Er det en pilot om bord?

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Tok et kjappt søk, og fant den ikke her inne....

http://reise.aftenbladet.no/reise/Hallo_-er-det-en-pilot-om-bord-36463.html

Et Lufthansa B744 på vei fra USA fikk en syk styrmann.....

En av pilotene på et Lufthansa Boeing 747-fly, på vei fra New York til Frankfurt, ble akutt syk.
Heldigvis fikk de hjelp fra en av passasjerene. En pilot fra et annet selskap befant seg tilfeldigvis om bord. Han steppet inn i cockpit og reddet situasjonen.

Enig med deg i det. Reddet er kanskje feil ordvalg, men bidro til å lette situasjone er vel mer passende.

Men det skal ikke stikkes unna en stol at det er lettere å være to i en cockpit, iallefall med hensyn til alle prosedyrer, kommunikasjon med flyveleder etc, som, skal gjøres i forkant av landing. :)

Hmmm.
Dette var jo Frankfurt til New York.
hvor langt flyr man før man begynner med 3 piloter ?
Er det over 9 timer ?

Eller er det selskap til selskap som styrer dette ?
Vi flydde LH fra Frankfurt til Chicago og da var det 3 piloter så jeg.

jeg skal innrømme at jeg hadde tenkt en tanke eller to hvis jeg satt 35.000 fot over altlanteren og det kom spørsmål fra besetningen på anlegget "om det finnes en pilot blant passasjerene" :)

Trodde da at de alltid var 3 piloter på en slik tur?

Hadde vel blitt mer bekymret hvis de etter at de spør om det er en pilot ombord hadde spurt "Har vi en passasjer ombord som er veldig god på Microsoft Flightsimulator?"

BF:colgate

Uten sammenligning forøvrig midt der ute over det store atlanterhavet spør en fra cocpit om det er noen som vet de har noe brennbart med seg i håndbagasjen evt i cargo. Særlig det med cargo fant jeg svært lite betryggende og kabinpersonalet hadde da lenge flydd rundt som ville høner og det hadde luktet brent ledning ganske lenge.
Dette var på LH534 flight fra FRA til CCS. Kompisen min ved siden av meg som er elektriker sa bare at dette luktet ikke bra.
De foran senket gassen til noe som kan minne om "tomgang" og la seg i "flytemodus" mens det ble søkt etter årsaken i overheadlockers og under seter. Kompisen min sa tørt(etter at vi hadde debatert spm som hender kommer "er det en lege ombord")at blir det spurt om en elektriker så faen heller om jeg er det:-)
Det var litt uggen stemning faktisk ombord mens jeg som mer en flyinteressert begynte å fortelle om mislykkede "ditchinger". Dette var før Hudson river.. Min far sa alltid at hvis han kunne velge mellom å nødlande på vann el til lands så ville han valgt land(åker hvis mulig). Med motorer bak derimot ville han ha valgt vann..
Et viltert atlanterhav derimot med en firemotors A-346 det så ikke så attraktivt ut. Når alt kommer til alt så er det intet alternativ..
Men etter feilsøking kom det fra cockpit at det var sikringsfeil på et av panelene med dertilhørende overoppheting og varmegang i noen sensorer(gud vet hva). De hadde kuttet sikringen og således sikkert feilsøkt korrekt som de i cockpit skal gjøre, funnet feilen og slått over på alternativt system(iht de foran i tuben):-)

Motorkraft kom på og alt forløp som rutine etter det. Her deler jeg ingen kritikk til personellet - vil tro de ikke visste så mye mer en oss. De foran er vel heller ikke utlært på el feil men har vel i sine standar prosedyrebøker en form for fremgangsmåte. Men jeg har stor forståelse av at de ikke kan gå ut med noe over PA da det sikkert er hektisk nok fremme:-)

Last edited:
Uten sammenligning forøvrig midt der ute over det store atlanterhavet spør en fra cocpit om det er noen som vet de har noe brennbart med seg i håndbagasjen evt i cargo. Særlig det med cargo fant jeg svært lite betryggende og kabinpersonalet hadde da lenge flydd rundt som ville høner og det hadde luktet brent ledning ganske lenge.
Dette var på LH534 flight fra FRA til CCS. Kompisen min ved siden av meg som er elektriker sa bare at dette luktet ikke bra.
De foran senket gassen til noe som kan minne om "tomgang" og la seg i "flytemodus" mens det ble søkt etter årsaken i overheadlockers og under seter. Kompisen min sa tørt(etter at vi hadde debatert spm som hender kommer "er det en lege ombord")at blir det spurt om en elektriker så faen heller om jeg er det:-)
Det var litt uggen stemning faktisk ombord mens jeg som mer en flyinteressert begynte å fortelle om mislykkede "ditchinger". Dette var før Hudson river.. Min far sa alltid at hvis han kunne velge mellom å nødlande på vann el til lands så ville han valgt land(åker hvis mulig). Med motorer bak derimot ville han ha valgt vann..
Et viltert atlanterhav derimot med en firemotors A-346 det så ikke så attraktivt ut. Når alt kommer til alt så er det intet alternativ..

Og hvordan endte denne historien da?

1: Vill brann og flyet styrtet?
2: Lukten forsvant og alle var enige i at det var en hyggelig tur?
3: Noe midt i mellom?

:colgate:

Tror ikke der er den større forskel på Cockpit på en B747 og en B767...Nogen er der jo naturligvis, men principperne er vel de samme..
den "nye" pilot skulle jo assistere den erfarne B747 Kaptain, så rimeligvis har der vel ikke været den helt store fare
Hilsen Ole

744 og 767 har mye likt, cockpiten ble designet i samme periode.
Like motoralternativ, FMC og MCP. Mange av hendler, knapper osv er også like.
Det burde være temmelig enkelt for en 767pilot å sette seg i høyresetet og gjøre en god jobb som PFN.

Ville man som passasjer med PPL-A meldt seg til kabinpersonalet? Jeg holder på PPL-A og tanken har av og til slått meg at hvis noe skulle skje der framme, vil jeg da være i en posisjon og "rekke opp hånda" dersom de trengte assistanse. Jeg ville jo funnet det naturlig at en tannlege melder seg hvis man trenger lege.

Uten at jeg kjenner historien nærmere har jeg vondt for å tro at man spurte passasjerene om det er piloter ombord for å unngå å skremme passasjerene.
Nå har det jo vært populært å hakke på ID-billetter som ansatte har muligheten til å nytte, men om jeg var interessert i noen til å hjelpe meg i et slikt tilfelle ville nok listen over ID-passasjerer ombord være første stopp i tillegg til evt. noen fra kabin.
Å ta noen med PPL inn i cockpit for å først forklare hvor ting er og hvordan diverse ting fungerer tror jeg ville ta mere kapasitet og tid enn det man evt. vil kunne vinne på det.

Back