En moden kvinne, noen brasilianske smårips og en feit fransøse.
Dette var bare noen av mine "erobringer" på høstferien til Nord-Amerika, i tillegg kom en gris og en gal hund. :up:
Ettersom det begynte å nærme seg to og et halvt år siden sist jeg besøkte den vestlige halvkule (London vest for Greenwich teller ikke...) følte jeg at det begynte å bli på tide med en tur, og ettersom jeg for tiden har kjente i både Ottawa og Washington, D.C. ble det lagt inn stopp i begge disse byene, i tillegg til Montreal, Toronto og New York City.
Har lenge ønsket å fly MD-11 før Martins arbeidsgiver bygger om alle til fraktere, derfor falt valget på KLM til Montreal (YUL). Dette ga meg også muligheten til å fly hjem med AFs A380 fra New York (JFK).
Den endelige reiseruten ble seende ut som følger:
OSL-AMS-YUL//YYZ-ATL-DCA//JFK-CDG-OSL
OSL-AMS
KL1144
737-700WL
Economy Class
KLM tilbyr online innsjekk 30 timer før første avgang, noe som med en avgangstid for KL1144 klokken 11:55 betød at innsjekk åpnet 5:55 på morgenen. Fem minutter senere var jeg på plass foran PCen. Som alltid hadde jeg bestilt reidarklasse, men under innsjekk fikk jeg tilbud om å oppgradere til C på strekningen AMS-YUL til en overkommelig pris. KLM reklmerer med at paid upgrade gir akkurat de samme rettighetene som vanlig C-klasse billetter, med unntak av mengden innsjekket bagasje. Ettersom jeg aldri har fløyet C før fant jeg ut at jeg skulle oppgradere, selv om KLM ikke akkurat har den fresheste C-klassen. Betalte med MasterCard, fikk valgt sete 6J (som i følge seatguru.com er det beste vindussetet i KLMs MD-11, og fikk opp en kvitteringsside hos KLM som viste beløpet jeg hadde blitt belastet og det nye setenummeret. Denne printet jeg (heldigvis) ut, og jeg fikk også en bekreftelsesmail fra KLM om at oppgraderingen var OK. Derimot fikk jeg en feilmelding da jeg skulle printe ut boardingpasset om at det nye setenummeret ikke kunne vises, men at jeg ville få et nytt på flyplassen. Ble ikke så veldig bekymret, da jeg tenkte at dette sikkert var en smal sak å fikse for folkene på Gardermoen. Yeah, right...
Tok Flybussekspessen til OSL, men fant ikke noe trådløst nett. Gikk rett til KLMs innsjekk og ble motatt på engelsk av fyren i innsjekkingsskranken. Jeg antok at han trodde jeg var utlending, så jeg svarte ham på norsk, men det viste seg at det tydeligvis var han som ikke kunne norsk. Jeg forklarte problemet med setet, viste frem oppgraderingskvitteringen osv., men reservasjonen viste fortsatt 15J, som var det gamle økonomiklassesetet mitt. Han merket imidlertid bagasjen min med priority, og sa at de kunne ordne nytt boardingpass på AMS, ettersom de visstnok skulle ha bedre tilgang til systemer der. Slo meg til ro med dette, de jeg også gikk ut i fra at dette ville være en smal sak for KLM i AMS å fikse. Yeah right…
Sikkerhetskontrollen gikk som vanlig kjapt (ca. 2 minutters ventetid), deretter bar det rett til gaten. Der sto flyet allerede, og boarding startet i tide. Selve boardingen var vel nærmest en studie i hvordan dette ikke skal gjøres. KLM skal riktignok ha for at de skilter priority boarding til venstre og general boarding til høyre. Dessverre overvurderer de nok sitt publikum hvis de forventer at Ola Dunk er i stand til å følge skrevne instruksjoner og tenke selv, fremfor å herme etter personen foran dem i køen. Tror nok det var ganske mange ”vanlige” pax som stilte seg i prioritykøen, for å si det sånn. Det var tre damer som bamannet skranken, en for prioritykøen og to i den andre. Plutselig forsvant imidlertid damen i prioritykøen ned broen og inn i flyet, slik at prioritykøen stoppet helt opp, mens de to andre fortsatte å boarde bermen. Dette gikk ikke upåaktet hen blant ”eliten”, og etter en del høylydte bemerkninger fra dem innså nok de to andre damene tabben, og den ene gikk over til prioritykøen.
