Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'
Den grafen på toppen er gjenbruk fra en tidligere artikkeln i Nettavisen fra i fjor da det var noe storm om bruk av business class for offentlige tjenestefolk, etter at en eller annen komitè hadde vært på tur til en elleer annen landsby et varmt sted for å studere innvirkningen av varm og fuktig luft på krittforbrukt i barnehagene, eller noe tilsvarende fin moro.
At business class er langt mer utstrakt brukt enn man uttaler offentlig er vel ingen stor hemmelighet; men det som i mine øyner skiller klientellet mellom business cass og first (etter å ha noen titalls turer i business og snart ti i first rundtom på kloden) er i hovedtrekk følgende:
- business class er akkurat det det; business class, det er i hovedsak folk på forretningsreiser. Unntakene er opups hos noen selskap, brylluppsreise og folk som endelig får brent av noen poeng, og folk som ellers har relativt romslig økonomi.
- first class er de som har så mye penger at prisen ikke er en sak, og som ønsker mer privatliv, samt noen få i næringslivet som enten vil ha privatlivet, eller sitter høyt nok til at de kan ha det slik.
For å være veldig generaliserende, så ser man det same i lounger på bakken; hos Singapore Airlines sine lounger i Singapore er det flere ganger jeg har valgt å bruke business class siden av loungen selv om jeg kan gå på andre siden, av den enkle grunn at F-siden er en zoo av bråkete familier a la the Osbournes, og tar så lite hensyn til folk, mens business class siden er relativt stille, md tr til fire ganger så mange folk der. Unntaket her er rushtiden (kvelden i SIN, før alle flyr ut) og sommeren (når alle slipper inn på pappa eller mamma sitt gullkort (Hei SAS og UA).