En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK

Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Er ikke mye stakkars spanjol der. Makan til udugelig fyr på radioen. På en flyplass som JFK bør man være i stand til å ta en standard read-back.
All honør til stakkaren i tårnet som løste floken etter en stund.

Det var forresten bare 2 eller 3 på vakt på JFK når dette skjedde, sterkt underbemannet.
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

"I'm from Barcelona - I know nothing....":D Que...?
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Originally posted by captaink


Det har alltid forundret meg hvordan piloter fra en mengde land inkludert og spesiellt østsone får lov å operere uten engang basic engelskkunnskaper.

Man kan sitte og undre seg en hel dag på jobb og høre på piloter som enten ikke forstår hva som blir sagt eller ikke klarer å gjøre seg forstått. At ATC orker og gidder er en annen sak.:nor

Jeg undrer meg også ofter over det samme, men da gjelder det stort sett nordmenn...
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Hørte gjennom det tidligere i dag, og ble en smule overrasket over tonen til fyren i tårnet. Dog, han hadde jo retten på sin side, men han var ikke akkurat beskjeden:biggrin
Men ja, et piloten i IB-maskinen ikke engang greide å gi en riktig readback er jo ikke veldig lovende for å si det mildt :S
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

CDG er vel en tikkende bombe siden froskene ikke gidder snakke engelsk på hjemmebane....
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Originally posted by P.A. VIKING


CDG er vel en tikkende bombe siden froskene ikke gidder snakke engelsk på hjemmebane....
Nå er fransk et offisielt ICAO-språk og man kunne snu på det. CDG er en tikkende bombe fordi norske piloter ikke klarer en fornuftig readback på fransk!

Engelsk (eller nesten-engelsk) er ett av fem offisielle ICAO-språk. De andre er fransk, spansk, russisk og kinesisk.
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Originally posted by LN-KOG

Engelsk (eller nesten-engelsk) er ett av fem offisielle ICAO-språk. De andre er fransk, spansk, russisk og kinesisk.

...og der betyder at alle piloter skal kunne tale og forstå engelsk, fransk, spansk, russisk og kinesisk??? :naughty:
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Originally posted by PP


Originally posted by LN-KOG

Engelsk (eller nesten-engelsk) er ett av fem offisielle ICAO-språk. De andre er fransk, spansk, russisk og kinesisk.

...og der betyder at alle piloter skal kunne tale og forstå engelsk, fransk, spansk, russisk og kinesisk??? :naughty:

Det betyr bare at vi i den anglofile delen av vesten ikke skal sette oss så høyt på vår hvite ganger å le av andre som faktisk snakker ett av de offisielle luftfartsspråkene. Man kan jo se for seg at alle fly som skal fly over f.eks. Frankrike en dag måtte svare på fransk for å få overflygingstillatelse. Da ville det blitt godt om plassen...
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Uansett var problemet at spanjolen ikke pratet engelsk, ikke at ATC ikke pratet spansk.
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Enig, den med offisielle ICAO-språk er jeg én av mange som ikke kjøper. Det viser heller svakheten med ICAO, og undergraver egentlig hele organisasjonens betydning. I desember 2001 sa ICAO seg riktignok villig til å undersøke muligheten for å gjøre engelsk til det offisielle språket i luftfarten, men særlig Frankrike, samt franske deler av Canada sa seg svært motvillig. :naughty: Så vi sitter fortsatt med dagens situasjon.

LN-KOG, det er ikke riktig at man skal lære seg readback på alle mulige språk fordi folk som Lucien Bouchard oppe i Quebec er redd for at det franske språk er truet! Det handler om å fremme sikkerheten, ved å gi alle som opererer i luftrommet Situational Awareness. Noe som er helt essensielt for å få godt trafikkbilde. Viktig å legge til at det ikke bare er i Frankrike man ser dette naturligvis, også mange spansktalende land samt andre steder jeg sikkert ikke vet om :up:

Det rette begrepet for CDG er vel heller at bomben fortsetter å tikke!
I 2000 ble en britisk styrmann drept da vingetuppen på en Air Liberté MD-83 kuttet gjennom cockpiten på flyet deres. I rapporten anbefaler BEA blant annet:

"a systematic use of the English language for air traffic control at Paris Charles de Gaulle, as well as the extension of this measure to other (French) airports with significant international traffic.”

Hadde de britiske pilotene hørt take-off klareringen blitt gitt på engelsk, er sjansen stor for at denne ulykken aldri hadde skjedd. Det er egentlig alt man trenger for å bevise at det de driver med der nede er useriøst og politisk svada.

BEA er den franske havarikommisjonen. Hele rapporten finnes her
http://www.bea-fr.org/docspa/2000/f-ed000525a/pdf/f-ed000525a.pdf

Synes også JFK-kontrolleren var unødvendig hylende og skrikende, lite profft på en så stor flyplass. Men det samme gjelder for en IB-pilot som ikke klarer å read back en hold-short klarering. Det er en grunn til at de er så hårsåre på akkurat dét...
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Det ser ut som noen her inne har misforstått litt...

Dette er de generelle regelene, sitater fra ICAO Annex 10, Volume II, kapittel 5.

5.2.1.2.1 The air-ground radiotelephony communications shall be conducted in the language normally used by the station on the ground or in the English language.

Note 1.— The language normally used by the station on the ground may not necessarily be the language of the State in which it is located. A common language may be agreed upon regionally as a requirement for stations on the ground in that region.

Note 2.— The level of language proficiency required for aeronautical radiotelephony communications is specified int he Appendix to Annex 1.

5.2.1.2.2 The English language shall be available, on request from any aircraft station, at all stations on the ground serving designated airports and routes used by international air services.
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Hvem har misforstått hva..? Det står jo svart på hvitt at man kan snakke sitt eget språk på radioen, men at fly som snakker på engelsk får svar på engelsk. Det er jo ikke dette jeg refererte til ved CDG-ulykken. Klart britene fikk klareringer på engelsk, men take-off klareringen til Air Liberté ble gitt på fransk, britene forsto ikke dette, entret rullebanen ved en feiltagelse, uten å være klar over at det kom en MD 83 i 140 knop nedover banen mot de. Innen de oppdaget den, var det for sent. Unødvendig tap av liv. ICAO burde få ut fingeren og kreve at det snakkes engelsk til alle på alle internasjonale flyplasser i alle land! :up:
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Jeg mente ikke at du (men for eksempel LN-KOG) hadde misforstått litt. ;)

Forøvrig er jeg enig i at det på travlere internasjonale flyplasser bør innføres kun ett radiotelefonispråk. Uansett hva enkelte språkmektige pesoner på forumet måtte mene, er nok engelsk det eneste fornuftige alternativet. Men det er neppe så enkelt som å si at ICAO må få ut fingeren. Medlemslandene må nok bli nogenlunde enige først...
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Jeg tror ikke en eneste flygeleder i Norge er imot at all RT skal foregå på engelsk verden rundt. Desverre står feilrettet nasjonal stolthet i veien for det.

Når det gjelder knekten på lydbåndet, så var ikke akkurat flygeleder veldig klar i talen til han karen heller til tider, og var generellt pirkete. Litt lite løsningsorientert ei stund der!
Crew som er dårlig i engelsk er desverre en del av virkeligheten, og man bør innrette sin metodikk deretter. (f.eks, man kjører ikke tight når man har MIL piloter fra tidligere østblokkland i teigen, da lager du ris til egen bak.)

En enkel "hold position" når han var klar over at IB knekten ikke var med på notene hadde holdt, så tatt det fra der.

Når det gjelder tonen, så skal man jo prøve å la være så langt det går, men enkelte ganger så må man kjøre "klartekst"!

.....'noen' hintet mandag kveld til, at diverse sjøkonge-piloter burde anskaffe høreapparat.....noen ganger er lunta bortbrent....
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Kan nevnes at AF prøvde å innføre en English-only-policy på CDG etter denne ulykken. Den franske regjeringen svarte med en uttalelse om at de ville støtte alle flygere og ATCer som fortsatte å snakke fransk på tross av AF sin nye policy. Den tidligere nevnte Bouchard er/var guvernør (Premier) i Quebec. Han sa på et statsbesøk til Frankrike at AF sin idé om å bare snakke engelsk på CDG var skandaløs, og at han personlig ville ta opp saken både med flyselskapet og med kulturministeren selv. "Franskmenn må være på vakt, og innse at språket deres er truet" :devot:

Rart det blir krig her i verden?:nor
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

http://www.hangar.no/articles/700/1/Alvorlig-ulykke-avverget-i-siste-liten

Og i Birmingham gikk det nesten galt her om dagen da ett fly fra Iran ikke skjonte engelsk og forsokte aa lande paa en "opptatt" rullebane.:naughty:


.....Yes, we have no bananas!
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Er linken nede nå eller hva skjer?
 
Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Tror arkivene dems slettes etter x antall dager.
 
Back
Top