dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Jeg er en stolt Woke dude bosatt på en Woke øy (Verdens beste øy - siden Lillestrøm ikke er en øy) - vondt værre er jeg og en DEI ansatt - så jeg finner meg best tilrette her blant TripReports Live og Historiske…..denne blir historisk på en måte, den ikke Historiske delen er at jeg skal reise med en Woke Ferge (Hybrid) i 2026, men historisk skal jeg til Boeing Field og Museum of Flight !
For Historie - engang for lenge lenge siden når SK 941 CPH - ORD ble operert av en Austrian A310 og jeg rotet med en SAS Ansatt Norsk Amerikanerinne i Chicago (lenge før jeg oppgraderte til den lille Italienerinnen - som også var SAS Ansatt). Så jeg var en SK 941/942 dude før jeg ble en SK 937/938 historisk var det DC-10-30 / A 310 i SK 941 / 942 perioden - mens det var 767-383 til Seattle…
SAS hadde kontor i denne bygningen:
Akkurat der «skråtaket» begynner og jeg var ofte med på jobb - var til hjelp med noen utrolige Amadeus Fare Calculations - men jeg fant et lager med mye rart, tror de hadde bare dratt med seg allt og stappet ting og tang inne i dette rommet. GULLGRUVE !! Her fant jeg en gammel reklame plakat fra slutten 50 tallet fra den tiden SK 941 / 942 ble operert med DC-7C Seven Seas. (Dessverre var dette mange år før iPhone ;-) )
Hva reklamen fortalte var SK 941 fortsatte til Minneapolis, men siden SAS ikke hadde lov til å operere innenlands i USA tok United over strekningen ORD - MSP - ORD med full UA besetning både Cockpit og Cabin besetning.
Jeg vet at mor fløy DC-7C til Chicago flere ganger, en historie fra litt krøll med sengene bak i maskinen kommer litt senere i rapporten, vi er tross allt på trip rapport tur…..
Trip Rapporten til en fyr med navn @Fnate brakte minne om denne plakaten frem (digresjon - jeg fant også en bunke med SAS klistre merker type lang streamer som ble min standard på de Ford Explorene vi leide i Denver når vi fortsatte fra Chicago til Denver for Ski and…. Akkurat som @SudCaravelle !)
Vel jeg ble litt nysgjerrig pa om jeg kunne finne noe mere om denne Code Share varianten (jeg har et par til med Coronado, Caravelle som kommer senere i denne trip rapporten..) så jeg begynte å prate litt med min venn og assistent Klåde og litt frem og tilbake (Klåde var veldig fokusert på at SAS DC-7C startet Polar Rutene og insisterte på at disse endte opp i Los Angeles - som er korrekt, men har jeg korrigerte med at SK 941 gikk København - Montreal - Chicago ble tonen anderledes, Klåde lurte på hvordan jeg visste det og når jeg svarte at min mor var flyvertinne fra 1957 til 1967 ble Klåde og jeg gode venner !
Klåde foreslo en reise til Boeing Field og Boeing Flight Museum som visst nok har et stort SAS arkiv……fylt med godtfolk i neste framhald soga ….
PS Den lille Italienerinnen og jeg er jo i grunn CodeShare også ….. Italy CodeShare with Norway …. Blanding er alltid best unntatt Single Malt…
For Historie - engang for lenge lenge siden når SK 941 CPH - ORD ble operert av en Austrian A310 og jeg rotet med en SAS Ansatt Norsk Amerikanerinne i Chicago (lenge før jeg oppgraderte til den lille Italienerinnen - som også var SAS Ansatt). Så jeg var en SK 941/942 dude før jeg ble en SK 937/938 historisk var det DC-10-30 / A 310 i SK 941 / 942 perioden - mens det var 767-383 til Seattle…
SAS hadde kontor i denne bygningen:

Akkurat der «skråtaket» begynner og jeg var ofte med på jobb - var til hjelp med noen utrolige Amadeus Fare Calculations - men jeg fant et lager med mye rart, tror de hadde bare dratt med seg allt og stappet ting og tang inne i dette rommet. GULLGRUVE !! Her fant jeg en gammel reklame plakat fra slutten 50 tallet fra den tiden SK 941 / 942 ble operert med DC-7C Seven Seas. (Dessverre var dette mange år før iPhone ;-) )
Hva reklamen fortalte var SK 941 fortsatte til Minneapolis, men siden SAS ikke hadde lov til å operere innenlands i USA tok United over strekningen ORD - MSP - ORD med full UA besetning både Cockpit og Cabin besetning.
Jeg vet at mor fløy DC-7C til Chicago flere ganger, en historie fra litt krøll med sengene bak i maskinen kommer litt senere i rapporten, vi er tross allt på trip rapport tur…..
Trip Rapporten til en fyr med navn @Fnate brakte minne om denne plakaten frem (digresjon - jeg fant også en bunke med SAS klistre merker type lang streamer som ble min standard på de Ford Explorene vi leide i Denver når vi fortsatte fra Chicago til Denver for Ski and…. Akkurat som @SudCaravelle !)
Vel jeg ble litt nysgjerrig pa om jeg kunne finne noe mere om denne Code Share varianten (jeg har et par til med Coronado, Caravelle som kommer senere i denne trip rapporten..) så jeg begynte å prate litt med min venn og assistent Klåde og litt frem og tilbake (Klåde var veldig fokusert på at SAS DC-7C startet Polar Rutene og insisterte på at disse endte opp i Los Angeles - som er korrekt, men har jeg korrigerte med at SK 941 gikk København - Montreal - Chicago ble tonen anderledes, Klåde lurte på hvordan jeg visste det og når jeg svarte at min mor var flyvertinne fra 1957 til 1967 ble Klåde og jeg gode venner !
Klåde foreslo en reise til Boeing Field og Boeing Flight Museum som visst nok har et stort SAS arkiv……fylt med godtfolk i neste framhald soga ….
PS Den lille Italienerinnen og jeg er jo i grunn CodeShare også ….. Italy CodeShare with Norway …. Blanding er alltid best unntatt Single Malt…
Last edited: