En skikkelig krise er god timing for å stille grunnleggense spørsmål. Beveger virkelig flybransjen seg i riktig retning når opplevelsen med å fly er dårligere enn for 50 år siden?
Det er en rekke problemer:
-Flyene har ikke blitt raskere, men er fortsatt sub-soniske.
-De fleste destinasjoner må man foreta mellomlandinger for å komme til. Og ved flere store byer kan man være uheldig og måtte bytte flyplass. Fx London, New York og Paris.
-Vi må reise fra og til stadig større flyplasser som ligger stadig lengere unna bykjernen til store byer.
-For å finansiere de stadig større flyplassene ha de blitt gjort om til store kjøpesentre. For å sikre omsetning venter mange flyplasser til siste øyeblikk for å oppgi gate og/eller de har altfor få sitterplasser ved gate.
-Pga. terrorfare må vi gjennom sikkerhetssjekk hvor det kan oppstå lange køer og vi får ikke ha med fx. en vannflaske de fleste steder, og kanskje en paraply i andre land.
-Vi må bestemme dato og tidspunkt for flighten lang tid i forveien.
-Pga rask turnaround er det stor risiko for forsinkelse.
-Ombordpersonale er dyktig, men pga prispress og sosial dumping/personale lokalisert i andre land er det stor risiko for arbeidskonflikter som lammer flygningen.
-Flyene er store, dyre og stadig mer komplekse med en rekke systemer som ikke må gå i beinene på hverandre. Med MAX så vi hvordan det lett kan gå.
-Pga dyre fly og personale pakker man stadig flere passasjerer inn i store rør.
-Stress med folk som ikke vet å oppføre seg på fly og stadige konflikter med regler for håndbagasje.
-I flyene kommer man for tett på folk som kommer rett fra alle verdens hjørner med alle mulige infeksjoner.
De fleste ser at dette ikke går riktig vei.
Løsningen kan bli veldig disruptiv: Små supersoniske langdistanse autonome elektriske VTOL
-Man kan reise fra og til små helipads i gangavstand fra dit man skal.
-Man kan bestille reise når det passer som en Uber idag.
-Man kommer helt fra A til B på en brøkdel av tiden.
-Prisen for reise kan også bli mye lavere.
Flere tror at Elon Musk vil gå til angrep på flyindustrien om 8-10 år.
https://www.youtube.com/watch?v=dnxKo18lETk
Det er en rekke problemer:
-Flyene har ikke blitt raskere, men er fortsatt sub-soniske.
-De fleste destinasjoner må man foreta mellomlandinger for å komme til. Og ved flere store byer kan man være uheldig og måtte bytte flyplass. Fx London, New York og Paris.
-Vi må reise fra og til stadig større flyplasser som ligger stadig lengere unna bykjernen til store byer.
-For å finansiere de stadig større flyplassene ha de blitt gjort om til store kjøpesentre. For å sikre omsetning venter mange flyplasser til siste øyeblikk for å oppgi gate og/eller de har altfor få sitterplasser ved gate.
-Pga. terrorfare må vi gjennom sikkerhetssjekk hvor det kan oppstå lange køer og vi får ikke ha med fx. en vannflaske de fleste steder, og kanskje en paraply i andre land.
-Vi må bestemme dato og tidspunkt for flighten lang tid i forveien.
-Pga rask turnaround er det stor risiko for forsinkelse.
-Ombordpersonale er dyktig, men pga prispress og sosial dumping/personale lokalisert i andre land er det stor risiko for arbeidskonflikter som lammer flygningen.
-Flyene er store, dyre og stadig mer komplekse med en rekke systemer som ikke må gå i beinene på hverandre. Med MAX så vi hvordan det lett kan gå.
-Pga dyre fly og personale pakker man stadig flere passasjerer inn i store rør.
-Stress med folk som ikke vet å oppføre seg på fly og stadige konflikter med regler for håndbagasje.
-I flyene kommer man for tett på folk som kommer rett fra alle verdens hjørner med alle mulige infeksjoner.
De fleste ser at dette ikke går riktig vei.
Løsningen kan bli veldig disruptiv: Små supersoniske langdistanse autonome elektriske VTOL
-Man kan reise fra og til små helipads i gangavstand fra dit man skal.
-Man kan bestille reise når det passer som en Uber idag.
-Man kommer helt fra A til B på en brøkdel av tiden.
-Prisen for reise kan også bli mye lavere.
Flere tror at Elon Musk vil gå til angrep på flyindustrien om 8-10 år.
https://www.youtube.com/watch?v=dnxKo18lETk
Last edited: