Electronic Flight Bag - erfaringer etter et års bruk (Southwest)

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Electronic Flight Bag - erfaringer etter et års bruk (Southwest)

http://airwaysnews.com/blog/2015/07/16/southwest-efb/

During the WSI Annual Commercial Aviation User Group held last June in Andover, Massachusetts, Southwest Airlines Captain Paul Tremback spoke about the airline’s use of the Electronic Flight Bag (EFB) along with the benefits of the program. Southwest began using EFBs in June of 2014, and achieved a paperless cockpit last November.

The EFB helps pilots perform tasks such as navigation, and fuel management more easily and efficiently without the use of paper. Without an EFB, each pilot is required to carry about 40 pounds of paper, comprised of aircraft operating manuals, navigational charts, checklists, and logbooks.

Each of Southwest’s 9,000 pilots uses an Apple iPad Air as his or her EFB.

Re: Electronic Flight Bag - erfaringer etter et års bruk (Southwest)

Kult! Nesten rart SWA ikke har begynt med dette før. Har selv iPad med alt på :)

Kult! Nesten rart SWA ikke har begynt med dette før.

Det er mye godkjenninger m.m. som skal på plass, i tillegg til teknisk utstyr i samtlige fly. En ting er generelt når det gjelder flybransjen - ting tar tid og det koster penger.

Takk, det vet jeg etter noen år i bransjen ;) Det har jo vært en del "ferdigløsninger" der ute en stund, men det er vel en god grunn der ute til at SWA ikke har gjort dette tidligere.

Southwest innførte en laptop-løsning alledede for en ti års tid siden, så konseptet er ikke helt nytt for dem. Det nye er at det er på tablet.

Southwest innførte en laptop-løsning alledede for en ti års tid siden, så konseptet er ikke helt nytt for dem. Det nye er at det er på tablet.

Var dette noe av samme løsningen som Braathens hadde; OPC (Onboard Performance Computer)? Dette var en Toshiba bærbar med Windows XP(?) operativsystem og program for hver enkelt flyindivid for riktige vekter og motorytelser. OPC ble brukt både for Classic og NG. I stedet for ACARS-request på CDU'en - en mulighet som BRA sannsynligvis ikke hadde - ble PC-en brukt til å beregne T/O-data. De ble deretter lagt inn i CDU'en. Basert på individ, vekt, flyplass, rullebane og takeoffposisjon, QNH, banestatus, temperatur og flaps (har jeg glemt noe?), ble avgangshastigheter begregnet (V1, VR, V2), og eventuell assumed temp-verdi (derating av effekt ved avgang) ble også beregnet. Beregningen tok også hensyn til hinder ved utflyging (climb gradient).

Stone, du kan sikkert supplere og utdype. Jeg synes dette var ganske fasinerende da det ble tatt i bruk. Jeg har original OM fra BRA i fra den tiden da OPC var i bruk, og mener at det er femten år siden PC i cockpit ble tatt i bruk av Braathens. Jeg sitter imidlertid for tiden litt langt unna dem til å få sjekket dato for OM'en. Men papirmanualene måtte være med på flyturen, og ikke minst QRH, lett tilgjengelig.

Ja, det var slik det begynte ihvertfall. En pc per fly. Etterhvert ble det en pc per pilot og man kunne hive bøkene man drasset rundt på ihvertfall. Bøkene ombord ble ikke hevet før disse tablet'ene kom tror jeg.

Det er mye godkjenninger m.m. som skal på plass, i tillegg til teknisk utstyr i samtlige fly. En ting er generelt når det gjelder flybransjen - ting tar tid og det koster penger.

Godkjenninger skal nok på plass, men for iPad-løsningen til SAS så er det eneste "tekniske" utstyret cradle med sugekopper samt standard ladekabel. Ikke integrert med noen av flyets systemer. Ble egentlig innført utrolig kjapt, til flybransjen å være.

DY sitt system krever nok litt mer (DY-folk må gjerne utfylle) ettersom systemet er (var?) skrudd fast, med strømforsyning kablet kablet fast i flymaskinen og således er mer delintegrert.

Godkjenninger skal nok på plass, men for iPad-løsningen til SAS så er det eneste "tekniske" utstyret cradle med sugekopper samt standard ladekabel. Ikke integrert med noen av flyets systemer. Ble egentlig innført utrolig kjapt, til flybransjen å være.

Er det sigarettenner i cockpit? :colgate:

Back