Elendig stuerops på Evenes - sen bagasje

Bacardi

Lurker
Elendig stuerops på Evenes - sen bagasje

Hei,

Nå har jeg flydd Flyr, DY og SK til EVE en rekke ganger. Det fremstår som helt kronisk at bagasjen er på karusellen _tidligst_ 40 minutter etter ankomst, senest 1 time og 10 minutter etter ankomst, med en snitt på kanskje 50 minutter før min bagasje har ankommet.

Årsaken til at det tar så lang tid er at stuerne laster av, og lar bagasjen stå til de har fått lastet inn alt på avgangen. Nylig klarte to stykk som hadde sjekket inn å no-showe til gate, og stuerne måtte inn å fjerne bagasje. Derfor tok det 1 time og 10 minutter før bagasjen kom.

Man trenger 1 stuer til å kjøre inn bagasje, som kunne sikret bagasje på bånd innen 20-25 minutter. Hvordan kan selskapene akseptere at en leverandør holder på slik? Vi snakker om å sette inn 1 person til til å kjøre bagasje inn for å spare ca. 1 000 passasjerer for en unødvendig halvtime hver dag? Har jeg vært eksepsjonelt uheldig de kanskje ti gangene jeg har vært der, eller er min erfaring representativ?

Re: Elendig stuerops på EVE

Hei,

Nå har jeg flydd Flyr, DY og SK til EVE en rekke ganger. Det fremstår som helt kronisk at bagasjen er på karusellen _tidligst_ 40 minutter etter ankomst, senest 1 time og 10 minutter etter ankomst, med en snitt på kanskje 50 minutter før min bagasje har ankommet.

Årsaken til at det tar så lang tid er at stuerne laster av, og lar bagasjen stå til de har fått lastet inn alt på avgangen. Nylig klarte to stykk som hadde sjekket inn å no-showe til gate, og stuerne måtte inn å fjerne bagasje. Derfor tok det 1 time og 10 minutter før bagasjen kom.

Man trenger 1 stuer til å kjøre inn bagasje, som kunne sikret bagasje på bånd innen 20-25 minutter. Hvordan kan selskapene akseptere at en leverandør holder på slik? Vi snakker om å sette inn 1 person til til å kjøre bagasje inn for å spare ca. 1 000 passasjerer for en unødvendig halvtime hver dag? Har jeg vært eksepsjonelt uheldig de kanskje ti gangene jeg har vært der, eller er min erfaring representativ?

Det er vel kun èn handlingagent på EVE, så det vil nok forklare at opplevelsen er ganske lik på tvers av selskapene...

Re: Elendig stuerops på EVE

Slik har det vel vært på Evenes en god stund opplever jeg.

Hvordan kan selskapene akseptere at en leverandør holder på slik?

Det kan være at de får akkurat det de har avtalt/betalt for...

Re: Elendig stuerops på Evenes - sen bagasje

Er ikke dette standard hos Norwegian på Gardermoen også, at samme crew laster av og på før bagasjen blir kjørt på båndet? Mener det var slik før pandemien i hvert fall.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er ikke dette standard hos Norwegian på Gardermoen også, at samme crew laster av og på før bagasjen blir kjørt på båndet? Mener det var slik før pandemien i hvert fall.

Det er slett ikke standard… :spin

Årsaken er ganske enkel.

Flyselskapene betaler for laveste servicenivå, fordi folk vil ha billige flybilletter. Da må de samme folkene også belage seg på ekstra ventetid. Høres kanskje merkelig ut, men det er slik det er.

Du har selvsagt helt rett, catocontrol.

Men når Ola D. Passasjer drar på tur er han Kunden med stor K og den store K-en kommer igjen i storKar. Han er ikke villig til å betale dét det koster å ha god service, men han forventer det. Nei, han krever det høylytt.

Fenomenet er gammelt. Vi møtte disse menneskene på 80-tallet og hvert år etter. Airways hadde en artikkel i et tidlig nummer som het Check Your Brains Curbside som beskriver det. Joe Pax parkerte bilen og lot sine to hjerneceller passe den mens han dro på tur.

Du har selvsagt helt rett, catocontrol.

Men når Ola D. Passasjer drar på tur er han Kunden med stor K og den store K-en kommer igjen i storKar. Han er ikke villig til å betale dét det koster å ha god service, men han forventer det. Nei, han krever det høylytt.

Fenomenet er gammelt. Vi møtte disse menneskene på 80-tallet og hvert år etter. Airways hadde en artikkel i et tidlig nummer som het Check Your Brains Curbside som beskriver det. Joe Pax parkerte bilen og lot sine to hjerneceller passe den mens han dro på tur.

Nydelig svar. Helt enig.

Samtidig, er dette også ute av kontroll for oss kunder. Det er ikke slik jeg kan huke av et sted når jeg booker flybilletter, betale 50kr ekstra og få bagasjen en kvarter tidligere. Så blir litt feil skylde på kundene her

Samtidig, er dette også ute av kontroll for oss kunder. Det er ikke slik jeg kan huke av et sted når jeg booker flybilletter, betale 50kr ekstra og få bagasjen en kvarter tidligere. Så blir litt feil skylde på kundene her

Du får det du er villig til å betale for. Er du ikke villig til å betale nok til at selskapet kan ha grunnleggende service på plass, er det faktisk du som er roten til problemet.

Du får det du er villig til å betale for. Er du ikke villig til å betale nok til at selskapet kan ha grunnleggende service på plass, er det faktisk du som er roten til problemet.

Jeg er villig, men jeg kan ikke se muligheten tilbys

Dette har jo blitt en gjenganger på flere småflyplasser post-corona, KKN og KSU eksempelvis. Mannskapskutt som ikke har kommet på plass igjen ser det ut som.

Hadde det vært en ordning der prioritert bagasje fungerte og virkelig ble prioritert (kjørt inn før resten) så kan man til en viss grad si at kunden har et valg

Men tar det virkelig så lang tid som det her beskrives?
Ryanair har vel kjørt samme opplegget både på Rygge og Torp, og mitt inntrykk er at det på ingen måte tar like lang tid der.
Torpekspressen har f.eks. avgang ca 35 minutter etter faktisk ankomst, og det virker som er nok i de fleste tilfellene - i alle fall ved non Schengen ankomster

Lenge siden jeg har flydd til Evenes, men husker at bussene gikk etter ankomst av flyene. Er det slik i dag? Det vil vel isåfall bli forsinkelser.

Jeg er villig, men jeg kan ikke se muligheten tilbys

Nå tenkte jeg ikke spesifikt på deg som person, men "deg" som passasjeren ;)

Problemet ligger i at "alle skal betale meg ei feit lønn, mens jeg skal ikke betale noe som helst for fantastisk service". Den holdningen finnes her inne også :drunk:

Selskapene tatt ut bagasje fra billettprisen på veldig mange klasser, og sagt at "de som trenger å sende bagasje får betaler for det". Så da burde man også forvente en viss form for kvalitet for en tjeneste man betaler for.

Jeg kjenner jeg ofte blir irritert når crewet stolt annonserer at "vi er punktlige og lander 10 minutter før rutetid" når det ender opp med at jeg kan gå ut fra flyplassen en time etter rutetid...

Penger, penger. Tror det er mer komplisert enn som så, og omtrent umulig å sammenligne.
Parkerer du remote i WAW med SK CRJ er ofte bagasjen på båndet før vi er i terminalen:)
Fly du DY fra KRK og lurer på hvorfor de ikke bruker gangbro får du til svar at de betaler ikke for det.
Uten inngående kjennskap til kontrakter tror jeg flyselskapene sier at så mange "trengs" for å handle en 737-800. Er denne full inn og ut og du har 20-25 min turnaround og "trusselen" om forsinkelse hengende over deg, så blir det slik som opplevd på EVE og utallige andre plasser.

Dessverre, service rykker bakover i køen, før kom de etter sikkerhet, nå er det vel ikke lenge før det lille som er igjen er borte det og:crowded

Interessante betraktninger her.

Jeg sitter igjen med dette:

1. Det bør ansettes en ekstra stuer eller to på Evenes.

2. Selskaper kan bruke kortere ventetid til å tekke kresne kunder som Someone og meg, samt sikkert de fleste i konferanse, småbarnsforeldre og frequent tourist-segmentet som gjerne betaler en hundrelapp ekstra for kortere ventetid.

Kanskje det blir litt som setereservasjon som ingen så inntjeningen i, men som alle nå håver inn millioner på? Tid er penger, og folk er villige å betale for tidsbesparende produkter som bedrer reisekomforten. Evt. kan presumtive fullserviceselskaper (kremt SAS) reklamere med at passasjerene deres får mer fritid om de velger dem. Eneste kostnad er å ansette noen ekstra stuere på Evenes, Kvernberget og Kirkenes. Vi betaler!

KOG har forsåvidt rett i at en får det man betaler for. Lofoten og Vesterålen-bound pax kan velge en av Widerøes ruter til småflyplassene for å sikre seg bedre bagasjetider, mot et tillegg på et par tusen kroner :D

Er nok og forvente lignende på flere flyplasser etterhvert. Vi prøver å få baggasje inn så fort som mulig men punktlighet blir satt foran service når det er knapt med folk på jobb

Back