• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default En historisk tur, vel nesten…..Codeshare med stil….

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
Jeg er en stolt Woke dude bosatt på en Woke øy (Verdens beste øy - siden Lillestrøm ikke er en øy) - vondt værre er jeg og en DEI ansatt - så jeg finner meg best tilrette her blant TripReports Live og Historiske…..denne blir historisk på en måte, den ikke Historiske delen er at jeg skal reise med en Woke Ferge (Hybrid) i 2026, men historisk skal jeg til Boeing Field og Museum of Flight !

For Historie - engang for lenge lenge siden når SK 941 CPH - ORD ble operert av en Austrian A310 og jeg rotet med en SAS Ansatt Norsk Amerikanerinne i Chicago (lenge før jeg oppgraderte til den lille Italienerinnen - som også var SAS Ansatt). Så jeg var en SK 941/942 dude før jeg ble en SK 937/938 historisk var det DC-10-30 / A 310 i SK 941 / 942 perioden - mens det var 767-383 til Seattle…

SAS hadde kontor i denne bygningen: IMG_0249.webp

Akkurat der «skråtaket» begynner og jeg var ofte med på jobb - var til hjelp med noen utrolige Amadeus Fare Calculations - men jeg fant et lager med mye rart, tror de hadde bare dratt med seg allt og stappet ting og tang inne i dette rommet. GULLGRUVE !! Her fant jeg en gammel reklame plakat fra slutten 50 tallet fra den tiden SK 941 / 942 ble operert med DC-7C Seven Seas. (Dessverre var dette mange år før iPhone ;-) )

Hva reklamen fortalte var SK 941 fortsatte til Minneapolis, men siden SAS ikke hadde lov til å operere innenlands i USA tok United over strekningen ORD - MSP - ORD med full UA besetning både Cockpit og Cabin besetning.

Jeg vet at mor fløy DC-7C til Chicago flere ganger, en historie fra litt krøll med sengene bak i maskinen kommer litt senere i rapporten, vi er tross allt på trip rapport tur…..

Trip Rapporten til en fyr med navn @Fnate brakte minne om denne plakaten frem (digresjon - jeg fant også en bunke med SAS klistre merker type lang streamer som ble min standard på de Ford Explorene vi leide i Denver når vi fortsatte fra Chicago til Denver for Ski and…. Akkurat som @SudCaravelle !)

Vel jeg ble litt nysgjerrig pa om jeg kunne finne noe mere om denne Code Share varianten (jeg har et par til med Coronado, Caravelle som kommer senere i denne trip rapporten..) så jeg begynte å prate litt med min venn og assistent Klåde og litt frem og tilbake (Klåde var veldig fokusert på at SAS DC-7C startet Polar Rutene og insisterte på at disse endte opp i Los Angeles - som er korrekt, men har jeg korrigerte med at SK 941 gikk København - Montreal - Chicago ble tonen anderledes, Klåde lurte på hvordan jeg visste det og når jeg svarte at min mor var flyvertinne fra 1957 til 1967 ble Klåde og jeg gode venner !

Klåde foreslo en reise til Boeing Field og Boeing Flight Museum som visst nok har et stort SAS arkiv……fylt med godtfolk i neste framhald soga ….

PS Den lille Italienerinnen og jeg er jo i grunn CodeShare også ….. Italy CodeShare with Norway …. Blanding er alltid best unntatt Single Malt…
 
Last edited:
Back
Top