En reise gjennom Tsjernobyls forbudte sone - en anbefaling

Polaris

Free Luigi
https://www.youtube.com/watch?v=jGPjj4B_jEk

Denne 2,5 timer lange Youtube-videoen anbefales på det aller varmeste :) Se bort fra en del dumme overdrivelser og at de konstant er helt nolduser på hva strålingsenheten Sieverts er for noe - så er videoklippene og klippingen ganske unik. Aldri opplevd følelsen av å være "der selv" så sterkt som i denne videoen, og jeg har sett mye rart på youtube :)

Det der er to og en halv-times bortkastet tid. Riktgnok noen kule bilder i og over Pripyat, men resten er jo bare tull. Hvis man skal lage noe som skal se ut som ulovlig nybrottsverk, bør man holde seg unna godt opptråkkede stier. Det flyter over av turister der inne, de fleste gidder bare ikke bruke mer enn en dag på det.

Fyren har i det minste en fin maske. Ikke mange som bærer maske i det daglige. God balanse har han også.

Artig å se antenna til den russiske hakkespetten på nært hold.

Var inni mange av de samme husene og var oppe på et høyere tak, men antenna klatret jeg ikke opp i. Det var ganske vanlig at guidene tok en med slike steder så han fremstilte det som mer grensebrytende enn hva det var. Hadde også meter meg meg som ga lyd fra seg. Traff også på en rev.

Tok endel VR-bilder og guiden var veldig redd for at han skulle bli synlig på bildene mine.

attachment.php

Så ganske mye rart...
attachment.php

Attachments

• tjerno.jpg
    tjerno.jpg
    127.4 KB · Views: 354
  • tjerno2.jpg
    tjerno2.jpg
    185.6 KB · Views: 358
Det der er to og en halv-times bortkastet tid. Riktgnok noen kule bilder i og over Pripyat, men resten er jo bare tull. Hvis man skal lage noe som skal se ut som ulovlig nybrottsverk, bør man holde seg unna godt opptråkkede stier. Det flyter over av turister der inne, de fleste gidder bare ikke bruke mer enn en dag på det.

Forstår hva du mener, derav min egen kommentar om å se bort fra "overdrivelser". Synes allikevel at gopro-filmingen gir et unikt innblikk i hvordan det ser ut - selv om det er opptråkkede stier så har jeg aldri sett de filmet før, og aldri i en "story" hvor man kan følge de på kartet og se "velkjente" landemerker.

Må allikevel si at det etter min mening framgår av videoen at det er et utbredt fenomen med såkalte "stalkers" som bevger seg rundt der, og at de derfor har den Ukrainske guiden sin med seg for å vise de de mest kjente rutene osv. Det er også helt legitimt at de hele tiden er "skittish" og er redde for å bli tatt. Så et foto på instagramsiden til han guiden hvor han ble arrestert av militærpolitiet for å bevege seg i "forbudt sone" ulovlig. Militæret i Ukraina er ikke akkurat kjent for å være runde og bedagelige :p

https://www.instagram.com/p/B4Zyc_4oPF8/

En annen funfact er at han med maska (forøvrig fra Litauen, slik jeg forstod det) klatrer opp i "pariserhjulet" i Pripyat uten å ha med seg måleinstrument. Han setter seg ned i en av kabinene. Dette ferris-wheelet er en hotspot for Beta-stråling og kan være svært farlig å berøre på feil plass...

https://chernobyllab.com/discover/blog/ferris-wheel-of-pripyat

Specifically, one of accessible cabins of the Ferris wheel features a powerful 137Cs localized hotspot with the β-flux > 100,000 particles * cm2 / min and power of dose power rate γ > 180 µSv/h, and in the same time — 238Pu and 235U, which looks like a conglomerate of so-called hot particles transported by dust (from helicopter propellers?) and washed inside the cabin.

Forøvrig en funfact kopiert ut av den nettsiden som kanskje robertaas kan besvare? Jeg kan ikke besvare det...

There is one more, pretty funny secret out there. Those who has been to Pripyat's amusement park, definitely noticed a barbed wire on concrete poles close to the wheel. We suggest our readers try to find out, why it is there. Hint: it is not related to isolation perimeter of the city, but very much connected to doors.

Forøvrig en funfact kopiert ut av den nettsiden som kanskje robertaas kan besvare? Jeg kan ikke besvare det...
Joda, det var piggtråd enkelte steder.
attachment.php

Slik jeg leste det var det for å sperre ferdsel til områder som var farlige pga ting som kunne falle ned og områder som ikke var tilstrekkelig dekontaminert. Guidene visste om et par steder hvor målerne tok av.

attachment.php

Det var også noen veggmalerier som så ut til å være av nyere dato og som skulle vise hvordan naturen hadde tatt over med dyr, men også med malerier av maskerte folk... som han i videoen... som klatret over gjerder.

attachment.php

Attachments

• tjerno3.jpg
    tjerno3.jpg
    122 KB · Views: 279
  • tjerno4.jpg
    tjerno4.jpg
    258.1 KB · Views: 288
  • tjerno5.jpg
    tjerno5.jpg
    261.3 KB · Views: 291
Back