ENKJ-ENTY-ENVA-ENBN-ENBO i Cub, og flytur i C-17

semmern

ScanFlyer Gold
Veteranflygruppa har akkurat fått restaurert Hamar Flyklubb sin gamle Army Cub, LN-ACJ. Med to timer på klokka tok jeg den med til Bodø Airshow på fredag, sammen med Tiger Moth'ene våre, LN-MAX og BDM, Bird Dog LN-WNB og Cornell LN-BIF. Vi fløy ruten som er i trådtittelen. Drittvær ut fra Kjeller til omtrent Elverum, nydelige vafler hos Tynset Flyklubb, fin tur over Dovre, og fra Værnes og nordover var det helt utrolig nydelig. Dette er den fineste flyturen jeg noen gang har hatt! 6 timer og 40 minutter i flytid ble det, men du verden så fantastisk gøy vi hadde det! Bodø Airshow er så veldokumentert her at jeg ikke vil legge ut noen av mine tragisk dårlige bilder tatt med Panasonic Lumix kompaktkamera, annet enn et par av de jeg tok på bakken, og selvfølgelig en del av de jeg tok under flyturen nordover :) Ble ingen bilder fra før Værnes, da kameraet lå bak i bag'en de første leggene av turen.

Bildene er tatt gjennom vinduene på Cub'en, så det er litt gjenskinn her og der, men jeg vil først og fremst vise hvor fantastisk vakkert Norge er, så det får dere leve med :)

P1060056.jpg

P1060059.jpg

Dagens tredje fuel stop i Brønnøysund
P1060062.jpg

P1060063.jpg

P1060064.jpg

P1060066.jpg

P1060067.jpg

Løs og slapp turformasjon :)
P1060071.jpg

Ylvingen i forgrunnen, Vega bak til venstre
P1060075.jpg

P1060083.jpg

P1060084.jpg

P1060085.jpg

P1060087.jpg

forts..

P1060090.jpg

P1060099.jpg

P1060103.jpg

P1060108.jpg

P1060110.jpg

P1060111.jpg

Bodø :)
P1060118.jpg

Her sto vi på display. Sikkert flere av dere som så oss :)
P1060119.jpg

Et stort øyeblikk. Fikk snakket litt med Wilhelm Mohr, og fikk han til å signere bagasjeluken til LN-BDM, ved siden av signaturen til Eric "Winkle" Brown fra Sola forrige helg. For en mann! Her snakker vi Spitfire-flyger og tidligere sjef for Luftforsvaret. Han var på gallamiddag i anledning 332 sitt 70-årsjubileum, i sin gamle messeuniform med tre gullstjerner på skuldrene. Litt av et syn!
P1060134.jpg

P1060133.jpg

Bodø i midnattsol lørdag kveld :)
P1060145.jpg

Flyene våre står igjen i Bodø pga Andøya Airshow neste helg. Vi fikk sitte på i en *litt* større maskin til Gardermoen :D
P1060159.jpg

P1060162.jpg

Kjempefine bilder og veldig fin rapport! :up: For et fantastisk vakkert land vi lever i! Dere i NRFK Veteranflygruppa får virkelig "luftet" dere i år! Blir vel en liten pause i juli, før det braker løs igjen?

Fin LN-ACJ er blitt! Da må jeg sette opp ACJ på "jaktlista" mi;

http://www.seabee.info/noah/noah_veteranfly.htm

Steinar
http://www.seabee.info

Ja, juli blir litt roligere, så blir det Geiteryggen og Jarlsberg i august, og Kjeller sin 100-års-"bursdag" i september, mm. :) Vi er heldige som får lov til å være med på så mye moro!

takk for at du tok oss med på turen, bokstavelig talt !! :)

Strålende flotte bilder, i tillegg til at dere i Veteranflygruppa gjør en kjempeflott jobb! Gleder meg til å se dere i lufta igjen :)

Velkommen til Andøya med gamlemaskina fra Hedmark Flyklubb. Har hatt én tur i LN-ACJ, flyr jo som en gammel dame :)

Hedmark flyklubb ja, beklager bommert :) Den flyr såpass rett at jeg kunne trekke meg litt ut av formasjonen og slippe stikka for å ta bilder av de andre. Første Cub'en jeg har vært borti hvor det er mulig :)

Back