Vel om bord fant jeg setet mitt langt foran i økonomikabinene. Flyet var 737-700WL som virket ganske ny. Den hadde seter av den nye, tynne typen. Benplassen var upåklagelig og besto knyttnevetesten. Nå skal det imidlertid sies at seteraden var ganske nært gardinen, så det er mulig at det faktisk var benplass som i C-klasse. Merket nok også en viss "tresmak" når vi nærmet oss AMS. Et annet lite minus er at det er to små elekronikkbokser plassert mellom setebenene.
En av pilotene kom over høyttaleren og sa at vi hadde alle pax om bord, og derfor kom til å starte tidlig. Flytiden til AMS skulle også bli kortere enn oppsatt. Glimrende, tenkte jeg, mer tid til å tilbringe i loungen på AMS. Yeah right…
Etter avgang fløy vi nordover et stykke, før vi vendte snuten sørvestover mot AMS. Passerte blant annet Utøya (som jeg aldri ville kjent igjen før 22. juli) og det jeg innbiller meg må ha vært Jomfruland.
Serveringen bestod av gratis kaffe, kald drikke, og to doble brødskiver med henholdsvis Gouda og kylling. Brødskivene var gode og virket ferske. Ikke noe fancy, men langt bedre og mer mettende enn det man får hos for eksempel Lufhansa, for ikke å snakke om hos vårt hjemlige ”fullserviceselskap”. Valgte Coca-Cola til maten, da jeg hadde antydning til hodepine, og dessuten antok at det ville bli nok tid til i hvert fall et par Heineken i loungen på AMS. Yeah right…
Landet som lovet før tiden i AMS, og parkerte ytterst på pir B. Gikk hurtig og målbevisst mot Crown Lounge i den internasjonale sonen. Passkontrollen gikk greit, de hadde en slags fast track for C-klasse, men det var litt dårlig merking og forvirring blant folk.
Dette var bare noen av mine "erobringer" på høstferien til Nord-Amerika, i tillegg kom en gris og en gal hund. :up:
Ettersom det begynte å nærme seg to og et halvt år siden sist jeg besøkte den vestlige halvkule (London vest for Greenwich teller ikke...) følte jeg at det begynte å bli på tide med en tur, og ettersom jeg for tiden har kjente i både Ottawa og Washington, D.C. ble det lagt inn stopp i begge disse byene, i tillegg til Montreal, Toronto og New York City.
Har lenge ønsket å fly MD-11 før Martins arbeidsgiver bygger om alle til fraktere, derfor falt valget på KLM til Montreal (YUL). Dette ga meg også muligheten til å fly hjem med AFs A380 fra New York (JFK).
Den endelige reiseruten ble seende ut som følger:
OSL-AMS-YUL//YYZ-ATL-DCA//JFK-CDG-OSL
OSL-AMS
KL1144
737-700WL
Economy Class
KLM tilbyr online innsjekk 30 timer før første avgang, noe som med en avgangstid for KL1144 klokken 11:55 betød at innsjekk åpnet 5:55 på morgenen. Fem minutter senere var jeg på plass foran PCen. Som alltid hadde jeg bestilt reidarklasse, men under innsjekk fikk jeg tilbud om å oppgradere til C på strekningen AMS-YUL til en overkommelig pris. KLM reklmerer med at paid upgrade gir akkurat de samme rettighetene som vanlig C-klasse billetter, med unntak av mengden innsjekket bagasje. Ettersom jeg aldri har fløyet C før fant jeg ut at jeg skulle oppgradere, selv om KLM ikke akkurat har den fresheste C-klassen. Betalte med MasterCard, fikk valgt sete 6J (som i følge seatguru.com er det beste vindussetet i KLMs MD-11, og fikk opp en kvitteringsside hos KLM som viste beløpet jeg hadde blitt belastet og det nye setenummeret. Denne printet jeg (heldigvis) ut, og jeg fikk også en bekreftelsesmail fra KLM om at oppgraderingen var OK. Derimot fikk jeg en feilmelding da jeg skulle printe ut boardingpasset om at det nye setenummeret ikke kunne vises, men at jeg ville få et nytt på flyplassen. Ble ikke så veldig bekymret, da jeg tenkte at dette sikkert var en smal sak å fikse for folkene på Gardermoen. Yeah, right...
