Er du klar for en skikkelig disrupsjon av flybransjen?

Kunne du tenkt den en slik radikal forenkling av hele flysektoren?

  • Nei, jeg lever jo av dette

    Votes: 2 16.7%
  • Nei, hollywood treatment og fin status er viktigere enn tid og penger

    Votes: 1 8.3%
  • Nei, jeg er masochist

    Votes: 2 16.7%
  • Ja selvsagt, jeg skal jo bare fra A til B

    Votes: 7 58.3%

  • Total voters
    12

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
En skikkelig krise er god timing for å stille grunnleggense spørsmål. Beveger virkelig flybransjen seg i riktig retning når opplevelsen med å fly er dårligere enn for 50 år siden?

Det er en rekke problemer:
-Flyene har ikke blitt raskere, men er fortsatt sub-soniske.
-De fleste destinasjoner må man foreta mellomlandinger for å komme til. Og ved flere store byer kan man være uheldig og måtte bytte flyplass. Fx London, New York og Paris.
-Vi må reise fra og til stadig større flyplasser som ligger stadig lengere unna bykjernen til store byer.
-For å finansiere de stadig større flyplassene ha de blitt gjort om til store kjøpesentre. For å sikre omsetning venter mange flyplasser til siste øyeblikk for å oppgi gate og/eller de har altfor få sitterplasser ved gate.
-Pga. terrorfare må vi gjennom sikkerhetssjekk hvor det kan oppstå lange køer og vi får ikke ha med fx. en vannflaske de fleste steder, og kanskje en paraply i andre land.
-Vi må bestemme dato og tidspunkt for flighten lang tid i forveien.
-Pga rask turnaround er det stor risiko for forsinkelse.
-Ombordpersonale er dyktig, men pga prispress og sosial dumping/personale lokalisert i andre land er det stor risiko for arbeidskonflikter som lammer flygningen.
-Flyene er store, dyre og stadig mer komplekse med en rekke systemer som ikke må gå i beinene på hverandre. Med MAX så vi hvordan det lett kan gå.
-Pga dyre fly og personale pakker man stadig flere passasjerer inn i store rør.
-Stress med folk som ikke vet å oppføre seg på fly og stadige konflikter med regler for håndbagasje.
-I flyene kommer man for tett på folk som kommer rett fra alle verdens hjørner med alle mulige infeksjoner.
De fleste ser at dette ikke går riktig vei.

Løsningen kan bli veldig disruptiv: Små supersoniske langdistanse autonome elektriske VTOL
-Man kan reise fra og til små helipads i gangavstand fra dit man skal.
-Man kan bestille reise når det passer som en Uber idag.
-Man kommer helt fra A til B på en brøkdel av tiden.
-Prisen for reise kan også bli mye lavere.

Flere tror at Elon Musk vil gå til angrep på flyindustrien om 8-10 år.
https://www.youtube.com/watch?v=dnxKo18lETk
 
Last edited:
Du er nok 25-50 år for tidlig ute.
Starship London-New York på 1 time vil ikke få noen høy oppslutning all den tid det er en 1 til 200 risk for å bli sprengt i fillebiter. Fly 7.9 til 1 million.
https://www.youtube.com/watch?v=zqE-ultsWt0

Jeg klarer vel ikke egentlig å forestille meg noe mer irriterende enn droner som fyker over hodet hele tiden. Det blir ett helvetes leven for å ikke snakke om visuell forsøpling og 100 gangeren på ulykker. Mine droner har iallefall gått rett i bakken når en av 3 propeller har gått fyken i lufta.

Det krever mer energi å få mennesker opp i lufta enn å rulle langs veien/skinner. Bare dette enkle faktum vil føre til at energi intensive transportmetoder vil bli valgt bort om ikke vi klarer å lage fusjonsreaktorer. Klima og Co2 utslipp vil være hovedfokus ved alt vi bedriver framover.

Ellers er treden med store hubber på vei bort, vi ser jo mer og mer direkte flyvninger med mindre fly som 737, Dreamliner og MAX. Mest Co2 utslipp er på vei opp til cruisehøyde så å spare inn mellomlandinger er godt for miljøet.
https://www.youtube.com/watch?v=NlIdzF1_b5M

Vi har nå også fått en revolusjon pga coronavirus med hjemmekontor og fjernundervisning. Universitetet i Oslo planlegger høstsemesteret 2020 for fjernundervisning. Mange bedrifter har også funnet ut av videomøter fungerer like greit som å fly rundt halve jorda.

Så min konklusjon er at Uber for fly ikke kommer i vår levetid. Kanskje en gang på 2100 tallet om menneskeheten gets it shit together.
 
Du er nok 25-50 år for tidlig ute.
Starship London-New York på 1 time vil ikke få noen høy oppslutning all den tid det er en 1 til 200 risk for å bli sprengt i fillebiter.
Starship er et helt annet prosjektforslag.
 
Relevant Program:
DYfLbgZL_7NjB2s3wS0Tsg70_-vonEm-InogV7A__uww

Framtidas superframkomstmiddel

https://tv.nrk.no/serie/framtidas-superframkomstmiddel/sesong/1/episode/2/avspiller
 
Back
Top