Endringer på BU's B737-205

raider66

ScanFlyer Rusty
Medlem
Endringer på BU's B737-205

Jeg har nettopp kjøpt dette bildet av LN-SUD på eBay. Tror det er et originalt Boeingbilde, siden det er tatt inne på Boeingramp'en på Renton.

Kan Stone eller noen andre her inne opplyse om når BU endret fargen på buken bak vingene på 737-205 fra aluminium til grå? Har sett flere av de første -205 maskinene med aluminiumfarget buk bak, men etter hvert ble det jo gråfarge der.

Videre lurer jeg også på når man begynte å montere de dråpeformede vingetipplysene? De er jo ikke montert på -SUD på dette bildet og de er heller ikke å se på bilder av andre tidlige -205 utgaver, f.eks -205C LN-SUA.

Espen
 

Attachments

  • LN_SUDa.jpg
    LN_SUDa.jpg
    80.6 KB · Views: 216
Last edited:
Re: Endringer på BU's B737-205

I og med at jeg er spesifikt nevnt skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan.
Lakkeringen av "lower empennage" skjedde jo før min tid, men jeg har en mistanke om at SUI var den første som ble levert slik, altså i november 1975. Men det kan også ha vært SUH i mai året etter. De eldre ble vel da også rimeligvis lakkert slik i forbindelse med C-sjekkene den vinteren, såvidt jeg har forstått. Men, som sagt, dette er jeg ganske usikker på. Merk også at SUP var delvis lakkert allerede i 1971: http://www.airliners.net/photo/Braa...OxNuJJLSN0TadBeKhZejOxuMkZcb2gxSnGdb1B0YJNkM=

Logo lights på vingetippen kom senere. SUM var den første som ble levert med dem installert sent i 1977, og alle senere hadde dem fra levering. Retrofit på de eldre mener jeg startet i 1982 (eller 1983?), og alle -205'ere fikk dem installert fortløpende i forbindelse med C-sjekk.
Senere lease-maskiner som LN-BRL, N197AL og N197JQ fikk dem aldri.
 
Re: Endringer på BU's B737-205

Takk Stone! Du skuffer aldri :-)

Etterhvert var det mer en "lower empennage" som ble malt lysegrå. Alt under den nederste hvite stripen av "cheatline" ble grå bak vingen på alle -205 maskinene.

Espen
 
Last edited:
Re: Endringer på BU's B737-205

Etterhvert var det mer en "lower empennage" som ble malt lysegrå. Alt under den nederste hvite stripen av "cheatline" ble grå bak vingen på alle -205 maskinene.
Ja, det var jo i grunnen hele nedre del under cheatline jeg forsto at du mente. Hva som ligger bak det lakkerte feltet helt under på SUP vet jeg ikke.
 
Re: Endringer på BU's B737-205

Jeg har også observert at -SUD, -SUP og -SUS (bl.a bilder på Google) i første fargeskjema har operert uten Braathens SAFE dekal rundt øvre del av bakre passasjerdør på venstre side.

Nok en interessant detalj synes jeg :-)

Espen
 
Re: Endringer på BU's B737-205

Jeg er ganske sikker på at LN-SUI var det første flyet som ble levert med grå undersiden bak vingen. Og at det fra 1975 ble slik at de malte om de andre etter hvert.

Leg også merke til at de fleste flyene hadde grå markering rundt dører og nødutganger når de ble levert nye fra Boeing. Disse ble lakkert om til røde av BU etter hvert.
 
Back
Top