Elektroniske duppedingser tillatt under hele flyvningen

Cecilie

ScanFlyer Crusty
Medlem
Leser på sosiale medier nå på morgenkvisten, at Delta har søkt FAA om tillatelse til at passasjerene kan bruke personlige elektroniske devicer gjennom hele flyvningen, og ikke kun over 10000ft som i dag.

Jeg tenker jo selv at den største grunnen til å ikke bruke elektronikk ved feks avgang og landing, er at man ikke er distrahert med mobil, iPad og lignende, i en kritisk fase, ved en eventuell evakuering eller lignende.

Dette mener Delta da ikke er noe problem siden de vil tillate oss å bruke disse enhetene gjennom hele flyturen.

Hve mener dere?

Re: Elektroniske duppedingser tillatt under hele flyvningen med Delta

Dette mener Delta da ikke er noe problem siden de vil tillate oss å bruke disse enhetene gjennom hele flyturen.

Hve mener dere?
Jeg har også sovet under takeoff og landing, vil si jeg får med meg ganske lite av det som skjer da.

Distraksjonsmomentet mener jeg ikke er noen god grunn. Hvorfor forby bruk av Kindle, bare fordi boken er implementert på skjerm og ikke papir eller som en god gammel steintavle?

Problemet er å definiere og å greie å håndheve hva som reelt sett er greit og ugreit og evt. til hinder eller skade i en nødsituasjon. En 17" bærbar PC på fanget vil jo helt klart være mer problematisk enn Sportsbilaget i VG på papir, men det er jo pga. mediets konstruksjon og ikke fordi det er elektronikk som er aktiv. Det som er en enkelt å håndheve, er som i dag, forbudt med hodetelefoner som ikke er koblet til IFE under takeoff og landing.

Last edited:

Når jeg halvsover mens jeg hører på Pearl Jam med QC15 på øret, så får jeg ikke med meg noe som skjer rundt meg.
Så det synes jeg er greit under take-off og landing at ikke er tillat.

Det var nok FAA som foerst gikk ut med at de ville lette paa reglene og Delta var de foerste til aa soeke om godkjenning naar dette ble kjent.
Det er snakk om lette gjenstander som tablets, e-book reader, smartphones, MP3-spillere og tilsvarende. Baerbar PC skal fortsatt stues vekk.

Staar litt om det her fra FAA

Det er vel ingen grunn til aa vaere mere distrahert av en e-reader enn en vanlig bok? Aa ha noe i oerene derimot er kanskje ikke en fullt saa god ide.

Interessant at de ogsaa vil at man evt. skal slaa av ting om man har low visibility.

Godt! Da kan jeg få lese i Kindle'n min i fred ...

Endelig noe fornuft her i gården. Skal kindle være forbudt å bruke under start og landing, bør papiraviser og magasiner også være det rent logisk.

Man burde også brutalt denge til sovende passasjerer før push back og descent slik at de
ikke dauer om man får en evakueringssituasjon..

Men helt seriøst: At man har gitt bot til passasjerer for å holde et kamera og filme en landing er merkelig logikk. Man følger jo absolutt mer med enn sovende passasjerer. Musikk på øret derimot er forståelig at man har forbudt inntil nå og noe man egentlig ikke burde tillate nettopp fordi hørselen er et viktig instrument ift situasjonen rundt seg. Sover man, vil ørene fortsatt plukke opp lyd.

Tror vel heller at problemet har vært hvor man skal trekke grensen, og ikke minst hvordan det skal håndheves... det er enklere å sette grensen mellom "papir" og "elektronikk", enn mellom kindle og nettbrett f.eks.

Hvis lesebrett er lov, og nettbrett er ulovlig - fordrer det jo at kabinpersonalet kjenner til alle mulige former for lesebrett og nettbrett osv, også må man forhandle med folk som argumenterer med at de bare leser bøker på nettbrettet sitt osv..

United åpner for bruk av småelektronikk fra gate til gate på innenriksflyvninger.

fikk mail fra US Airways nå

News about portable electronics in flight
We're excited to announce that you can now use your portable electronic devices under 10,000 feet. That means smaller, handheld approved devices can be used in ‘airplane mode' during all phases of flight – from taxi to takeoff to landing.

A few things to note about this new change:
Smaller devices can be used on flights within the 50 United States
Larger devices, like full-size laptops, must be turned off and stowed during taxi, takeoff and landing
Headsets should be used for any audible portable device
This update only pertains to mainline flights, but we’re working to implement this policy on our Express carriers as soon as possible
Phone calls are still limited and can be made prior to departure, while the aircraft is parked at the gate, after landing while taxiing to the gate or as advised by the flight crew.

flott! Man kan nå dra opp telefonen og ta bilder under 10.000 fot! :) :D

Fløy United fra SJO til EWR i dag, og da kunne vi bruke småelektronikk hele tiden.
Nettbrett og laptop var ikke tillatt under avgang og landing.

Et problem man vil finne, er nettdekningen fra 10.000 fot og ned. Den er idag sterkt begrenset. Dette kan drive kostnader - og dermed prisene - i været. For de som får signalene fra oven, som Row11, et dette kanskje av mindre betydning ...

Det var kjapt! Da får vi håpe at selskapene er på ballen ...

Lovlig og ha flightmode på under landing og takeoff med SAS

Bilde hentet fra SAS sin Instagram profil!
" Good news for all SAS passengers! Mobile phones, Ipads/tablets may now be kept on in "flight mode" through the flight! (Except during low visibility operations) "

Last edited:
Re: Lovlig og ha flightmode på under landing og takeoff med SAS

Har det trådt i kraft allerede? Finner ingenting annet om det enn dette bildet, fant en del artikler om endringen fra de siste dagene, men alle sa at SAS og Norwegian ville bruke tid på bl.a. å oppdatere interne rutiner før det fikk effekt.

Det er nok en del byråkrati som skal ferdigstilles først .. men det går tydeligvis fort!

Det er nok en del byråkrati som skal ferdigstilles først .. men det går tydeligvis fort!
I USA gikk det imponerende raskt, det virket som konkurranseinstinktet slo til. Her virker det litt roligere.

Er det noe nytt fra andre europeiske selskap? Har igjen lest en del artikler uten å finne noe matnyttig. Skal fly BA i slutten av neste uke, er spent på om det er på plass til da, har bare funnet:

A spokesperson for the airline said: "British Airways is working closely with the UK CAA and hopes to be in a position to announce a relaxation in the rules around the use of handheld electronic devices very soon."

Etterfulgt av:

The CAA had previously cautioned changes could take months.

Back