Er det planer om utvidelse av Harstad/Narvik Lufthavn Evenes?

Tarzan

ScanFlyer Silver
Har Avinor planer om å utvide Harstad/Narvik Lufthavn????

Da tenker jeg på terminal bygget (Ankomst/Avgangshallen)

Harstad/Narvik Lufthavn Evenes øker jo flytrafikken hvert år
Så en dag må terminal bygget bli for lite.

Bare hørte her i julen 2014 da det var størst trøkk.
Folk måtte stå å vente ekstra på sin bagasje, siden SAS og Norwegian hadde satt inn ekstra fly.

Og innlands avdelingen har jo bare et bagasje bånd.

Såvidt jeg kjenner til så foreligger det ingen planer om utvidelser på Evenes. Det ble gjort betydelige utbygninger og forbedringer knyttet til håndtering av utlandstrafikk for noen år siden.

Ellers synes jeg som bruker at kapasiteten er helt ok. Det er mer en nok sitteplasser inne på sikkert område til å håndtere langt mer trafikk enn nå. At det i et fåtall tilfeller kan bli litt venting ved baggasjebåndet ligger langt innenfor det akseptable. Har selv ankommet på kvelden nå rett før jul, hvor to fulle Oslofly ankommer samtidig uten at dette skapte utfordringer. Baggasjehallen var tømt for folk etter kort tid, uten vesentlige forsinkelser.

Skulle man ønsket noe, så måtte det være litt servicetilbud på usikkert område. Om man ankommer med innsjekket baggasje med WF, og ønsker å vente på flybussen, så skaper det litt utfordringer. Nå er det vel en vendingmaskin der som stort sett har vært i ustand de gangene jeg har forsøkt den. Sitteplasser med bord finnes heller ikke.

Last edited:
Så en dag må terminal bygget bli for lite.

Dette gjelder svært mange norske flyplasser den dag i dag. Dessuten bygges det ikke ut før det har "vært for lite" i flere år, som f.eks detan ser på OSL, BGO etc

Kan "trøste" deg med at siden du er så bekymret for at Evenes kun har 1 bagasjebånd på innland så er det akkurat like mange som SVG har. Så trur dessverre ikke EVE er først i køen her.

Nei. Jeg er ikke bekymret for at Harstad/Narvik Lufthavn EVE, har kun et bagasje bånd på innland, men bare hørt at det er noen som syns det er litt dumt.
Når det største trøkket er.

For min del har det gått greit alle gangene jeg har reist til og fra flyplassen.

Joda, noe skjer i 2015 allerede, skal en tro det som står i avisen:

"Trafikkveksten ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes fortsetter, og i løpet av første kvartal 2015 blir sikkerhetskontrollen bygd om slik at det vil bli etablert et sluseløp til. [..] forteller lufthavnsjef Eirik Bergstedt."

http://www.ht.no/incoming/article10471636.ece

Back