• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Engine failure og moment

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Det er jo slik at at twinjets skal kunne fortsette å fly selv om en av motorene ryker. Jeg vil mene at å fly f.eks. en 738 med bare en av motorene burde gi et enormt moment. Hvordan unngår man at flyet flyr i sirkel rundt seg selv i slike tilfeller?
 
Et moment her er vel hvor langt ut fra kroppen motorene er plassert. Dette er vel sikkert tatt hensyn til under konstruksjon ?
 
Et spørsmål i så henseende: F.eks. når det gjelder plassering av motorer. Hva er det som bestemmer hvor motorene blir plassert på et fly ? Aerodynamikk, praktisk(når det gjelder vedlikehold) eller f.eks. rett og slett det estetiske ?
 
Et moment her er vel hvor langt ut fra kroppen motorene er plassert. Dette er vel sikkert tatt hensyn til under konstruksjon ?

Ja, på samme måte som det er viktig hvor langt bak rudder sitter, og hvor stort det er. Et langt fly trenger mindre rudder og halefinne, og dermed vil man spare drag.
77L er f.eks høyere enn 77W.

Når det gjelder moment er det kraft x arm som gjelder, så hvor mye skyvekraft motoren gir er like viktig som hvor langt fra lengdeaksen motoren er plassert.

Vedrørende plassering av motoren, så har estetikk ikke noe å si. Det er rett og slett for mye penger i bildet ved å plassere den på "riktig" sted ut fra et økonomisk synspunkt.
 
Last edited:
Så sideroret fungerer faktisk effektivt nok? Syns det er litt utrolig med tanke på hvor stor skyvekraft en jetmotor har :p Man kjører den muligens på svært lav effekt?
 
Så sideroret fungerer faktisk effektivt nok? Syns det er litt utrolig med tanke på hvor stor skyvekraft en jetmotor har :p Man kjører den muligens på svært lav effekt?

Hvis den ene av to motorer svikter under take-off, kan du være sikker på at man ikke kjører den motoren som fremdeles virker, på lav effekt.

For de som måtte ha interesse av å lese litt mer detaljert om dette, anbefaler jeg denne linken.
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...6pCXBQ&usg=AFQjCNFrJoVhVdyyRuMMJ1PAw6SZy1-lLQ
 
Last edited:
Så sideroret fungerer faktisk effektivt nok? Syns det er litt utrolig med tanke på hvor stor skyvekraft en jetmotor har :p Man kjører den muligens på svært lav effekt?

Hvis du regner på det, så vil mesteparten av kreftene fra motoren fortsatt virke i lengeaksen av flyet, selv om motoren sitter a-sentrisk. Kreftkomponenten som virker normalt på flyet er langt mindre. Dette er et vesentlig moment i designet av flyet fra grunnen av, nettopp at det skal kunne fly på en motor, akkurat som et firemotorsfly skal kunne fly på kun to motorer som virker kun på ene siden (ikke dermed sagt at det er dimensjonert for dette).

A380'en til QF, der ene motoren eksploderte, er et godt eksempel på dette. Det var ikke rare motorkraften som var tilgjengelig da flyet landet.
 
Det er vel slik at under take off må man være over en viss hastighet for at siderotet skal ha noe effekt ved motorkutt på den ene siden. Husker ikke i farten hva den hastigheten var, men 737-800 har lavere hastighet enn -300 for å kunne holde flyet kontrollert under take off ved kun en motor.
 
Back
Top