En sveip bortom Alpene.

Polaris

Free Luigi
For et par år siden hadde Tromsø Flyklubb tilbud om å fly folk rundt øya for en billig penge. Min far hadde helt vanvittig lyst til dette, men lille(fjortis)-Polaris satte foten ned og stadfestet at hun hatet å fly og han hadde bare med å snu snuten på bilen hjem.

Som seg hør og bør er det dermed regelrett surrealistisk for litt-mer-voksen-Polaris at hun i dag har flydd propellfly for første gang i sitt liv. Mens sjøen gikk hvit ute i sundet, satt hun på venstresiden i et Piper Warrior III med et glis større enn størst og far i baksetet. Det ristet og det humpet iherdig - inkluderende Polaris' verste skrekk: "nedhumpene" hvor du føler du mister "bakken under beina" - men hva gjorde vel det?!

Fra baksetet proklamerer farsan "detta e kordan det føles å fly orntlie fly!", og Polaris kunne stolt konkludere med at å fly ordentlige fly er ganskeveldigfantastisksuper artig det. Hun kunne tilogmed svinge og styre litt hun, og ikke var det skummelt! (Slik som det var å ta kjøretimer med bil, det var skummelt det….)

Mulig jeg har blitt bitt av en fryktelig dyr og skummel avhengighet som ikke gir slipp på seg med det første…. Når instruktørmannen attpåtil var en skikkelig allright type som jeg følte meg "på linje med", frister det jo ikke noe mindre. Jeg bestiller førstepremien i Vikinglotto i dag!

Her er et par bilder jeg tok over Lyngsalpene på 6000 fot.

4384982904_ba24870eea.jpg

4384984408_8fa50329d3.jpg

4384217395_90ae96d6b0.jpg

Såvidt jeg husker var dine første innlegg her på forumet anmodninger om hjelp til å overvinne flyskrekk. Du har jammen kommet langt! Fine bilder også!

Artig å se hvordan flyskrekk og flykunnskap har endret seg gjennom 800+ innlegg her. Happy landings!

LN-TOS er et flott fly. Hadde en backseat-tur med den over Malangen. Flotte bilde...

Utsjekk på Piper coming up :)

Hehehehe, ikke verst at bildene falt i smak da. De er tatt gjennom litt dirty pleksiglassvindu med et gammalt kompaktkamera.

Takk for gratulasjoner og whatnot, er rimelig høytflyvende enda!

Om jeg nå ikke vinner på Vikinglotto så kan det jo allikevel være muligheter for rundtur her i nord til neste sommer, BSSW? Hvis jeg tar opp et kjempelån så skal det vel gå an å få flydd opp til den tid :colgate: ;)

Om jeg nå ikke vinner på Vikinglotto så kan det jo allikevel være muligheter for rundtur her i nord til neste sommer, BSSW? Hvis jeg tar opp et kjempelån så skal det vel gå an å få flydd opp til den tid :colgate: ;)
Jeg er med jeg ;)

Et godt eksempel på hvor gøy du hadde det må være det bildet du viste meg ;) Få det ut! ;) ;)

Fra flyskrekk til PPL-kandidat på under ett år må sies å være imponerende ja. :devot:

Bra jobba. :)

Nydelige bilder var det også. :up:

Føyer meg til rekken av grattulanter :nor
Synes dette hørtes spennende ut. Og fine bilder ble det også, selv om det ikke var noen fototur.
Skulle ha visst du var ute å fløy så jeg kunne tatt noe "eksterne" bilder av take-off/landing.
Dette kan bli en ny serie i "FlyNytt" evt. bok: "Fra flyskrekk til PPL-kandidat på under ett år" (som Madman sier).
Lykke til videre Polaris.

Dette kunne vært deg :up:
Tok bildene bare noen dager før "Team Polaris" fløy over Alpene ;)

IMG_4366-2x3.jpg

IMG_4381-2x3.jpg

Fant dette bildet i arkivet av to flytyper du kjenner godt ;)

Du begynte din flykarriere i det store og fortsatte i det lille :)
IMG_9236-2x3.jpg

Nå var det ikke helt 737-700 jeg begynte "min omvendelse" i, men du har jo forsåvidt rett i at det var i et B737-fly...hehe.

Ellers er det artig med en sånn størrelsessammenlikning. Flere av mine venner som aldri har vært redd for å fly stilte seg skeptisk til tanken på å fly noe "så bittelite". At jeg ikke var mer nervøs før turen er nesten litt rart!

Fine bilda, tror det er en kar som driver med siste del av den såkalte "C-blokka" i PPL-A'en sin som var nede i Bardufoss når du tok bilde av LN-TOS der... :)

Har en video fra turen, bl.a med overflyvning over bratte snøkledde tinder - men jeg vet ikke om det er noe interesse for slikt.

Jeg må også gratulere med turen i småfly, og flotte bilder var det også. Det er artig å sitte på med småfly, spesielt sjøfly-det har jeg opplevd flere ganger enn på hjul!:)

På det jeg har fått for meg kalles noe sånn som "artificial horizon", iallefall den blå greia hvor du ser flyet i forhold til horisonten, så ser jeg det er en svart og en hvit trekant øverst på den. Er det det samme som på dette bildet;

4225937750_a9d6afc255.jpg
*

Hvor du har "true heading" og ... den der andre headingen, som er resultat av vinden som dytter i flyet? (Amatørmessig forklart, selvsagt vb-:o )

Jepp, den ene viser hvilken vei flyet beveger seg, mens den andre viser hvilken vei flyet peker. Det gjelder da på 737'en. De pilene på den kunstige horisonten vet jeg ikke hva er for noe.

Er ikke den svarte trekanten kun skyggen av den hvite? Den hvite viser vel hvor mange grader krengning du har, kan avleses på de hvite strekene som er tegnet rundt den kunstige horisonten.
Og nei, det er ikke det samme som det du henviser til på det andre bildet, men heller det som kan skimtes i toppen av den kunstige horisonten på primary flight display helt til høyre på det andre bildet.

Back