Tok Flybussekspessen til OSL, men fant ikke noe trådløst nett. Gikk rett til KLMs innsjekk og ble motatt på engelsk av fyren i innsjekkingsskranken. Jeg antok at han trodde jeg var utlending, så jeg svarte ham på norsk, men det viste seg at det tydeligvis var han som ikke kunne norsk. Jeg forklarte problemet med setet, viste frem oppgraderingskvitteringen osv., men reservasjonen viste fortsatt 15J, som var det gamle økonomiklassesetet mitt. Han merket imidlertid bagasjen min med priority, og sa at de kunne ordne nytt boardingpass på AMS, ettersom de visstnok skulle ha bedre tilgang til systemer der. Slo meg til ro med dette, de jeg også gikk ut i fra at dette ville være en smal sak for KLM i AMS å fikse. Yeah right…
Sikkerhetskontrollen gikk som vanlig kjapt (ca. 2 minutters ventetid), deretter bar det rett til gaten. Der sto flyet allerede, og boarding startet i tide. Selve boardingen var vel nærmest en studie i hvordan dette ikke skal gjøres. KLM skal riktignok ha for at de skilter priority boarding til venstre og general boarding til høyre. Dessverre overvurderer de nok sitt publikum hvis de forventer at Ola Dunk er i stand til å følge skrevne instruksjoner og tenke selv, fremfor å herme etter personen foran dem i køen. Tror nok det var ganske mange ”vanlige” pax som stilte seg i prioritykøen, for å si det sånn. Det var tre damer som bamannet skranken, en for prioritykøen og to i den andre. Plutselig forsvant imidlertid damen i prioritykøen ned broen og inn i flyet, slik at prioritykøen stoppet helt opp, mens de to andre fortsatte å boarde bermen. Dette gikk ikke upåaktet hen blant ”eliten”, og etter en del høylydte bemerkninger fra dem innså nok de to andre damene tabben, og den ene gikk over til prioritykøen.
Vel om bord fant jeg setet mitt langt foran i økonomikabinene. Flyet var 737-700WL som virket ganske ny. Den hadde seter av den nye, tynne typen. Benplassen var upåklagelig og besto knyttnevetesten. Nå skal det imidlertid sies at seteraden var ganske nært gardinen, så det er mulig at det faktisk var benplass som i C-klasse. Merket nok også en viss "tresmak" når vi nærmet oss AMS. Et annet lite minus er at det er to små elekronikkbokser plassert mellom setebenene.

En av pilotene kom over høyttaleren og sa at vi hadde alle pax om bord, og derfor kom til å starte tidlig. Flytiden til AMS skulle også bli kortere enn oppsatt. Glimrende, tenkte jeg, mer tid til å tilbringe i loungen på AMS. Yeah right…
Etter avgang fløy vi nordover et stykke, før vi vendte snuten sørvestover mot AMS. Passerte blant annet Utøya (som jeg aldri ville kjent igjen før 22. juli) og det jeg innbiller meg må ha vært Jomfruland.

Serveringen bestod av gratis kaffe, kald drikke, og to doble brødskiver med henholdsvis Gouda og kylling. Brødskivene var gode og virket ferske. Ikke noe fancy, men langt bedre og mer mettende enn det man får hos for eksempel Lufhansa, for ikke å snakke om hos vårt hjemlige ”fullserviceselskap”. Valgte Coca-Cola til maten, da jeg hadde antydning til hodepine, og dessuten antok at det ville bli nok tid til i hvert fall et par Heineken i loungen på AMS. Yeah right…

Landet som lovet før tiden i AMS, og parkerte ytterst på pir B. Gikk hurtig og målbevisst mot Crown Lounge i den internasjonale sonen. Passkontrollen gikk greit, de hadde en slags fast track for C-klasse, men det var litt dårlig merking og forvirring blant folk.
Last edited: