området, og at zoom-området er mindre forsterker dette. Dog går du glipp av 300mm som du før eller siden vil føle behov for! Dog er lysstyrken mye bedre og ved å sette på en teleforlenger vil du kunne oppnå det samme med omtrent samme blender som den billigere zoomen. Har du råd til å kjøpe den dyre tror jeg ikke du skal være i tvil om å kjøpe den. Den vil dessuten vare mye lenger, den billige vil du etter hvert trøtne på, også bytter du den ut med noe dyrere. Kjøper du den dyre med en gang, slipper du den frustrasjonen, da har du det beste! Bakdelen er at blender 2,8 i det segmentet koster. Dog er det ikke bare blenderen som fordyrer, det er som regel lagt mye penger i kvalitet også på slike glass! Stå på! Lykke til med valget!

Dag:)

jeg kan snakke med litt erfraing når det gjelder 70-300 vr`n, dog er det en stund siden jeg var veldig aktiv med den, siden jeg er motsatt av deg og har havnet fra nikon til canon, og et større innkjøp er nært forestående.. Men det er en annen historie! Jeg tok veldig mye bilder med 70-300`n, og som du sier, så tar det utrolig gode og skarpe bilder, og jeg kunne heller ikke se veldig mye tegn til problemer med skarpheten på 300mm, selvom tester så klart sier at skarpheten avtar, men så sitter de gutta og tar bilder av skjemaer med mønstre og "ser etter feil", mens i felten blir situsajonen en ganske annen, så det har jeg aldri hatt som det avgjørende for kjøp. Vr`n funker veldig bra, panonering med skarpe bilder helt ned i 1/15 håndholdt har jeg tatt med dette. vekten på objektivet er også fordelaktig, og balansen mellom det og huset vil også være mere riktig, så sant du ikke har satt på batterigrep. 70-200`n er jo i en helt annen prisklasse, så hvis du har råd til det uten å bekymre deg for lommeboka, så er det opptil deg. Som dag sier, her kan du bruke teleconverter, og bildekvaliteten vil ikke forringes merkbart ved bruk av det. Du kan jo også bruke 2X tc og fortsatt ha fungerende af, da har du jo en brennvidde på 140-400 med fast blender på 5.6, og det er jo slett ikke ille! Så dette blir helt opptil deg, og lommeboka di! ;-) et lite stalltips er jo at japanphoto selger den gode gamle 80-200 i ny versjon, og blant entusiaster og kjennere er jo det creme de la creme, og koster noen tusenlapper mindre enn 70-200 II. Lykke til hva du enn velger, løp og kjøp :-)

Etter mye tenking gikk jeg for 70-300 objektivet. Med tanke på fleksibilitet, og ikke minst lommebok så er det nok det beste valget.

God sommer og tusen takk til alle som tok seg tid til å skrive noen linjer:)

Tommy

Back